Spiegelende folie voorruit auto.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Hé gast
Infopolitie Gast

Spiegelende folie voorruit auto.

Ongelezen bericht door Hé gast »

Hallo,
Ik probeer antwoord te krijgen op de vraag waarom tegenwoordig (oranje) spiegelende folie op de voorruit van een auto toegepast mag worden.
Op internet krijg ik alleen maar te lezen dat het om lichtwering gaat.
Ik kan niets vinden over de weerkaatsing van zonlicht waar tegenliggers last van kunnen hebben!
Kent iemand de regels hiervoor?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Spiegelende folie voorruit auto.

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zelf spiegelende folie aanbrengen is in de basis niet verboden; het feit dat iets spiegelen kan is voor de wetgever kennelijk geen reden om het eea specifiek te verbieden en daar ben ik 't wel mee eens, het punt is alleen dat het vaak ook ten koste gaat van de lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit; feitelijk het zicht dat de bestuurder zelf heeft..

De minimumgrens daarvoor is 55%, dus er mag 45% geblokkeerd worden. Dat lijkt heel veel maar fabrikanten geven zelf de ruiten ook al een tintje mee om te voorkomen dat de auto een oven wordt als die een half uurtje in de zon staat (en vast om nog meerdere redenen).

De overgebleven marge is dus heel klein of wellicht zelfs nul maar als folie helpt om een auto auto koeler te houden of omdat het mooier is heb ik daar geen problemen mee. Renaults hadden vroeger een blauwe spiegelende warmtewerende voorruit en daar heb ik ook nooit commentaar op gehoord. Kennelijk vinden fabrikanten 't nu niet meer nodig maar wellicht wordt over 5 jaar iedere auto er weer mee uitgerust..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gesloten