Speelgoed wapen op luchtdruk regels?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nerf
Infopolitie Gast

Speelgoed wapen op luchtdruk regels?

Ongelezen bericht door Nerf »

Beste,

Ik vroeg mij af wat de regelgeving omtrent het volgende is:

Is het toegestaan om een speelgoed wapen dat schuimen pijltjes schiet, te modificeren zodat het op luchtdruk werkt?

Voorbeeld: een Nerf blaster schuimen pijltjes te laten schieten door middel van een luchtdruk systeem zoals bij hpa airsoft.

Zonder veel verandering aan het speelgoed uiterlijk. En met gebruik door iemand van 18+ op een privé terrein.

Ik was nieuwsgierig of dat toegestaan zou zijn.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Speelgoed wapen op luchtdruk regels?

Ongelezen bericht door maestro »

iemand van 18+ mag gewoon een luchtbuks bezitten en daarmee op eigen terrein schieten. denk er wel aan dat de buren de politie kunen bellen en dat het niet gevaarlijk moet zijn voor anderen.

Wat ik van een nerfpsitool op luchtdruk moet vinden weet ik niet. De vraag is of het dan nog een nerfpistool is of een luchtdruk wapen. Over het zelf maken van een luchtdruk geweer vond ik dit onderwerp: https://www.forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=41520
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Nerf
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Nerf »

Hartelijk dank voor uw bericht!

Het is me duidelijk.

Ik zag wat Amerikanen op youtube zoiets doen, maar in Nederland is dat af te raden dus.
JDO
Lid
Lid
Agent

Ongelezen bericht door JDO »

Een nerfpistool is speelgoed en voldoet daarbij ook aan de europese veiligheidseisen volgens de Richtlijn 2009/48/EG. Zie daarbij ook bijlage 2, hoofdstuk 1 Fysische en mechanische eigenschappen artikel 8:
De vorm en de samenstelling van projectielen en de kinetische energie die zij bij lancering door daarvoor ontworpen speelgoed kunnen ontwikkelen, zijn zodanig dat er, gelet op de aard van het speelgoed, geen risico van lichamelijk letsel voor de gebruiker of voor derden bestaat.
Over het algemeen hebben dat soort speelgoedpistolen daarom een kinetische energie van onder de 0,08 joule. Zodra jij daar aan gaat sleutelen door er een luchtdrukvariant van te maken gaat die vlieger denk ik niet meer op en hebben we het ook niet meer over speelgoed. De wetgever erkent dat speelgoed in principe ook niet in de wapenwet thuishoort, daarom zonderen ze bijvoorbeeld volgens de richtlijn goedgekeurd speelgoed uit van het verbod op imitatiewapens.

Wat je dus doet is het vervaardigen van een wapen categorie 4 sub 4. De wetgever wil, begrijpelijk, niet dat mensen zelf zomaar luchtdrukwapens gaan vervaardigen. Dat is dus ook verboden onder artikel 9 lid 1 van de Wet Wapens en Munitie en zoals je kan lezen in de link is daar voor luchtdrukwapens ook geen algemene uitzondering voor. Dat is een misdrijf met een strafbedreiging van maximaal 9 maanden of een geldboete van max 25.750 euro (in de praktijk zal dat wel aanzienlijk minder zijn).

De amerikaanse (federale) wapenwet is een stuk soepeler in dit soort zaken en verbied in principe het voor eigen gebruik vervaardigen van vuurwapens niet eens.
Gesloten