Tractor zonder kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Tractorfan
Infopolitie Gast

Tractor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Tractorfan »

Vraag......

Wanneer ik een tractor aanschaf die vrijgesteld is van het voeren van een kentekenplaat hoe zit het dan met een eventuele aanhanger achter die tractor?
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Tractor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Proost »

Kun je een voorbeeld noemen van een tractor die die plicht niet heeft dan? Ik weet dus er uitzonderingen zijn voor tractoren die niet harder kunnen dan 6km/u... Maar het praktische nut daarvan zal twijfelachtig zijn.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Tractor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Gast »

Tractoren die niet harder kunnen dan 25km
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Tractor zonder kenteken

Ongelezen bericht door MotoRon »

Van de site van de rijksoverheid:
Kentekenplaat
Voor bestaande land- en bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid geldt een kentekenplicht als:
- het voertuig APK-plichtig is;
- u met het voertuig harder dan 25 kilometer per uur rijdt;
- het voertuig ontheffingsplichtig is, omdat het zonder ontheffing door bijvoorbeeld de lengte niet de weg op mag.
Vanaf 1 januari 2025 geldt een kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen met een registratieplicht.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2139
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Tractor zonder kenteken

Ongelezen bericht door Proost »

Wellicht loop ik met mijn antwoord al iets vooruit op de zaken, maar het is nu eenmaal over een half jaar al 2025 dus dat is het snel. Als je harder dan 6km/u kan heb je een registratieplicht. Nog geen kentekenplicht. Maar over een half jaar wel. Dus je zou er voor kunnen kiezen om de komende zes maanden geen kenteken te voeren, maar op papier heeft hij die wel al een. Vanaf januari ben je ook die verplicht te voeren.

Zie voor getrokken voertuigen:

Samenvatting

Moet elk landbouwvoertuig, zoals een trekker, een kentekenplaat hebben?
Sinds 1 januari 2022 is een kentekenbewijs verplicht voor (land)bouwvoertuigen. Met andere woorden: deze voertuigen moeten geregistreerd zijn bij de RDW. Het gaat om motorvoertuigen die op de openbare weg rijden én een constructiesnelheid hebben van 6 km/h of meer. Ook gaat het om getrokken voertuigen met een maximale constructiesnelheid van meer dan 25 km/h. Voor deze voertuigen is een kentekenbewijs aanvragen (registreren) verplicht. Deze voertuigen hoeven níet verplicht een kentekenplaat te voeren, maar moeten wél geregistreerd zijn en een kentekenbewijs hebben.
En ten overvloede, vanaf 2025 moet je die ook voeren. Dus waarom dan nu niet meteen goed regelen?
Gesloten