Aangifte (en ontslag)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Aangifte (en ontslag)

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe weet ik of mijn ex werkgever aangifte heeft gedaan tegen mij na volgens hun diefstal (het waren gratis producten om aan klanten mee te geven) het is een maand geleden dat ik ontslagen ben hun zeggen aangifte gedaan te hebben maar ik heb nog niks gehoord of gezien van de politie.
Binnen hoeveel tijd hoor ik hier iets over als er aangifte is gedaan en wat zijn de straffen of gevolgen die ik kan krijgen ?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Aangifte

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Met de huidige krapte zal het een aantal maanden tot een jaar duren voordat een zaak opgepakt kan worden. Het zal dus afwachten zijn.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De Wet zegt bij diefstal niets over de waarde van het gestolene. Kortom ook waardeloze voorwerpen kunnen gestolen worden als zij het eigendom zijn van een ander.
De waarde van een gestolen voorwerp kan wel van invloed zijn op de hoogte van de straf.
Dat iets gratis wordt meegegeven aan klanten wil niet zeggen dat dat dan waardeloos is.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ook het ontslag zal meegenomen worden in de strafmaat en de gevolgen daarvan (geen inkomen, geen recht op WW of bijstand). Zoals hierboven aangegeven hangt het ook af van de totale waarde van de gratis producten en de hoeveelheid. Er is een verschil tussen 1 of bijvoorbeeld 1000.
En daarnaast eventuele eerdere veroordelingen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gast TS
Infopolitie Gast

Het gaat om een bedrag van €6 wat het eerst gekost heeft voor het gratis werd.
Aan wat voor soort straf zou ik moeten denken?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Gezien de waarde en het feit dat je ontslagen bent en geen recht hebt op een uitkering omdat je verwijtbaar werkeloos bent is de kans groot dat het niet tot een proces komt of dat er slechts een boete of taakstraf wordt opgelegd. gevenagenis straf is zeer onwaarschijnlijk. Zeker als dit de eerste maal is dat je een dergelijk misdrijf hebt gepleegd.
De kans is ook dat er helemaal geen aangifte wordt gedaan.

Wordt je toch vervolgd worden dan is het raadzaam een advocaat in te schakelen die dan de rechter op je persoonlijke omstandigheden kan wijzen.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Re: Aangifte (en ontslag)

Ongelezen bericht door JDO »

Ik ben wel benieuwd naar het volledige verhaal, want zoals ik het lees heeft u een "gratis" relatiegeschenk/sample meegenomen voor eigen gebruik. Uw werkgever is daar achter gekomen en heeft u op staande voet ontslagen en aangifte gedaan van diefstal (art 310 WvSr) danwel verduistering in dienstbetrekking (art 322 WvSr). Het op staande voet ontslaan van een werknemer is nogal wat, ook voor een werkgever. Die moet namelijk op zoek naar een nieuwe werknemer en zit nu dus ook met een capaciteitsprobleem, wat nogal wat oplevert qua kosten e.d.. Zo'n principiële stap nemen als werkgever zou ik alleen nemen als er echt flinke schade ontstaan is of dat het heel duidelijk was dat het niet mocht. Als werkgever zou ik, voor een gratis sample van 6 euro, eerder een goed gesprek met u voeren en aan de rest van de collega's duidelijk uitleggen dat het niet toegestaan is om dergelijke zaken mee te nemen. En heel eerlijk zou het mij als werkgever niet echt interesseren als een werknemer een sample van 6 euro mee naar huis neemt om het product bijvoorbeeld zelf eens te proberen.

Was het door de werkgever al duidelijk gemaakt dat de gratis artikelen alleen en bijvoorbeeld onder bepaalde omstandigheden voor klanten bestemd waren? Zijn er nu bijvoorbeeld klanten die er nu "naast grijpen" omdat u het artikel heeft meegenomen? En ging het om een enkel artikel of heeft u een hele doos meegenomen? Heeft u misschien al een tijdje een arbeidsconflict waardoor de werkgever dit aangegrepen heeft om u op staande voet te ontslaan? Is het gebruikelijk binnen uw bedrijf dat mensen een sample meenemen c.q. gebruiken en wordt dit bij anderen wel toegestaan? Staat er bijvoorbeeld iets in het personeelshandboek? Kan u het voor uw werkzaamheden verantwoorden dat u het sample zelf eens probeert zodat u beter weet waar u het over hebt als u het verkoopt?

Diefstal en verduistering heeft namelijk wel opzet nodig. Om even de wetteksten aan te halen:
Artikel 310 (Diefstal)
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 321 (Verduistering)
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Artikel 322 (Verduistering in dienstverband)
Verduistering gepleegd door hem die het goed uit hoofde van zijn persoonlijke dienstbetrekking of van zijn beroep, of tegen geldelijke vergoeding onder zich heeft, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Met zowel "Oogmerk" in 310 (diefstal) en "Opzettelijk" in 321 (verduistering) wordt er gesproken van een, voorwaardelijk, opzet om een goed zich wederrechtelijk toe te eigenen. Dat betekent dat u wist, of eigenlijk wel moest weten, dat u het artikel niet zomaar mocht toeeigenen.

Dan is dus de vraag, wist u dat het niet mocht of zou u eigenlijk wel moeten weten dat het niet mocht? Dat vind ik, in het geval zoals u het nu schetst, nog best onduidelijk.

Dan komen we vervolgens nog op een en ander qua gevolgen. Stel dat uw baas dus inderdaad heeft gezegd: "Dit is alleen voor klanten, als je het zelf meeneemt ontslaan we je en doen we aangifte." Dan bent u gewoon strafbaar. In de net aangehaalde artikelen staat dan dat u max 4 jaar gevangenisstraf kan krijgen of een boete van de 4e c.q. 5e categorie (25.750 en 103.000 euro). Niet schrikken, dat zijn de maxima. U kan opzoeken wat de richtlijn is voor een dergelijke straf (https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... met-geweld en https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... g-2018r008).

Uitgaande van diefstal is dat een geldboete van 200 euro en van verduistering in dienstbetrekking een geldboete van 300 danwel een taakstraf van 60 uur. Houd er ook rekening mee dat het OM kan seponeren omdat ze het een te gering feit vinden of vinden dat u al zwaar genoeg gestraft bent door uw ontslag. Dat kan ook voorwaardelijk, waarbij u bijvoorbeeld uw excuses moet aanbieden of de schade moet vergoeden. Dit zijn dan geen zogenaamde technische sepots (bijvoorbeeld onvoldoende bewijs of verkeerde verdachte) maar beleidsmatige sepots. Zowel diefstal als verduistering is een misdrijf, en ook met een beleidsepot heef dit invloed op het verkrijgen van een VOG. Houd daar wel rekening mee!

Als de politie een zaak maakt van de aangifte dan zal er waarschijnlijk een uitnodiging voor verhoor komen. Zorg ervoor dat u van tevoren met een advocaat gepraat hebt hierover en dat deze met u meegaat naar het verhoor. U hebt bij een uitnodiging voor een dergelijke zaak geen recht op een gratis advocaat, die moet u zelf betalen. Zorg er ook voor dat u alle communicatie met uw werkgever op papier hebt. Denk aan screenshots van whatsappjes e.d.. Maar denk ook aan (verklaringen van) collega's die dat wel gedaan hebben waar het geen probleem was bijvoorbeeld.

Er is overigens best een kans dat uw ontslag op staande voet niet terecht is. Wij zijn hier niet van het arbeidsrecht, maar u hebt wel maar 2 maanden om tegen ontslag op staande voet in beroep te gaan en dat is een vrij harde deadline. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering met de module werk? Morgen bellen. Is er een vakbond? Morgen bellen (en lid worden als u dat nog niet bent, dat kan soms, sowieso altijd lid worden van je vakbond). Heeft u dat allemaal niet maar verdient u niet zo veel? Morgen bij het juridisch loket langs!
Gast TS
Infopolitie Gast

Het was duidelijk dat we als personeel 1 artikel mochten meenemen wat gratis was.
Echter hebben meerdere personeelsleden andere gratis artikelen meegenomen (meer als 1)
Maar of dat dit bekend is bij de “hoge” baas weet ik niet ik heb hier niks over gezegd.
In het gesprek zeiden ze het is een zero tolerant beleid en omdat ik wist dat maar 1 mocht ik de gevolgen moest aanvaarden.🤷🏻‍♀️
Ik heb gehoord dat ze aangifte hebben gedaan van een oud collega maar wat ik zeg ik weet niet of dit ook echt zo is.
Ik heb een nieuwe baan en daar is een VOG voor aangevraagd (45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier / Health care and welfare of people or animals)
Zou ik dit wel krijgen denkt u?
En is er echt aangifte gedaan blijft dit voor altijd staan bij de politie of word dit uiteindelijk weggehaald dat het niet meer terug te zien is?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De aangifte is voor 5 jaar zichtbaar, mocht het tot een veroordeling komen dan is de veroordeling langer zichtbaar. Maar een VOF hangt af van waarvoor deze wordt afgegeven. In jouw situatie zal diefstal waarschijnlijk als ernstig worden opgevat omdat je onder de categorie valt waarin met kwetsbare mensen wordt gewerkt.

Dat hoeft niet direct het einde te betekenen. Krijg je geen VOG dan zal je eerst en brief krijgen waarin staat dat men voornemens is je een VOG te weigeren. Je kunt dan je eigen zienswijze geven en hun zien te overtuigen. Daarbij is het raadzaam een advocaat in de arm te nemen. Mogelijk zul je na uitleg dan alsnog een VOG krijgen.
Hoop dus dat je de VOG krijgt, maar bereid je voor en zoek alvast een advocaat voor het geval men van plan is de aanvraag af te wijzen.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Dan is er dus eigenlijk voldaan aan het opzetvereiste. Immers u wist dat het niet mocht en u wist dat er in de zaak van een oud collega ook gesproken is over aangifte doen. De vraag blijft wel of de regel consequent is toegepast, want als de regel wel op papier duidelijk was was maar bijvoorbeeld een manager wist dat het gebeurde en het wel toestond bij andere collega's die bijvoorbeeld niet ontslagen zijn dan zou ik het ontslag (en de eventuele strafvervolging) wel aanvechten. Het klinkt echter alsof er een consequent zero-tolerance beleid wordt toegepast en dan is het gewoon duidelijk een strafbaar feit.

Ik moet zeggen dat ik niet precies weet of een nog niet opgepakte aangifte invloed heeft op het afgeven van een VOG. Een VOG is immers een momentopname. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat als het opgepakt wordt een volgende VOG waarschijnlijk niet afgegeven wordt en je nieuwe werkgever daar best (terecht) consequenties aan kan verbinden. Het zou je sieren als je eerlijk vertelt aan je nieuwe werkgever wat er allemaal gebeurt is.

Heb je al contact opgenomen met een professional? (Vakbond, Rechtsbijstand, Juridisch Loket, Advocaat)
Gesloten