Normaal skateboarden met electrisch skateboard

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Xcaliburr
Infopolitie Gast

Normaal skateboarden met electrisch skateboard

Ongelezen bericht door Xcaliburr »

Ik heb een electrisch skateboard. Ik weet dat ik deze alleen kan gebruiken op eigen terrein. Maar wat als ik deze gebruik zonder de motor te gebruiken om gewoon van a naar b te gaan zoals een normaal skateboard?
Kan het board dan Ingenomen puur omdat het een electrisch board is, of is dat pas als je gebruik maakt van de electro motor?

Alsvast bedankt =)
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11132
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Normaal skateboarden met electrisch skateboard

Ongelezen bericht door Hilde »

Het is een skateboard met een motor. Dat je de motor niet gebruikt maakt niet uit.
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat je de motor eraf haalt?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Normaal skateboarden met electrisch skateboard

Ongelezen bericht door JDO »

Een elektrisch skateboard is een motorrijtuig dat niet goedgekeurd kan worden. Het kan wel aangewezen worden maar dat zal niet het geval zijn omdat er geen elektrische skateboards zijn aangewezen momenteel. Het gaat dus om feitcode K024b en die gaat over 20h jo. 20b WVW 1994.
Artikel 20h WVW 1994
Het is verboden een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b, dat niet is aangewezen, op de weg te gebruiken of te laten staan.
Dus sterker nog: Als jij je elektrische skateboard op de stoep hebt staan is dat voldoende voor een bekeuring (a 310 euro ex 9 euro administratiekosten) en bij de tweede keer wordt hij inbeslaggenomen.

Als je de motor er af haalt is het natuurlijk geen motorrijtuig meer maar gewoon een plank met wieltjes en mag je hem gewoon gebruiken. Juridisch wordt het een beetje ambigue als je dan de motor in je hand hebt maargoed laten we daar dan weer niet van uit gaan.
Gebruikersavatar
Xcaliburr
Infopolitie Gast

Re: Normaal skateboarden met electrisch skateboard

Ongelezen bericht door Xcaliburr »

Oké bedankt voor de informatie. :thanks: Ik wist niet dat dit zo streng was. Echter was ik wel van mening dat er een uitzondering was; op eigen terein. Omdat dit niet op openbare weg zou zijn.
Het wet artikel zegt ook dat het niet op de (openbare?) weg gebruikt mag worden, maar houd dit ook in dat het vervoeren van het "motorvoertuig", bijf met de auto of met de hand?
En als laatste, Mag het verkopen van dit soort apparatuur dan wel?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Normaal skateboarden met electrisch skateboard

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bezit van een electrisch skateboard is niet verboden. Uitsluitend het laten staan. Of gebruiken op de weg is verboden. Vervoeren valt daar dus niet onder.
Het bezit is niet verboden dus is de verkoop ook niet verboden.
Stay safe out there.
Gesloten