Mag je een verkeerscontrole weigeren?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mick
Infopolitie Gast

Mag je een verkeerscontrole weigeren?

Ongelezen bericht door Mick »

Stel; op een parkeerterrein heeft de politie een controle-plaats opgesteld. Tentjes, apparaten, agenten enzovoort.
Hier worden willekeurig langsrijdende voertuigen door motoragenten aangehouden, met het ''Volg Politie'' bordje, om vervolgens de controle-plaats op te rijden en dingen te checken zoals verzekering, rijbewijs e.d. (Dit gebeurde mij laatst. Niks aan de hand, maar dit vraagstuk kwam later bij mij op:)

Mag je in deze situatie de controle weigeren zodat je je rijs kunt voortzetten? Ik dacht dat het staande-houden van voertuigen alleen mocht als agenten een sterke aanleiding hebben.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Mag je een verkeerscontrole weigeren?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Nee, je mag dat niet weigeren. Je bent verplicht om mee te werken aan dergelijke controles. (Niet teveel naar youtube-filmpjes kijken uit o.a. Amerika.)
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Mag je een verkeerscontrole weigeren?

Ongelezen bericht door SWAT »

Voor de volledigheid. Dit is geregeld in artikel 160 van de Wegenverkeerswet 1994.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2137
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Mag je een verkeerscontrole weigeren?

Ongelezen bericht door Dusty »

Bij mij, als burger, roept het weigeren meteen vragen op.

Als je, zoals in jouw geval, niets te verbergen hebt of iets dat er aan het voertuig die jij mag besturen mis is, wáárom zou je dan niet gewoon meewerken??
Dan ben je het snelste weer weg; anders wek je juist de indruk dat men eens goed moet gaan uitzoeken waarom je niet mee wil werken.

Daarnaast zie ik, althans hier in de omgeving, regelmatig controles waarbij de politie/douane/belastingdienst gebruik maken van een zogenaamde ANPR-camera waardoor voornamelijk voertuigen/bestuurders worden meegenomen waarvan bekend is dat er (in het verleden) iets mee aan de hand was.
Waarschijnlijk ben ik daarom in al die ruim 40 jaar er nog nooit uitgepikt om gecontroleerd te worden.

En natuurlijk kom ik er ook wel eens langs rijden op een moment dat het mij niet uitkomt, omdat ik op weg ben naar een (belangrijke) afspraak.
Dan hoop ik, dat ik in zo'n geval, snel weer op weg wordt geholpen als ik aangeef dat ik anders te laat kom voor die afspraak.
En anders ben ik maar wat later........
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Mag je een verkeerscontrole weigeren?

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag is daarmee voldoende beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten