Groeneplaten op kale trekker (truck) Belgie
Moderator: Moderatorteam
-
Buuts TS
- Infopolitie Gast
Groeneplaten op kale trekker (truck) Belgie
Geachte allen
Wij hebben kort geleden een bekeuring ontvangen in Belgie vanwege het ontbreken van de OBU voor de tol. We hebben de tol handmatig vooraf betaald.
Het ging om het transport van de trekker voor export richting Antwerpen haven. Een OBU is niet verkrijgbaar op handelaarsplaten en het originele kenteken was als export geregisteerd bij de RDW.
Is de boete terecht? Volgens de Belgiesche handhaving wel maar ik zie geen mogelijkheid om een OBU te registreren op groenplaten.
Graag uw reactie
Wij hebben kort geleden een bekeuring ontvangen in Belgie vanwege het ontbreken van de OBU voor de tol. We hebben de tol handmatig vooraf betaald.
Het ging om het transport van de trekker voor export richting Antwerpen haven. Een OBU is niet verkrijgbaar op handelaarsplaten en het originele kenteken was als export geregisteerd bij de RDW.
Is de boete terecht? Volgens de Belgiesche handhaving wel maar ik zie geen mogelijkheid om een OBU te registreren op groenplaten.
Graag uw reactie
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Grroeneplaten op kale trekker (truck) Belgie
je vraagd naar de regels in Belgie. Dan kun je beter terecht op een Belgisch forum. Hier worden vragen over Nederland beantwoord.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
En als je een bewijs van betaling de tolheffing hebt dan kun je ook on Belgie in bezwaar gaan, minder gemakkelijk dan in Nederland, eens (en als Nederlander overigens al helemaal, aan den lijve ondervonden) maar dan nog kun je met dat betalingsbewijs wel aantonen dat je aan je betalingsverplichting hebt voldaan toch?
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Groeneplaten op kale trekker (truck) Belgie
Ik denk dat het moeilijk wordt om te bewijzen dat je voor die trekker betaald hebt.
Je hebt betaald voor een trekker met kenteken xx-xx-xx en je werd geflitst met een kenteken zz-zz-zz wat op elk voertuig geplaatst mag worden.
Ik weet weinig van groene platen, maar mag je daar uberhaupt wel mee de grens over?
Moet je dan geen ex- of importkenteken hebben zoals bij een auto?
Je hebt betaald voor een trekker met kenteken xx-xx-xx en je werd geflitst met een kenteken zz-zz-zz wat op elk voertuig geplaatst mag worden.
Ik weet weinig van groene platen, maar mag je daar uberhaupt wel mee de grens over?
Moet je dan geen ex- of importkenteken hebben zoals bij een auto?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik weet niet zo veel van de Belgische wetgeving, maar volgens mij mag je ten behoeve van aan- en verkoop daar gebruik maken van de handelaarsplaten.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ik heb de indruk dat het gaat om gebruik van NL groene kentekenplaten gebruikt om een trekker vanuit NL naar de haven van Antwerpen te krijgen.
Volgens mij mogen de groene platen alleen in NL gebruikt worden voor zeer specifieke doeleinden.
TS had waarschijnlijk gebruik moeten maken van een export kenteken maar dat kost natuurlijk geld (nu ook..).
Volgens mij mogen de groene platen alleen in NL gebruikt worden voor zeer specifieke doeleinden.
TS had waarschijnlijk gebruik moeten maken van een export kenteken maar dat kost natuurlijk geld (nu ook..).
Stay safe out there.
- MotoRon
- Geslacht:
@SWAT Ik ben nog even aan het zoeken geweest, maar ook de site van de RDW vermeldt uitzonderingen (zie onder Gebruik handelaarskenteken).
Ik ga er dus even van uit dat de Belgische wet ergens een uitzondering maakt voor het gebruik van Nederlandse handelaarskentekens.U mag het handelaarskenteken alleen in Nederland gebruiken. Er zijn 3 landen waar u onder voorwaarden mag rijden:
In België en Luxemburg: alleen voor het afleveren of ophalen van een voertuig voor koop en verkoop van het voertuig. Dus niet voor een proefrit
- SWAT
- Geslacht:
Alleen dus niet voor aflevering in de haven voor export.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Geslacht:
Mijn bericht was meer een reactie op deze vraag van taxikemperman, los van de vraag van TS over OBU. Had ik er beter even bij kunnen vermelden.taxikemperman schreef: 18 okt 2023, 16:57 Ik weet weinig van groene platen, maar mag je daar uberhaupt wel mee de grens over?
- SWAT
- Geslacht:
Los van de discussie over het wel of niet rechtmatig gebruik van de groene platen, die op zich al een eigen onderwerp zou kunnen zijn, moet ts de bekeuring aanvechten volgens Belgisch recht en kunnen wij hem verder niet adviseren.
Stay safe out there.
- MotoRon
- Geslacht:
Klopt, mogelijk kan ts de vraag stellen bij het Belgische politieforum.