Goedendag alle,
Een week geleden heb ik een nieuw auto projectje gekocht en ik vroeg me af of een uitlaat achter de bumper mag uitsteken? Van wat ik begrijp mogen er geen scherpe delen uitsteken die in het geval van een ongeluk meer gevaar kunnen aanbrengen. Zal een uitlaat die circa 15cm uitsteekt meer gevaar aanbrengen in een situatie van een ongeluk? Misschien heb ik een regel over het hoofd gezien of begrijp ik de regel verkeerd maar ik kon geen concreet antwoord vinden op google dus ik vraag het aan de mensen die er het meeste verstand van hebben.
Met vriendelijke groet,
Joe_S
Hoe ver mag een uitlaat uitsteken?
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
In artikel 5.2.48 staat inderdaad dat scherpe delen niet mogen. Maar, in het 2e lid staat ook: Als ik, als motorrijder, tegen jouw uitlaat aan glij, als ik mij bijvoorbeeld onderuit rem, of als jij achteruit rijdend een voetganger over het hoofd ziet, dan kun je je wel voorstellen dat dit behoorlijk letsel op gaat leveren. Dus mag het niet.
Piet
Wetstekst
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, moeten uitstekende delen van personenauto’s die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Joe_S TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor de reactie en dan zal ik de uitlaat de orginele lengte houden.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67