Je hebt twee rijstroken (links naar rechts A en B) en komt uit op drie rijstroken (1, 2 en 3 van links naar rechts). Als ik het goed heb begrepen moet A naar 1 en heeft B de keuze tussen 2 en 3. Maar ik begrijp niet waarom, als ik het zoveel mogelijk rechts houden in gedachte houd zou ik A naar 2 en B naar 3 zeggen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet zien?
Ik neem aan dat het een rotonde is? In artikel 47 RVV 1990 staat:
Wetstekst
Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
Dus je gedachte klopt niet.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Oké. Dan blijft mijn vraag staan waarom A naar 1 moet en B naar 2 of 3 kan gaan (denk ik). Waarom bijvoorbeeld niet A kan naar 1 of 2 en B moet naar 3. Waar kan je dat uit afleiden?
Als je de rotonde nadert heb je keus uit rijstrookpijlen. De meest rechtse rijstrook, dat is nog voor A en B op jouw foto, is een pijl naar rechts en de linker rijstroken beiden een pijl rechtuit. Dat is simpel. Waar je rijdt moet je de richting volgen. In jouw voorbeeld, A en B, moet je dus rechtuit de rotonde op. Daar aangekomen ga je een nieuwe keuze maken, want ook daar vind je weer pijlen op het wegdek. Maak je keuze en ga daarheen. En ja, dan mag B best wel naar 1, als hij daar heen wil. Ook al is de gehele rotonde leeg, als hij dan maar niet rechtsaf gaat op de 1e gelegenheid, want dat mag niet.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit