Deelscooters met rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Deelscooters met rijbewijs
Mag je als minderjarige met een B-rijbewijs op deelscooters? Ik weet dat het tegen de TOS van de deelscooter platforms ingaat, maar is het ook een strafbaar feit? Als je wel een rijbewijs kan tonen.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Deelscooters met rijbewijs
Niet direct strafbaar verkeerstechnisch als je een geldig rijbewijs kunt tonen, maar …… omdat je niet voldoet aan de eisen van de eigenaar rijdt je onverzekerd en is er mogelijk valsheid in geschrifte gepleegd bij het opgeven van de bestuurder en diens leeftijd. Dat laatste kan een strafblad opleveren!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Voor een deelscooter heb je toch echt een AM rijbewijs nodig.
Stay safe out there.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Misschien begrijp ik het niet goed, maar iedereen met een B rijbewijs heeft toch ook een AM rijbewijs?
Piet
Wetstekst
Artikel 19b RR: Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs voor de categorie A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D of DE geeft degene die belast is met de afgifte van rijbewijzen tevens een rijbewijs af dat geldig is voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs AM is vereist.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Alex
- Geslacht:
- Leeftijd: 24
Als je een B- rijbewijs hebt, heb je ook rijbewijs AM.
@Skipperje klopt.
Alleen denk ik dat de vraag van TS meer gericht is op het feit dat (bijvoorbeeld GO SHARING) aan de gebruikers de eis stelt dat hij/zij minimaal 18 is mèt AM rijbewijs.
Overigens eist Go sharing 16 voor de bromfietsen en E bikes.
Ook kan TS misschien bedoelen dat hij een B rijbewijs heeft op zijn 16,5 (2toDrive) en of dan de begeleider ook achterop de bromfiets moet zitten? Misschien kan TS daar helder op antwoorden. Dat kan namelijk het mooie antwoord van @ThunderSTreak veranderen.GO sharing schreef:GO bromfietsen;
Om onze GO bromfietsen te gebruiken, moet u in het bezit zijn van een geldig AM rijbewijs. Hiervoor dien je minimaal 16 jaar of ouder zijn
-
- Infopolitie Gast
Ik bedoel inderdaad dat ik 2-to drive restricties heb, en helaas is Go ook 18+. Rijbewijs geaccepteerd, geld gestort maar kan niet reserveren door mijn leeftijd. Deelscooter zou voor mij ideaal zijn, maar omdat ik 17,5 ben is het niet mogelijk. En de vraag was gericht op de vraag of ik strafbaar bezig ben als ik rijd op het account van een meerderjarige, en dat is dus het geval omdat ik onverzekerd rij dan, correct?
Artikel 11 Wegenverkeerswet 1994
Als jij met iemand anders zijn app (met toestemming) een deelscooter meeneemt zou je dat best onder joyriding kunnen gooien. Immers heb jij dat voertuig niet met toestemming van degene van wie hij is in gebruik.Het is verboden opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend motorrijtuig op de weg te gebruiken
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Als je zelf gebruik wil maken van een deelscooter, dan moet je niet proberen regeltjes te omzeilen.