Hallo,
Even een lang verhaal kort. Ik huur een huis via de woningbouw, mijn ex is net een maand of 2,3 bij mij ingeschreven. Ik wilde dit niet, maar in het kader van huiselijk geweld...
Nu is het van de week geëscaleerd, ik wilde dat hij vertrok maar hij ging niet. De politie is nog langs geweest, in het bijzijn van de agenten heeft hij me nog 2x met de dood bedreigd. Ik ben moeten vertrekken uit mijn eigen huis. Hij staat ingeschreven als medebewoner, betaald 0,0 aan kosten, staat op geen enkel contract, geen huur contract niks. Ik weet dat de politie hem dus kan verzoeken weg te gaan, aangezien hij niet naar mij luisterd. Hij staat namelijk ook nog onder schorsing. Ik verblijf nu tijdelijk elders tot hij mijn huis uit gaat. Echter werkt de politie niet echt mee, dat ze mij kunnen helpen. Een rechtzaak gaat te lang duren... Wie kan mij helpen waardoor de politie mij helpt mijn huis terug te krijgen?
Ex gaat niet uit mijn huis.
Moderator: Moderatorteam
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Re: Ex gaat niet uit mijn huis.
Niet. Dat is een heel akelig antwoord.
De politie kan uw ex verwijderen uit uw woning als er op dat moment sprake is van een gevaarlijke situatie. Als die situatie dan opgehouden is, mag hij daar als bewoner gewoon weer zijn. In Nederland kun je niet iemand als bewoner zomaar uit zijn of haar huis zetten.
Dat hij niet op een huurovereenkomst staat maakt in principe niet uit. Een bewoner is een bewoner.
U kunt de politie bellen iedere keer dat zoiets gebeurt maar als ik uw verhaal volg weet ik niet of dat gaat helpen. Als u hem echt uit huis wil, dan zal dat tot een rechtszaak leiden. In de tussentijd kunt u Veilig Thuis bellen voor dit soort gevallen.
EDIT: leg alles vast. Meldingen bij de politie, bij Veilig Thuis etc. Dit kan via kort geding in principe vrij snel opgelost worden.
De politie kan uw ex verwijderen uit uw woning als er op dat moment sprake is van een gevaarlijke situatie. Als die situatie dan opgehouden is, mag hij daar als bewoner gewoon weer zijn. In Nederland kun je niet iemand als bewoner zomaar uit zijn of haar huis zetten.
Dat hij niet op een huurovereenkomst staat maakt in principe niet uit. Een bewoner is een bewoner.
U kunt de politie bellen iedere keer dat zoiets gebeurt maar als ik uw verhaal volg weet ik niet of dat gaat helpen. Als u hem echt uit huis wil, dan zal dat tot een rechtszaak leiden. In de tussentijd kunt u Veilig Thuis bellen voor dit soort gevallen.
EDIT: leg alles vast. Meldingen bij de politie, bij Veilig Thuis etc. Dit kan via kort geding in principe vrij snel opgelost worden.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Als er sprake is van (dreiging van) geweld kan de poltie hem tijdelijk verbieden de woning te betreden. Dit is echter een tijdelijke maatregel van 10 dagen die tot maximaal 4 weken kan worden verlengd. Dit is het tijdelijk huisverbod.
Schending van dit verbod is een misdrijf.
In de tussentijd kan je dan via een civielrechtelijke procedure een verbod op verblijf in de woning en omgevings/contact verbod. Daarvoor heb je een advocaat nodig.
Meer over het huisverbod:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-en-straf
Zoals dorpsjurist aangeeft kun je ook zelf Velig Thuis bellen. Mogelijk dat zij dan een en ander kunnen kortsluiten met de politie.
Schending van dit verbod is een misdrijf.
In de tussentijd kan je dan via een civielrechtelijke procedure een verbod op verblijf in de woning en omgevings/contact verbod. Daarvoor heb je een advocaat nodig.
Meer over het huisverbod:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-en-straf
Zoals dorpsjurist aangeeft kun je ook zelf Velig Thuis bellen. Mogelijk dat zij dan een en ander kunnen kortsluiten met de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Zolang hij niet op het huurcontract staat en er geen sprake is van een duurzame gezamenlijke huishouding is er geen bezwaar tegen het buiten houden van hem. Het inschrijven bij een gemeente maakt niet dat iemand het recht op de woning krijgt, hoewel dit een zeer, zeer, zeer veel voorkomend misverstand is, ook binnen de politie en de advocatuur. Heel zuiver zal dit door de rechter beoordeeld moeten worden om de totaliteit van de situatie te wegen.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-na-samenwonen/
https://rechtsbijstandportaal.nl/huurwoning-na-de-relatiebreuk/
Het is zeker aan te raden dit met de politie en veilig thuis te bespreken om ervoor te zorgen dat er een solide achtervang is voor het geval dat de situatie tot een conflict gaat leiden.
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-na-samenwonen/
https://rechtsbijstandportaal.nl/huurwoning-na-de-relatiebreuk/
Het is zeker aan te raden dit met de politie en veilig thuis te bespreken om ervoor te zorgen dat er een solide achtervang is voor het geval dat de situatie tot een conflict gaat leiden.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
U kunt hier nu al mee beginnen. Maar ik zou even wachten totdat u bevestiging heeft van meldingen bij de politie en bij Veilig Thuis. Dit kan in kort geding en als men dat soort meldingen ziet - meerdere malen - dan gaat het meestal vrij snel.
Dit kan lang duren. Er is een enorme achterstand. Maar bij een kort geding kan wel een voorlopige voorziening getroffen worden als de rechter daar aanleiding voor ziet. Dat betekent dat uw ex het huis moet verlaten en als dat later achteraf onterecht bleek wordt dat dan wel rechtgezet.
EDIT: Naast Veilig Thuis wil ik u ook het Juridisch Loket aanraden. Dat is gratis - op telefoonkosten na - en die kunnen u helpen met zo'n aanvraag.
Dit kan lang duren. Er is een enorme achterstand. Maar bij een kort geding kan wel een voorlopige voorziening getroffen worden als de rechter daar aanleiding voor ziet. Dat betekent dat uw ex het huis moet verlaten en als dat later achteraf onterecht bleek wordt dat dan wel rechtgezet.
EDIT: Naast Veilig Thuis wil ik u ook het Juridisch Loket aanraden. Dat is gratis - op telefoonkosten na - en die kunnen u helpen met zo'n aanvraag.
-
Druifje TS
- Infopolitie Gast
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al veel gedaan vorige week. Veilig thuis is op de hoogte, ik heb wederom de politie nog een aantal keer moeten bellen wegens bedreiging maar die doen niks zolang er ook niet echt iets gebeurt. Ondertussen is het nu zo ver, dat hij mij bedreigd dat ik mijn eigen woning niet meer in mag komen als hij er niet is (ik was gister snel spullen halen toen hij weg was, hij heeft me op de camera gezien). Ook heb ik al contact gehad met het juridisch loket en die zeggen ook dat hij in deze situatie gewoon geen rechten heeft. De politie ziet dit anders. Daar zit het knelpunt. Ik hoop dat de betrokken hulpverleners en reclassering die er aankomende week weer zijn, druk kunnen uitoefenen op hem. Anders wordt het inderdaad een zaak aanspannen...
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb al veel gedaan vorige week. Veilig thuis is op de hoogte, ik heb wederom de politie nog een aantal keer moeten bellen wegens bedreiging maar die doen niks zolang er ook niet echt iets gebeurt. Ondertussen is het nu zo ver, dat hij mij bedreigd dat ik mijn eigen woning niet meer in mag komen als hij er niet is (ik was gister snel spullen halen toen hij weg was, hij heeft me op de camera gezien). Ook heb ik al contact gehad met het juridisch loket en die zeggen ook dat hij in deze situatie gewoon geen rechten heeft. De politie ziet dit anders. Daar zit het knelpunt. Ik hoop dat de betrokken hulpverleners en reclassering die er aankomende week weer zijn, druk kunnen uitoefenen op hem. Anders wordt het inderdaad een zaak aanspannen...
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
De politie is niet de instantie die je kan ondersteunen in zaken die het civiele recht aangaat. De politie speelt alleen een rol in zaken die binnen het Strafrecht spelen. Zoals bedreiging en mishandeling. Overigens niet alles wat je als bedreigend ervaart is ook bedreiging in het Strafrecht.
Het kan dus zijn dat het JL aangeeft dat je ex bepaald rechten niet heeft maar dat dit geen rechten zijn waar de politie toezicht op houdt en je dus dan ook niet kan helpen.
Het kan dus zijn dat het JL aangeeft dat je ex bepaald rechten niet heeft maar dat dit geen rechten zijn waar de politie toezicht op houdt en je dus dan ook niet kan helpen.
Stay safe out there.