Lastig gevallen door onbekend persoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Man40
Geslacht:

Lastig gevallen door onbekend persoon

Ongelezen bericht door Man40 »

Goedendag,

Ik wil een redelijk bizar verhaal voorleggen. Ik zal niet op alle details heel diep ingaan om een beetje de privacy van personen te waarborgen en ivm de vindbaarheid van dit forum. Ook zal ik het proberen kort te houden want kan er inmiddels wel een boek over schrijven ;)

Een vriendin(niet zijnde liefdespartner wat wellicht voor deze case nodig kan zijn om te weten) van mij en ik worden al enige tijd lastig gevallen door een persoon. Dat doet hij door:

- Ons te appen vanaf verschillende nummers, 06 en +1;
- Ons (vaak snachts) te bellen vanaf anonieme - of +1 nummers;
- Na blokkeren met een nieuw nummer terug te komen;
- Ons te matchen op dating apps;
- Informatie over elkaar, naar elkaar te verspreiden die onjuist is. Zo zou ik een ernistige ziekte hebben bijvoorbeeld;
- In het verleden mails sturen vanaf Proton mailadressen;
- In het verleden heeft hij foto's en namen van daadwerkelijk bestaande personen gebruikt. DIe personen heb ik inmiddels (grotendeels) gevonden via reversed search en ook ingelicht. Ik weet niet of zij aangifte hebben gedaan van ID fraude. De screenshots hebben ze.

We hebben inmiddels alles wel geprobeerd, van structureel negeren tot een gesprek voeren. Het duurt nu inmiddels een maand of 8 bij elkaar. Tussentijds zijn er pauzes van een paar weken en op dit moment lijkt het weer in volle hevigheid terug.

Ik heb reeds contact gehad ook met een bevriende agent maar die geeft aan ook niet bijster veel te kunnen doen. En adviseerde melding te doen. Dat heb ik ook gedaan. Maar als ik van elk nummer een melding moet gaan maken heb ik er een dagtaak aan.

Ik heb deze week met de persoon gesproken via app (Ik dacht, ik probeer maar weer eens wat). Hij leek openhartig in het gesprek maar het is lastig te zeggen of hij de waarheid sprak. Hij gaf toe:
- Ons via een "forum" over een spel te hebben opgepikt. Iemand had ons op een datingsite gespot
- Dat hij zgn "burner apps" gebruikt om de verschillende nummers te genereren
- Dat het een obsessie voor hem was en dat hij beloofde te stoppen. Echter heb ik hierna nog enkele berichten gehad en geloof gewoon niet dat hij stopt.

Hij kent te weinig details van ons om te vermoeden dat het een bekende is van 1 van ons. Dat vermoeden heb ik niet. De informatie die hij over ons heeft, is online te vinden.

Je kunt je voorstellen dat het een redelijke impact heeft op mij en die vriendin.

We willen hier voornamelijk vanaf. Tot op heden hebben we nog geen aangifte gedaan, echter neigen we hier nu wel sterk naar. Ik heb alleen niet het idee dat een aangifte direct zal gaan leiden tot het daadwerkelijk stoppen. En dat is ons voornamelijke doel. We willen rust en dat dit stopt. Het nemen van een ander nummer kan natuurlijk maar doen we allebei liever niet.

Wat ik graag zou willen weten: Wat is jullie advies? Wat kunnen we doen om snel stoppen te bereiken?

Ik hoop dat ik voldoende details heb gegeven om hier wat over te kunnen zeggen. Zoals benoemd ben ik ook wat voorzichtig met "teveel details" om te voorkomen dat hij dit leest en zich zal herkennen in het verhaal (Al vermoed ik dat ik daarvoor al teveel heb gegeven).

Ik ben benieuwd. Als er nog aanvullende informatie nodig is, vraag het gerust!

Alvast bedankt!
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 63

Re: Lastig gevallen door onbekend persoon

Ongelezen bericht door SWAT »

Er lijkt hier sprake te zijn van stalking. Stalking is een strafbaar feit en daar kan je dus aangifte (in dit geval ook een klacht) doen bij de politie.
De politie kan dan telefoon gegevens opvragen en aldus vaststellen welk 06 nummer er echt gebruikt wordt en wie daar achter zit.
Je zou ook melding kunnen maken bij je provider. Wellicht dat die het feitelijke nummer dat belt kan blokkeren dan wel de provider van de stalker kan waarschuwen voor misbruik.
Stay safe out there.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

SWAT schreef: 19 sep 2024, 13:53 Er lijkt hier sprake te zijn van stalking. Stalking is een strafbaar feit en daar kan je dus aangifte (in dit geval ook een klacht) doen bij de politie.
De politie kan dan telefoon gegevens opvragen en aldus vaststellen welk 06 nummer er echt gebruikt wordt en wie daar achter zit.
Je zou ook melding kunnen maken bij je provider. Wellicht dat die het feitelijke nummer dat belt kan blokkeren dan wel de provider van de stalker kan waarschuwen voor misbruik.
Hoi Swat,

Dankjewel voor je reactie. En dat begrijp ik. Waar mijn zorg echter zit:

- Het meeste komt van +1 nummers. Dat zijn dus amerikaanse nummers
- In alle eerlijkheid: DIt lijkt me niet een zaak waar de politie nu stante pede mee aan de slag zal gaan heb ik ook begrepen. En ik wil wel graag dat het stopt :)

Gezien zijn anonimiteit (Protonmail, burner apps) heb ik ook niet het vermoeden dat hij een 06 nummer met abonnement zal gebruiken.

Alvast bedankt voor je reactie.

P.s. Lekker stom; "Lastiggevallen" is natuurlijk 1 woord (Beetje taalpurist haha).
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Nog een aanvulling: Het bellen valt nog enigsinds mee, dat lijkt alweer een paar dagen gestopt. Het gaat voornamelijk om berichten via "Whatsapp"
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Nog een extra vraag:

Is het aan te raden dat zij en ik samen aangifte doen of beter 2 afzonderlijke aangiftes en naar elkaar verwijzen?
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Zonder aangifte/klacht kan de politie niets voor je betekenen en kan je alleen bij je provider klagen over dit lastig vallen.
Besef wel dat als het bron telefoonnummer niet is te achterhalen of in een ver buitenland bevindt het ook voor de politie ophoudt.
Er hoeft niet separaat aangifte gedaan te worden. Wel bij een eventuele aangifte duidelijk maken namens wie mede aangifte wordt gedaan. Bij een klacht delict moeten wel alle partijen de klacht doen bij een hulpofficier van justitie.
Stay safe out there.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Dankjewel,

Dus resumé:

- Eerst klacht indienen bij onze providers
- Eventueel samen 1 aangifte doen met onze bewijzen en beiden een klacht indienen ivm klachtdelict.

Zijn er nog andere tips die eventueel te doen zijn om het stoppen te versnellen? Gezien zijn anonimiteit verwacht ik dat hij enigszins weet wat hij moet doen om lastig te vinden te zijn.

Heb ook weleens een poging gedaan hem op een link te laten klikken om zo een IP te verkrijgen. Hier is hij helaas niet ingetrapt.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Helaas geen andere tips. Cybercrime is niet mijn specialiteit.
Als hij buitenlandse telefoonnummers gebruikt dan dat betreffende buitenland blokkeren.
Stay safe out there.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Toch bedankt voor je hulp!

Het is helaas niet mogelijk om een specifiek land te blokkeren, dat heb ik ook al uitgezocht. En zeker niet op whatsapp/sms.

We gaan dan maar even een afspraak maken voor gezamenlijke aangifte.
NickB
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door NickB »

Mbt het snel doen stoppen: wellicht heel (te) simpel gedacht, maar is het veranderen van je telefoonnummer en aanpassen van je social media accounts een optie?
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Hoi Nick,

Dankjewel voor je tip. UIteraard - en zoals in mn startpost beschreven - is dit een optie die we hebben overwogen. Maar de impact is hier nogal hoog van. Zeker gezien ons (zakelijke) netwerk dat nu beschikt over onze nummers. Dat veranderen is echt verschrikkelijk en tot op heden stond het niet in verhouding tot het "dan maar negeren" . Echter wordt het nu wel een optie die ik steeds meer aan het overwegen ben omdat ik geen andere optie zie.

Het "probleem" waar ik een beetje bang voor ben: Het is tot nu toe "telefoonplagen". Ik heb een aanwijzing dat hij 1x bij mijn auto is geweest en daar een briefje op heeft gedaan. Echter heeft hij (gelukkig) nooit aan onze deur gestaan of ons fysiek getracht te benaderen. Wat de zaak natuurlijk wat minder schokkend maakt. Gezien de drukte van de politie heb ik niet de ilusie dat dit snel wordt opgelost. Er zijn natuurlijk grotere problemen in de wereld ;).

Dus ik snap je suggestie dat we dit wellicht toch moeten gaan overwegen.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Wat is jullie advies trouwens m.b.t. blokkeren? Ik hoor 2 adviezen:

- Blokkeren; Dan geef je duidelijk aan dat je er niet van gediend bent (maar hij komt wel weer terug met een ander nummer)
- Whatsapp/SMS juist open laten en hem laten sturen voor extra bewijs en dus op het "negeren" zitten.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Alle berichten die je hebt ontvangen en nog ontvangt zijn bewijs voor stalking. Als na blokkeren weer berichten verschijnen is dit nog meer bewijs voor het stalken.
Volledig blokkeren heeft alleen zin in een eerste instantie om een potentiële stalker fte ontmoedigen.
Dat station lijkt hier gepasseerd.
Van belang is wel deze persoon duidelijk te laten weten deze contacten niet te wensen en zeker niet te reageren op de berichten.
Stay safe out there.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Dankjewel,

Oke dan blijven we blokkeren want hij komt toch weer terug (dus extra bewijs).

En ja, we hebben meermaals laten weten dat hij moet stoppen. Ik heb van de week nog een gesprek met hem gehad waarin ik hem dat duidelijk heb gemaakt. Hij zegt ook dat het hem duidelijk is hij volgt het alleen vrij slecht op.... Dat ik er op in ben gegaan (en zij overigens ook van de week) heeft het denk ik alleen maar weer aangewakkerd. Maar we probeerden wat uit een soort wanhoop.

Wij hebben hier ook helemaal geen zin in. We voelen ons niet per se onveilig maar het is gewoon zwaar irritant. Onze grootste prioriteit is dat het stopt. Of hij wel of niet gestraft wordt maakt me dan ook niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn. Ik wil er gewoon vanaf. En zo zit die vriendin van mij er ook in.
Man40
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:

Even ter illustratie, dit krijg ik zojuist:

(Zie bijlage)
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten