Bootrailer gewichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
De_Kapitein TS
Infopolitie Gast

Bootrailer gewichten

Ongelezen bericht door De_Kapitein »

Misschien dat jullie mij hier kunnen helpen want ik kom er niet meer uit. Ik wil een boottrailer aanschaffen om mijn boot te kunnen verplaatsen en heb er 2 op het oog. Ik heb rijbewijs B maar ik kom er even niet uit qua gewichten.

De auto:
Massa rijklaar auto: 1219 kg
Massa ledig voertuig: 1119 kg
Technische max. massa voertuig: 1674 kg
Toegestane max. massa voertuig: 1674 kg
Maximum massa samenstel: 2674 kg
Aanhangwagen geremd: 1000 kg
Aanhangwagen ongeremd: 600 kg
Kogeldruk: 75 kg

De geremde boottrailer die ik op het oog heb:
Massa boottrailer: 200 kg
Maximaal gewicht boot: 900 kg
Maximale massa: 1100 kg

De ongeremde boottrailer die ik op het oog heb:
Massa boottrailer: 150 kg
Maximaal gewicht boot: 600 kg
Maximale massa: 750 kg

De boot
Massa leeg: 350kg
Massa met motor, accu, brandstof etc... gemeten aan de portaalkraan: 440 kg

Met de ongeremde aanhanger kom ik dan totaal op de 590 kg en zit ik dus 10 kg onder de maximale massa ongeremd. Nu zal dat op de weg allemaal prima mogen maar daar voel ik me alleen niet helemaal ok bij.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar de geremde trailer. Het werkelijke gewicht zit met 640 kg ruim onder de maximaal toegestane geremde massa voor mijn auto. De maximaal toegestane massa van de geremde boottrailer zit met 1100 kg dan weer 100 kilo boven de maximaal toegestane geremde massa voor mijn auto. Moet ik de trailer dan terug laten keuren? Of mag ik dit überhaupt niet trekken met mijn rijbewijs?
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Bootrailer gewichten

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uitgaande van uw B-rijbewijs is voor het gebruik van de geremde aanhanger de maximaal toegestane massa (MTM) van het trekkend voertuig en de MTM van de aanhanger noodzakelijk. Samen opgeteld mogen die MTM’s niet boven de 3500 kg komen.

Daarnaast moet u binnen de constructie-eisen van uw trekkend voertuig blijven.

MTM trekkend voertuig is 1674 kg
MTM van een geremde aanhanger is 1000 kg
En de MTM van de combinatie niet meer dan 2674 kg allemaal volgens het kenteken van uw trekkend voertuig. U blijft dan ook binnen de regels voor rijbewijs B.

Nu hebt u een geremde aanhanger op het oog met een MTM van 1100 kg. Die mag niet met uw rijbewijs achter uw auto omdat u dan 100 kg meer kunt verplaatsen dan u formeel mag met deze combinatie én uw B-rijbewijs. Ik hoop dat u het nog kunt volgen.

De oplossing geeft u zelf al aan: terugkeuren van de aanhanger met 100 kg naar een MTM van 1000 kg. U voldoet dan aan uw rijbewijseis door ook aan de voertuig/combinatie-eis te voldoen

Is een online transactie bij de RDW die u €65 euro kost (dacht ik) en een nieuwe kentekencard voor de aanhanger oplevert met een aangepaste MTM tot 1000 kg

Bij een verkeerscontrole kunt u nu met uw rijbewijs en beide kentekencards (auto en aanhanger) aantonen dat u deze combinatie mag besturen. Maar belangrijker nog: bij een schade heeft uw verzekeraar op basis van gewichten geen reden om niet uit te keren bij een schade!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
De_Kapitein TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door De_Kapitein »

Helder, het gaat dus om de maximaal toegestane massa. Nog wel een vraagje omdat er hier in de voortuin nog een ongeremde bakwagen staat met, je raad het al een maximaal toegestane massa van 750 kg. Moet ik die dan ook terug laten keuren? Of gaat het bij een ongeremde aanhangwagen juist weer wél om het werkelijke gewicht?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens mij klopt de uitleg niet. De belangrijke gewichten die ik zie staan:
Toegestane max. massa voertuig: 1674 kg
Maximum massa samenstel: 2674 kg
Aanhangwagen geremd: 1000 kg

De geremde boottrailer die ik op het oog heb:
Maximale massa: 1100 kg
De TMM (ik noem het toegestane maximum massa) van het samenstel is dus 1674 + 1100 = 2774 kg. Dat is minder dan 3500 kg en dus mag je hiermee rijden met alleen B. Het feit dat de aanhangwagen een TMM heeft die hoger is dan de auto mag trekken is niet belangrijk, zolang de daadwerkelijke massa maar niet boven de 1000 kg uitkomt. Omdat de boot 440 kg weegt, blijf je onder de 1000 kg. Dit laatste vind je in artikel 5.18.18a van de Regeling voertuigen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Voor wat de rijbewijstechnische eis heb je inderdaad gelijk Piet. Dan zou de aanhanger in oorspronkelijke staat (MTM 1100 kg) in combinatie met het trekkend voertuig ook mogen. Ook het gegeven dat daadwerkelijke gewichten bij een verkeerscontrole relevant zijn is juist. Op zich is de oorspronkelijke combinatie zonder terugkeuren rijbewijstechnisch maar ook voertuigtechnisch te besturen met B op basis van de opgegeven daadwerkelijke gewichten

Maar dan de verzekeraars….. die gaan zeggen dat de combinatie niet voldoet aan de eisen die de fabrikant toestaat. Alleen daarom is terugkeuren van de aanhanger met 100 kg wellicht niet onverstandig. Al was het maar om verzekeraars geen voedingsbodem te geven voor weer een uitsluiting. Na contact met mijn verzekeraar heb ik om die reden mijn paardentrailer met 100 kg laten terugkeuren.

Vind de keuze van TS om voor een geremde aanhanger te gaan overigens wel slim.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten