Ik heb een vraag
Bij ons is er opruimplicht als de hond gepoept heeft rn dat doe ik ook trouw.
Als handhaving het ziet dat je het niet opgeruimd bekeuren ze meteen.
Zelfs als je geen zakjes bij je hebt voor de honden poep die je bij de vuilnisbak er uit kan trekken niet bij je hebt kun je bekeurd worden.
Ik had die bij mij. Ik had zelf aan aan aantal kleine plastic tasjes in mn rugzakje.
Bij controle door handhaving werd gezegd dat ik orginele honden poep zakjes die ik bij de vuilnisbak er uit kon trekken bij mij moest hebben en niet eigen zakjes om het op te ruimen en dat als een collega mij daar op zou controleren wel zal bekeuren.
In vraag het nu na. Is dat echt zo . Want het gaat er om dat het opgeruimd word met welke zakjes maakt toch niks uit .
Ik heb gezegd dat als een collega bekeurd dat ik bezwaar maak en als die bezwaar niet gegrond verklaart word het voor laat komen.
Maar klopt het wel dat de honden poep zakjes originele moeten zijn?
Verplicht zakjes voor honden poep
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: Verplicht zakjes voor honden poep
Ik weet niet welke plaats het betreft, maar heel veel apv's zijn gestandaardiseerd. In de mijne lees ik:
1. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van die hond onmiddellijk worden verwijderd.
Niks over 'aangewezen opruimmiddelen' of wat dan ook; opruimen is 't doel en hoe en wat is niet interessant..
Dit kan in mijn woonplaats ook, maar het mag dus ook een hogedrukspuit zijn, een schep, een chemisch toilet, of eigen zakjes:
Wetstekst
Artikel 2:58 Verontreiniging door honden1. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van die hond onmiddellijk worden verwijderd.
Niks over 'aangewezen opruimmiddelen' of wat dan ook; opruimen is 't doel en hoe en wat is niet interessant..
Zelfs als je geen zakjes bij je hebt voor de honden poep die je bij de vuilnisbak er uit kan trekken niet bij je hebt kun je bekeurd worden.
Dit kan in mijn woonplaats ook, maar het mag dus ook een hogedrukspuit zijn, een schep, een chemisch toilet, of eigen zakjes:
4. De eigenaar of houder van een hond is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar, belast met de zorg voor de naleving van het in dit artikel bepaalde, aan te tonen dat hij bij het uitlaten van de hond een deugdelijk opruimmiddel bij zich heeft, dat gezien de vorm en constructie als zodanig geschikt is voor het verwijderen van uitwerpselen.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Verplicht zakjes voor honden poep
Zoals @zijlvaart67 vermeldt kan het per gemeente verschillen, omdat niet iedere gemeente de model-APV precies overneemt. Zo staat in onze APV:
1. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van die hond onmiddellijk worden verwijderd met een daartoe geschikt opruimmiddel in de vorm van een stevig zakje of hondenpoepgrijper. De verwijderde uitwerpselen moeten in een afgesloten zakje in een afvalbak worden gedeponeerd.
2. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, dient op ieder moment, op verzoek van een door het college aangewezen persoon, een geschikt opruimmiddel te tonen, zoals genoemd in het eerste lid Daarnaast kan de gemeente bepalen dat het gebod in bepaalde aangewezen gebieden niet geldt.
We willen het best even nakijken hoe het in jouw gemeente geregeld is, maar dan moet je even vertellen in welke gemeente je woont.
Wetstekst
Artikel 2:58 Verontreiniging door honden1. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, is verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van die hond onmiddellijk worden verwijderd met een daartoe geschikt opruimmiddel in de vorm van een stevig zakje of hondenpoepgrijper. De verwijderde uitwerpselen moeten in een afgesloten zakje in een afvalbak worden gedeponeerd.
2. Degene die zich met een hond op een openbare plaats begeeft, dient op ieder moment, op verzoek van een door het college aangewezen persoon, een geschikt opruimmiddel te tonen, zoals genoemd in het eerste lid
We willen het best even nakijken hoe het in jouw gemeente geregeld is, maar dan moet je even vertellen in welke gemeente je woont.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67