In 2017 is een kunstwerk uit de openbare ruimte gestolen. Vermoedelijk vanwege het materiaal, ik denk dat er een paar vierkante meter (ijzer? brons? koper?) in verwerkt was. De eigenaar, een overheidsorganisatie, heeft daar toen aangifte van gedaan.
1. zou een dergelijke aangifte nog zijn terug te vinden in de systemen? Of verdwijnt dit soort criminaliteit van de (prioriteiten-)lijst?
Ik doe een onderzoek(je) naar het betreffende kunstwerk. Ik weet ter gelegenheid waarvan het destijds (medio jaren 70) geschonken is, door welke partij en aan wie (dwz, de genoemde overheidsorganisatie). Alleen kan niemand mij vertellen wie de maker van het kunstwerk geweest is. De schenker was een bedrijf dat inmiddels gefuseerd is, en bij de (bereidwillige) communicatieafdeling loop het spoor dood.
2. Stel dat die informatie over de maker ten tijde van de aangifte wel bekend was en is geregistreerd, zou dat dan openbaar gemaakt mogen worden? Voor de duidelijkheid: het gaat niet om informatie die te maken heeft met het verder opsporingsproces.
Wellicht ten overvloede (en misschien mijn eigen glazen ingooiend): ik ben zelf niet betrokken bij dit kunstwerk, noch bij de schenker, noch bij de ontvanger.
aangifte informatie over gestolen kunstwerk openbaar?
Moderator: Moderatorteam
- Barbatruuc TS
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: aangifte informatie over gestolen kunstwerk openbaar?
De aangifte zal ongetwijfeld nog in de systemen staan. Ik vermoed niet dat er nog actief wordt gezocht naar het kunstwerk. Mocht het boven water komen dan zal er mogelijk verder onderzoek worden gedaan.
Stay safe out there.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Om deel twee van de vraag te beantwoorden: ik vrees van niet.
U bent geen direct belanghebbende. Normaal gesproken wordt dit soort informatie niet gedeeld met burgers die niets met de zaak te maken hebben (wat u, naast interesse in de maker van het kunstwerk, niet heeft). Het is ook geen grote zaak waar de media veel aandacht voor heeft en aangezien er geen verdachte is dus ook geen woordvoerder van het OM. De politie of het OM kan u niet helpen.
Het is ook nog maar de vraag of die informatie in de aangifte zou staan als het kunstwerk al in de jaren 70 geplaatst is; het is heel goed mogelijk dat aangever dat ook niet (meer) weet of toen zelfs nog niet eens geboren was.
U zult toch echt die informatie van iemand anders moeten verkrijgen; wellicht nog een keer de schenker of de gemeente bellen?
U bent geen direct belanghebbende. Normaal gesproken wordt dit soort informatie niet gedeeld met burgers die niets met de zaak te maken hebben (wat u, naast interesse in de maker van het kunstwerk, niet heeft). Het is ook geen grote zaak waar de media veel aandacht voor heeft en aangezien er geen verdachte is dus ook geen woordvoerder van het OM. De politie of het OM kan u niet helpen.
Het is ook nog maar de vraag of die informatie in de aangifte zou staan als het kunstwerk al in de jaren 70 geplaatst is; het is heel goed mogelijk dat aangever dat ook niet (meer) weet of toen zelfs nog niet eens geboren was.
U zult toch echt die informatie van iemand anders moeten verkrijgen; wellicht nog een keer de schenker of de gemeente bellen?
Als het informatie in de openbare ruimte is, en dan neem ik gemakshalve aan een gemeente, dan is het een gemeente die daar uiteindelijk ook budget voor heeft uitgetrokken. Dat niet alleen, bij dit soort plaatsingen zijn er ongetwijfeld kranteberichten, wellicht dat er in de gemeentelijke kranten archieven (weekbladen bijvoorbeeld) maar ook regionale bladen nog berichten uit die tijd terug te vinden waarin de maker te traceren is?