Auto met pech op oprit geparkeerd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hendrik123 TS
Infopolitie Gast

Auto met pech op oprit geparkeerd

Ongelezen bericht door Hendrik123 »

Vandaag ging ik de deur uit en bleek er een auto op mijn oprit te staan.

Situatie: ik heb een oprit van een kleine 100 meter lang die uitkomt op een provinciale weg. Bij die weg wordt de oprit een stukje breder. Ik kan er dus wel langs, maar de auto belemmerd stevig het zicht naar links, dus het zicht op het verkeer op de provinciale weg en het naastgelegen fietspad.

Er ligt een briefje op het dash-board met "sorry, pech". Dat die auto daar staat met pech vind ik geen probleem, is overmacht als je auto er ineens mee stopt, dus daar een poosje staan terwijl het probleem wordt opgelost is uiteraard geen probleem.

Maar ik heb het gevoel dat die auto niet vanavond is vertrokken. Het is oud beestje, 18 jaar oud, schades, achterbank vol fast-food verpakkingen en frisdrank flesjes, alles roept bij het idee op van iemand die zich niet veel om zijn auto bekommerd en zijn tijd gaat nemen.

Mijn vraag is: wat kan ik doen als deze er na b.v. 3 dagen nog steeds staat? Zoals gezegd: Ik kan er met wat passen en meten langs, maar de kans dat ik een auto/(brom)fietser van links niet kan zien vanwege die auto is mij te groot. Ook mijn kinderen die met de fiets naar school gaan zeiden al dat ze het slecht konden zien vanwege die auto.
JK.info
Lid
Roepnaam: Joost
Geslacht:
Leeftijd: 36

Re: Auto met pech op oprit geparkeerd

Ongelezen bericht door JK.info »

Dit is geen eenvoudige casus. Ik ben geen expert en ga een poging wagen. Zal vast door forumleden worden aangevuld of gecorrigeerd. Er spelen namelijk een aantal factoren. De meeste eenvoudige oplossing is IM-wegslepen.

Voor snelwegen en enkele provinciale wegen zijn aangewezen tot IM-gebied. (Incident management) In dit gebied regelt de staat het wegslepen van voertuigen en verhaalt de kosten bij de verzekering.

Buiten dit gebied moet de bestuurder zelf voor Pechhulp zorgen. Dat mogelijk dus niet gaat gebeuren.

Dan kan er nog gekeken worden of de locatie waar het voertuig "geparkeerd" staat een strafbaarfeit opleverd. Bijvoorbeeld gevaarlijk parkeren of VOOR een uitrit staat. Nu geef je zelf aan dat het voertuig OP de uitrit staat waardoor de discutabel is. Hier is meer informatie voor nodig, zoals foto's en locatie , om dat te kunnen concluderen.

Indien er sprake is van foutief parkeren kan hier een boete worden gegeven en middels last onder bestuursdwang weggesleept worden. Dat kan een lang proces zijn wanneer spoed bestuursdwang niet mogelijk is.

Als dat allemaal niet kan dan kan de grondeigenaar iets doen. (Helaas durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe dat in zijn werk gaat en wie welke kosten moet dragen)
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het blokeren van een uitrit mag niet, net als het verkeer hinderen of in gevaar brengen. Als er gemeentelijke handhavers zijn, bel dan met de gemeente om dit op te lossen. Indien niet, bel dan met de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Hendrik123 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hendrik123 »

Een en ander is inmiddels opgelost.

De auto stond redelijk dwars, was leterlijk gewoon "neergepleurd". Gisteren bleek dat de ruimte die over was voor een busje te klein was, 2 koeriers konden er met hun busjes niet langs. Dat was voor mij de druppel, dus de politie gebeld. Die heeft contact opgenomen met de eigenaar, die de auto gisterenavond is komen ophalen.

Vraag me af hoe lang hij er anders had gestaan. Maar goed, mijn oprit is weer vrij.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Dank voor deze terugkoppeling. Daarmee is de vraag beantwoord.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten