Hekje “vernieling”

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Floepie123
Infopolitie Gast

Hekje “vernieling”

Ongelezen bericht door Floepie123 »

hejhej,
ik en wat vrienden waren op een schoolplein aan het hangen en kletsen en op een gegeven moment kwamen we met een idee om met een van de hekken te gaan knikkers, hierbij hebben we op het hekje gaan staan (vrij laag) en elkaar weg duwen en dat tikte soms tegen elkaar aan en dat maakte een luid geluid. nou is hier politie op af gekomen en werd er overdreven bedreigend gedaan door de agenten dat er werd gebeld naar de des betreffende school, en als hun schade zagen dat we werden vervolg, mijn vraag is wat de straf daarvoor zou kunnen zijn, we waren met zijn 3en

allemaal 13 jaar
mvg
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Hekje “vernieling”

Ongelezen bericht door maestro »

Ze zullen conntact opnemen met de school. Als het je eigen school is heb je kans dat het wordt afgedaan door de school zelf.

Normaal gesproken valt dit onder baldadigheid en daarvoor kun je een boete krijgen van uit mijn hoofd zo'n 135 Euro (inclusief administratiekosten) omdat je nog minderjarig bent. Plus men zal verwachten dat jullie 3 eventuele schade vergoeden.

Edit:
Je kunt echter ook worden doorverwezen naar bureau HALT, wat betekent dat je een taakstraf moet doen in plaats van een boete.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Dorpsjurist
Verbannen
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Waarschijnlijk zou dat dan D 505 op basis van 424sr (waarin nog mooi ouderwets over "straatschenderij" wordt gesproken) en dan klopt het boetebedrag dat maestro noemt. Als er inderdaad schade blijkt te zijn, moet die uiteraard daar bovenop vergoed worden.

Opmerking van moderator Skipperje

Op verzoek van @Dorpsjurist had er hiervoor moeten staan:
Waarschijnlijk zou dat dan D 505 op basis van 424sr (waarin nog mooi ouderwets over "straatschenderij" wordt gesproken) en dan klopt het boetebedrag dat maestro noemt. D 505 is de feitcode en 424sr is het artikel uit het Wetboek van Strafrecht waarin staat dat wat je deed niet mag. Je kunt op Google dit zelf opzoeken. Het boetebedrag wordt gehalveerd omdat je minderjarig bent. Als er inderdaad schade blijkt te zijn, moet die uiteraard daar bovenop vergoed worden.

Wetstekst

Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Gezien jouw leeftijd is een doorverwijzing naar HALT inderdaad ook mogelijk.

Ik vraag me wel af wie de politie gebeld heeft, of waren ze toevallig in de buurt? Als het de school zelf was, dan zijn ze uiteraard al op de hoogte. Het is een beetje een vreemd wetsartikel omdat gesproken wordt over gedrag waardoor "gevaar of schade kan worden teweeggebracht" - dit hoeft dus niet per se het geval te zijn.

Dat is wat jullie formeel waarschijnlijk boven het hoofd hangt als jullie vervolgd worden.

Mocht het nou gewoon een beetje lollig doen zijn wat door anderen als vervelend ervaren is en er is verder niets kapot dan is het ook heel goed mogelijk dat je helemaal geen straf krijgt.

Overigens, wat bedoelde je met dat er "overdreven bedreigend" gedaan is door de agenten? Streng kan overkomen als bedreigend maar zeggen dat je vervolgd zult worden als schade geconstateerd wordt door de school is nog vrij coulant want dat hoeft wettelijk gezien dus nog niet eens.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Mooie antwoorden heren, en als deze knullen het als bedreigend hebben ervaren dan wacht er nog een hele grote boze mensenwereld.

Voor nu, :slotje:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

@Dorpsjurist Misschien dat je je eerste zin beter in Jip en Janneketaal kunt uit leggen aan een jongen van 13 jaar? Ik kan mij voorstellen dat hij geen idee heeft wat je bedoelt. De rest begrijpt hij wel, schat ik zo in.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten