Fietser bij verkeerslichten links op rijbaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mit TS
Infopolitie Gast

Fietser bij verkeerslichten links op rijbaan

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb een aantal situaties op de fiets die mij vreemd aanvoelen, maar mij ook niet een regel uit het RVV 1990 te binnen schiet waardoor iets niet zou mogen.

Situatie A mag je overduidelijk op de rijbaan links voorgesoorteerd staan en naar links oversteken. Dit was de eerste keer dat ik zo iets tegen kwam (kom van buiten de randstad) en vond het dus gek.

Hier situatie B. Hier is er geen duidelijke markering zoals bij mijn vorig voorbeeld.

Hier situatie C waarbij ik niet zou weten wat correct is. Als je hier in twee keer over zou steken ga je eerst rechtdoor via die fietsmarkering, vervolgens moet je 10 meter naar rechts en een U-bocht maken om een verkeerslicht te krijgen voor een tweede oversteek.

Relevante teksten uit RVV 1990

Wetstekst

Artikel 1
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
fietsstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;

Artikel 5
1 Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
2 Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3 Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor.

Artikel 17
1 Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.

Artikel 68
1 Bij driekleurige verkeerslichten betekent:
a. groen licht: doorgaan;
b. geel licht: stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;
c. rood licht: stop.
3 Indien een verlichte afbeelding van een fiets zichtbaar is, geldt het licht voor fietsers, bromfietsers op een fiets/bromfietspad en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig.

Artikel 76
1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2 Het eerste lid is niet van toepassing:
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.
Bij situatie B hebben we te maken met een fietsstrook die volgens artikel 1 onderdeel is van de rijbaan. Ik mag dus gebruik maken van de rijbaan en volgens artikel 17.1 mag ik dan links voorsorteren. Voglens artikel 1 ben ik ook een bestuurder en vervolgens geeft artikel 68 dus aan dat algemene verkeerslichten ook voor mij gelden, niet alleen verkeerslichten met een verlichte lamp van een fiets erin. Dus dat verkeerslicht met pijl linksaf (121) kan ik dan prima gebruiken. Ik denk dus dat het mag en in de praktijk zal ik dan een beetje voorbij de stopstreep staan (ik weet dat dat officiel niet mag, maar mij lijkt dat handiger voor doorstroming enz. en ik verwacht nooit een boete te krijgen.)

Situatie C ben ik het meest onzeker over. In één keer oversteken is praktisch onmogelijk/onveilig als je dat rechts voorgesoorteerd doet. Links voorgesoorteerd bij het licht met nummer 061 voelt nog gekker dan in situatie B, maar ik weet wel te beargumenteren dat het mag. Ten eerste is het hier vóór en na de kruising een verplicht fietspad, maar vlak vóór de lichten wordt het een fietsstrook (nouja, eigenlijk zelfs een suggestiestrook gezien afbeeldingen van een fiets missen) en volgens artikel 76.2c mag ik over de doorgetrokken strepen heen. Zodoende lijkt me dat dit mag, en het lijkt me ergens ook de makkelijkste manier van deze kruising oversteken. In de regel zal ik ook een stuk sneller bij de 30 km/u zijn dan een automobilist en dan hinder ik niet.

Vind verkeersregels heel interessant en heb zoals je ziet hier veel over nagedacht, maar ik zou graag een antwoord willen om zeker te weten wat de correcte manier is in deze situaties.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Fietser bij verkeerslichten links op rijbaan

Ongelezen bericht door Skipperje »

Situatie A noemt men een opgeblazen fietsopstelstrook. Puur voor de veiligheid van fietsers, omdat ze dan zichtbaar zijn en veilig links kunnen afslaan.
Situatie B ben ik het geheel met je eens. Een fietsstrook is geen verplichte plaats op de rijbaan en dus mag je links voorsorteren.
Situatie C blijft voor mij een fietspad. Er staat nergens einde fietspad en na het kruispunt wordt het bord herhaald. In dit geval mag een fietser dus niet op de rijbaan en zal recht over moeten steken. Dan wordt het lastig. In mijn beleving mag hij aan de overzijde gewoon links afslaan. Dat is super onveilig, dat snap ik. Veiliger is dus even rechts en wachten tot je veilig bij groen over kunt steken, maar dat is zeker geen verplichting.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Mit TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mit »

Dank. Ik zie nu ook deze situatie er tegenover waar wel een fietsstrook ligt en dan mag het wel weer toch?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat een kromme situatie is dat. Ik zie namelijk een kruispunt eerder dat het wel een fietspad is, maar inderdaad heeft het bij nadering van dit kruispunt alle kenmerken van een fietsstrook. Even aannemende dat het een fietsstrook is, dan mag je de doorgetrokken streep overschrijden en links voorsorteren.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten