geschiedenis van auto achterhalen.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
auto
Infopolitie Gast

geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door auto »

3 dagen geleden heb ik uit wanhoop snel een gebruikte auto moeten aanschaffen omdat de mijne was overleden.
Nou heb ik helemaal geen technische kennis en heb ik dus mijn vertrouwen vol bij de verkoper/auto bedrijf gelegd.

Later toen ik thuis kwam en weer tot rust kwam, vertelde vrienden en familie dat ik waarschijnlijk een miskoop hebt gekocht.
De auto is namelijk slecht helemaal overspoten. Dus het gaat vast om een schade auto.
De auto zou ook uit het buitenland komen wat de kans groot was dat er aan de km stand is geprutst.
Een andere garage houder vertelde dat ik veelste veel betaald hebt dan de werkelijke waarde is.
De verkoper vertelde 2x een heel ander verhaal over de geschiedenis van de auto.

We hebben dus erg vermoeden dat ik genaaid ben en veelste veel voor de auto hebt betaald en niet de juiste info over de auto hebt gekregen.
Volgens de verkopen zou ik de 2de eigenaar wezen en ik zou heel graag de eerste eigenaar willen contacteren.
Helaas wil de verkoper mij niet vertellen wie dat is wegens privacy wet regelgeving.

Kan ik via de poltie de gegevens van de eerste eigenaar achterhalen?
Wat kan ik juridisch nu doen?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door MotoRon »

De politie werkt daar niet aan mee. Uit de vraag kan ik geen strafbaar feit halen, dus dit is geen zaak voor de politie. Koop en verkoop van een auto is een civiele handeling.

Als je alleen (zonder enige kennis van zaken) een auto koopt, dan zijn er mogelijkheden om geen kat in de zak te kopen. Je kunt een aankoopkeuring laten doen, of je neemt iemand mee met verstand van zaken. Je hebt namelijk als koper een onderzoeksplicht. Doe je dat niet, dan loop je een risico.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 914
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ga naarde site van de rdw en typ het kenteken in en kijk bij history ,daar kan je zien hoeveel eigenaren het voertuig heeft gehad .( Maar geen gegevens van eigenaren )
Ook kan je een rapprt opvragen bij sommige sites voor rond de 20 euro met heel de geschiedenis van de auto .
Heel toevallig heb ik dat van het weekend ook gedaan daar staat alles in behalve de gegevens van vorige eigenaren.
En anders kunt u ook vragen de auto terug te nemen .

succes
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7522
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door SWAT »

Naast de reeds gegeven antwoorden. De politie kan inderdaad zie wie de eerdere eigenaren waren, mits de auto een NL kenteken heeft gehad. Bij invoer uit het buitenland hebben we die informatie niet.
Als er echter al informatie is mag de politie dit niet met u delen en zeker niet als het een kennelijk civiele kwestie betreft.
Kortom als u twijfelt over de kwaliteit van de auto dan zult u deze moeten laten keuren en afhankelijk van de uitslag de koop moeten gaan ontbinden.
De politie heeft hier geen enkele rol in. Behoudens wellicht als blijkt van kilometer fraude.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7392
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door rai »

auto schreef: 26 mei 2024, 21:25 De auto zou ook uit het buitenland komen wat de kans groot was dat er aan de km stand is geprutst.
En zelfs zonder al te veel kennis van auto’s te hebben is dit in veel gevallen redelijk te onderkennen.

Stel je koop een auto van, noem willekeurig 10 a 15 jaar oud, en er zit een kenteken op zoals fictief L-123-AB.

Invoer auto’s die op Nederlands kenteken gezet worden, krijgen een oplopende plaat in de huidige serie.

Stel er zit een kenteken op zoals ik noemde, beginnend met een L, gevolgd door 3 cijfers, dan komt die plaat uit 2021.

Dat zegt dan al genoeg dat het import is.
Via ovi.rdw.nl Jannie kenteken invoeren en zie je data staan, waaronder datum eerste afgifte in Nederland en als het geen import is moeten alle data met elkaar kloppen.

Staat er een oudere datum in dan datum eerste afgifte in die ouder is dan Nederlandse registratie, dan is het dus een uit het buitenland ingevoerd kenteken.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door Gast »

Ik begrijp uw verhaal niet helemaal maar het kenteken begint met vbz-..-.
Dus omdat het kenteken niet met een L begint en daarna niet met 3 cijfers betekend dat het geen import is?

Opmerking van moderator MotoRon

Kenteken ivm privacy verwijderd
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door MotoRon »

Als je kijkt bij ovi.rdw.nl en daar het kenteken opvraagt, zie je onderstaande gegevens:
IMG_8146.jpeg
Bij de eerste toelating staat 11-2-2009. Toen is het voertuig voor het eerst geregistreerd, waar dan ook ter wereld.
Op 22-10-2019 is de eerste tenaamstelling in Nederland. Dit is dus een ingevoerde auto.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door Gast »

Ok. Maar goed wat moet ik nu doen? Ik wil weten of de km stand deugd en niet aan geknoeit is. Hoe kom ik daar achter?
Gebruikersavatar
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Berichten: 914
Lid sinds: 07 apr 2004, 11:34
Roepnaam: marcel
Locatie: axel
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door donmarcello »

Tellerstand controleren Dat kan ook bij de RDW
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door Gast »

Die website van de RDW zegt:
Wij geven geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets veranderd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.
Dus daar heb ik niks aan.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: geschiedenis van auto achterhalen.

Ongelezen bericht door MotoRon »

Helaas kunnen wij je hier niet verder helpen. Het houdt hier verder voor ons op. Misschien kun je via een merk-garage wat verder komen.
Succes. :slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten