ombutsman of rechter voor geheime zaken
Moderator: Moderatorteam
-
Ccarel TS
- Infopolitie Gast
ombutsman of rechter voor geheime zaken
Hoi,
Ik werk bij een IT bedrijf. Vijf maanden gelede ben ik, toen ik met mijn klant klaar was, werd mijn auto na een stukje rijden door een soort van politieagent* aan de kant gezet.
Na mijn rijbewijs laten zien, kreeg ik aantal vragen over mn werk bij die klant. Toen ik dien beantwoord had, kreeg ik n brief waarop mij naam werd ingevuld,
met opdracht om iedere maand voor dag X, bepaalde data uit de IT systemen van de klant te halen, en met n 'informatiedrager' in een geslote envelope aan n balie bij een kantoor* af geven.
In brief stond dat niet meewerke aan deze opdracht gevangenisstaf oplevert om art. 184 van het Wetboek van Strafrecht. Ook stond in de brief dat niet over de inhoud van de brief moch praten met mn baas, de klant of andere, en dat ik anders strafbaar zou zijn op art. 98 van t Wetboek van Strafrecht.
Bij die balie van dat kantoor, heb een week later gevraagd of ik de persoon van de brief stond mogt spreken, maar dat mogt niet, ik kon wel zelf n brief schrijven en die bij de balie afgeven.
Dat heb ik twee keer gedaan, maar mijn brieven krijgen geen antwoord en met de persoon mag ik ook nog steeds niet praten.
Ik wil namelijk weten of ik hun brief mag zien laten aan een advokaat of rechter zodat ik weet of ik de opdracht wel moet uitvoeren (de klant waarover ik gegevens moet geven is iemand die geheime gegevens bezit en die niet tegenover de politie hoeft af te antwoorden; denk aan n advokaat notaris dominee of arts*), en of ik geld kan krijgen voor al het gedoe (het kost iedere maand zo'n twee vrije dagen, nou ja vrije). Ik heb van die persoon nog nooit nog niets gehoord, terwijl ik volgens de brief ook met niemand mag praten, en ik krijg ook wel een ...gevoel over dat ik er met niemand niet over kan praten. De persoon opzoeken op internet voor een telefoonnummer levet niets op, dus bellen kan ik ook al niet.
Is er zoiets als een ombutsman of rechter voor dit soort geheime zaken van de overheid?
Carel
* sorry voor het schimmige taalgebruik, maar ik wil niet de gevangenis ingaan voor het niet gehoorzamen van een zwijgplicht
Ik werk bij een IT bedrijf. Vijf maanden gelede ben ik, toen ik met mijn klant klaar was, werd mijn auto na een stukje rijden door een soort van politieagent* aan de kant gezet.
Na mijn rijbewijs laten zien, kreeg ik aantal vragen over mn werk bij die klant. Toen ik dien beantwoord had, kreeg ik n brief waarop mij naam werd ingevuld,
met opdracht om iedere maand voor dag X, bepaalde data uit de IT systemen van de klant te halen, en met n 'informatiedrager' in een geslote envelope aan n balie bij een kantoor* af geven.
In brief stond dat niet meewerke aan deze opdracht gevangenisstaf oplevert om art. 184 van het Wetboek van Strafrecht. Ook stond in de brief dat niet over de inhoud van de brief moch praten met mn baas, de klant of andere, en dat ik anders strafbaar zou zijn op art. 98 van t Wetboek van Strafrecht.
Bij die balie van dat kantoor, heb een week later gevraagd of ik de persoon van de brief stond mogt spreken, maar dat mogt niet, ik kon wel zelf n brief schrijven en die bij de balie afgeven.
Dat heb ik twee keer gedaan, maar mijn brieven krijgen geen antwoord en met de persoon mag ik ook nog steeds niet praten.
Ik wil namelijk weten of ik hun brief mag zien laten aan een advokaat of rechter zodat ik weet of ik de opdracht wel moet uitvoeren (de klant waarover ik gegevens moet geven is iemand die geheime gegevens bezit en die niet tegenover de politie hoeft af te antwoorden; denk aan n advokaat notaris dominee of arts*), en of ik geld kan krijgen voor al het gedoe (het kost iedere maand zo'n twee vrije dagen, nou ja vrije). Ik heb van die persoon nog nooit nog niets gehoord, terwijl ik volgens de brief ook met niemand mag praten, en ik krijg ook wel een ...gevoel over dat ik er met niemand niet over kan praten. De persoon opzoeken op internet voor een telefoonnummer levet niets op, dus bellen kan ik ook al niet.
Is er zoiets als een ombutsman of rechter voor dit soort geheime zaken van de overheid?
Carel
* sorry voor het schimmige taalgebruik, maar ik wil niet de gevangenis ingaan voor het niet gehoorzamen van een zwijgplicht
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: ombutsman of rechter voor geheime zaken
Uw taalgebruik doet mij ernstig twijfelen aan uw verhaal. Maar in het geval dit een kern van waarheid zou bevatten, u kunt altijd contact opnemen met een advocaat.
Stay safe out there.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De afdeling toezicht van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) toetst of de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) zich houden aan de wet. U kunt uw vragen neerleggen bij deze commissie
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Een vraag: is de balie van het kantoor de balie van een politiebureau, ministerie of ander overheidsgebouw?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Ccarel TS
- Infopolitie Gast
Weet ik niet zo goed, het is een opsporingsdienst van een inspectie...
Dit is geen antwoord. Je weet toch wel exact waar je dit in moet leveren?
Opmerking van moderator Frans
Ik ga steeds meer mee in het verhaal fictie of werkelijkheid. Onze gast moet echt met een serieus antwoord komen anders ga ik een slotje gooien op dit onderwerp.- Hilde
- Geslacht:
Heel simpel,
Er zijn 3 keuzes:
1) Je vertelt de waarheid en levert de documenten in aan de balie van een overheidsgebouw. Om je te kunnen helpen is het noodzakelijk te weten waar.
2) Je vertelt de waarheid en levert de documenten in bij een balie van een klein onbekend kantoortje -> dan help je een niet legale privé detective met een onderzoek naar een collega van je die waarschijnlijk in scheiding ligt
3) Je kijkt teveel James Bond
Er zijn 3 keuzes:
1) Je vertelt de waarheid en levert de documenten in aan de balie van een overheidsgebouw. Om je te kunnen helpen is het noodzakelijk te weten waar.
2) Je vertelt de waarheid en levert de documenten in bij een balie van een klein onbekend kantoortje -> dan help je een niet legale privé detective met een onderzoek naar een collega van je die waarschijnlijk in scheiding ligt
3) Je kijkt teveel James Bond
4) Het niet innemen van medicatie waarvan een onderbreking door de behandelaar sterk ontraden wordt is zelden een goed idee.
-
Ccarel TS
- Infopolitie Gast
Ja dat weet ik natuurlijk wel. Het gebouw is een overheidsgebouw (met zon vlag met blauwe streep en wit kroontje). Maar ik weet niet of de inspectie een ministerie is of niet.Frans schreef: 18 jan 2024, 19:46 Dit is geen antwoord. Je weet toch wel exact waar je dit in moet leveren?
In verband met mijn zwijgplicht durf ik niet te zeggen of de inspectie voor het onderwijs, sociale zaken, gezondheidszorg, transport, rijksbelastingen of een andere inspectie is.
En op de deur van het kantoor staat dat het de opsporingsafdeling is.
Carel
(en bedankt voor iedereen die denkt dat ik gek ben, heel behulpzaam)
Weet je cCarel, ik ga je een aanbieding doen die heel speciaal is, je mag me de details mailen in mijn mailbox. Die negeer ik normaal over het algemeen maar voor deze gelegenheid hou ik het in de gaten. Leg het gewoon uit, plaats, ministerie, bureau, straat, je kunt het allemaal kwijt in een mail naar mij. Mail adres staat hieronder
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Welke inspectie? Op welk adres levert u zaken in?
Deze vragen moet u kunnen beantwoorden wilt u ook van ons meer concrete antwoorden krijgen.
Verder, bent u niet bang om door de opdrachtgever waarvoor u werkt en over wie u kennelijk informatie verschaft, beschuldigd te worden van bedrijfsspionage? Ook dat is binnen de Nederlandse wet een strafbaar feit!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Hilde
- Geslacht:
Hilde schreef: 18 jan 2024, 19:55 Heel simpel,
Er zijn 3 keuzes:
Dat staat op het naambordje als je het gebouw naar binnen gaat.
Dan valt er al één dienst af en hoef je je de vraag hier niet neer te leggen:
ThunderSTreak schreef: 17 jan 2024, 18:31 De afdeling toezicht van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) toetst of de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) zich houden aan de wet. U kunt uw vragen neerleggen bij deze commissie
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Om te bezien of het een legitieme organisatie is, waar het wel naar uitziet, kun je een politiebureau binnen lopen met je verhaal of contact bellen met de AIVD. Zij zullen zeker de zaak onderzoeken.
Over de rechtmatigheid van het verzoek en in hoeverre je daaraan moet meewerken kun je het beste een advocaat raadplegen nu je hier geen informatie wil delen. Je hebt het over informatie verzamelen van een geheimhouder ik denk dat menig advocaat dit een intressant geval zal vinden. Veelal is een eerste gesprek (nagenoeg) gratis.
Zoals gezegd het is toegestaan een advocaat te raadplegen. Dit kan de overheid niet verbieden.
Over de rechtmatigheid van het verzoek en in hoeverre je daaraan moet meewerken kun je het beste een advocaat raadplegen nu je hier geen informatie wil delen. Je hebt het over informatie verzamelen van een geheimhouder ik denk dat menig advocaat dit een intressant geval zal vinden. Veelal is een eerste gesprek (nagenoeg) gratis.
Zoals gezegd het is toegestaan een advocaat te raadplegen. Dit kan de overheid niet verbieden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
ClueHunter
Als ik het verhaal hier zo lees is de geloofwaardigheid hiervan zeer laag. Artikel 98 sr zegt iets over inlichtingen die het belang van de staat betreffen. Uiiteraard zeg nooit nooit, maar nu lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat het delen van deze opdracht met uw werkgever het belang van de staat schenden.
Kunt u iets over het type bedrijf zeggen waarvan u blijkbaar informatie moet 'stelen'? Waar houden zij zich mee bezig?
Kunt u iets over het type bedrijf zeggen waarvan u blijkbaar informatie moet 'stelen'? Waar houden zij zich mee bezig?