aanrijding fileparkeren, wie schuldig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
bernarood
Infopolitie Gast

aanrijding fileparkeren, wie schuldig

Ongelezen bericht door bernarood »

Ik wilde achteruit fileparkeren. Ik sta stil naast de auto die geparkeerd stond om in te parkeren, trap mijn rem in, doe richtingaanwijzer uit naar rechts en kijk in achteruitspiegel. Er komt een auto aan, waar ik op wacht. Deze auto gaat stil staan voor de vrije plek rechts en blijft stil staan. Ik dacht de auto wacht totdat ik in parkeer. Ik parkeer in, waardoor ik over mijn rechterschouder moet kijken of ik goed langs de auto ga, waarnaast ik stilstond. Op dat moment raak ik een auto. De auto die stil is gaan staan, bleek vooruit in te parkeren, op het moment dat ik in parkeer. Het bleek dat bestuurder niet gezien had dat ik aan het inparkeren was. Zij dacht dat ik alvast de richtingaanwijzer uitgezet had voor een straat 300 meter verderop. Zij had niet gezien dat ik stilstond. Wie is hier fout? Fileparkeren moet toch officieel achteruit?
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: aanrijding fileparkeren, wie schuldig

Ongelezen bericht door Hilde »

Beide doen een bijzondere verrichting. Er is geen wettelijke manier van fileparkeren.
Dus beide schuldig en de verzekeringen zullen dat aan uitvechten.

Overigens heel bijzonder dat de vooruit inparkerende bestuurder niet zag datjij achteruit ging.
Maar nogmaals, dat is iets voor de aansprakelijkheid en daardoor voor de verzekering.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dat fileparkeren achteruit moet is beslist niet zo. Als de ruimte klein is, is het wel handiger, maar als er ruimte genoeg is, waarom zou je dan niet vooruit tussen 2 auto's gaan parkeren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dorpsjurist
Verbannen
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik weet niet hoe lang TS zijn of haar rijbewijs heeft maar bij mij indertijd werd het wel zo aangeleerd en werd er ook best op gehamerd. Volgens mij is dit nog steeds het geval.

Dit is inderdaad een verzekeringskwestie maar TS zit misschien niet per se met de aansprakelijkheidsvraag maar vraagt zich ook af wie er hier nu eigenlijk de mist in gegaan is. Volgens mij hebben jullie bij elaar opgeteld meer rijevaring dan het CBR...

De schuldvraag is lastig te beantwoorden met zo weinig informatie maar als het inderdaad zo gegaan is vind ik dat de dame die geraakt is niet uitblinkt in verkeersinzicht; het klopt da er volgens mij geen verpichte manier van fileparkeren is maar aangzien iedereen achteruit fileparkeren wel een keer moet oefenen, het regelmatig voorkomt en TS dus bleek te denken dat het verplicht achteruit moet, vind ik de reactie van mevrouw dat "TS alvast de richtinganwijzer had uitgezet 300m van tevoren" en ook niet zag dat TS stilstond niet echt overtugend.

De verzekeraars gaan er iets van vinden maar het komt op mij over als een slap excuus.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Vraag is beantwoord
MotoRon