Verzekering politie voertuigen (en andere hulpdiensten)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rob1223 TS
Infopolitie Gast

Verzekering politie voertuigen (en andere hulpdiensten)

Ongelezen bericht door Rob1223 »

Een korte maar simpele vraag.
Zijn hulpdiensten, o.a. de Nederlandse politie verzekerd.

Wanneer een politie wagen schade rijdt bij een ander of als iemand schade bij hen maakt maar hiervan niks te plukken valt omdat ze niet verzekerd zijn.

Waar zijn deze verzekerd of hoe? Bij een normale verzekering met meer risico, of iets anders?

Is dit bij de politie vergelijkbaar bij andere hulpdiensten zoals bw en ambu.

Mvg,

Rob
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Verzekering politie voertuigen (en andere hulpdiensten)

Ongelezen bericht door Pim »

Vraag het de eigenaar 😉
Wij mogen het systeem niet misbruiken om deze vraag voor je te beantwoorden.

Vraag het Google:
Volgens Artikel 17 van de WAM is de Nederlandse Staat vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Voorbeelden van voertuigen die van de Staat zijn én dus zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht, zijn politieauto's en ambulances. Verder kunnen gemoedsbezwaarden vrijstelling krijgen voor de verzekeringsplicht.

En er zijn overigens meer voertuigen niet verzekerd. Mensen die vanwege religieuze overtuigingen geen autoverzekering afsluiten. Dit kan gaan om religieuze groeperingen die bepaalde principes hebben die hen verbieden om deel te nemen aan bepaalde aspecten van het moderne leven, zoals het afsluiten van verzekeringen.

In dergelijke gevallen kan het mogelijk zijn om alternatieve regelingen te treffen, zoals het aantonen van een financiële waarborg op andere manieren.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De Staat heeft geen verzekering omdat de Staat kapitaal krachtig genoeg is om de schade waarvoor zij aansprakelijk is gesteld zelf te vergoeden.
Stay safe out there.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Politieauto's en ambulances zijn niet van de staat en dus normaal verzekerd. Vroeger waren de politieauto's van de rijkspolitie, en inderdaad niet verzekerd. Het leger is wel van de staat, dus niet verzekerd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een aantal politieauto's worden geleased en die zijn inderdaad op een "normale" manier verzekerd.
Stay safe out there.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Naast wat @SWAT zegt zijn volgensmij de meeste onherkenbare politievoertuigen, zoals bijvoorbeeld de meeste auto's op mijn team die geen enkele vorm van OGS oid hebben, gewoon regulier verzekerd.

Maar ik heb ergens ook een keer meegekregen dat je als politieambtenaar ook verzekerd bent als je ambtshalve in welk voertuig dan ook rijdt. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat wij een gestolen/onverzekerd/niet goedgekeurd etc, voertuig kunnen rijden waar nodig (bijvoorbeeld om hem van de rijbaan te halen of een rijproef te doen). Waar ik dat vandaan heb weet ik dan ook weer niet helemaal.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat de "politieverzekeraar" wel een bijzondere polis heeft, immers wij hebben een vrijstelling van het RVV1990 bij de uitvoering van de politietaak. Daarmee mag je dus onder andere door rood rijden en te hard rijden: iets waar een normale verzekeraar wel een probleem mee heeft. Een ander dingetje wat ik geleerd heb in mijn onopvallende rijopleiding is dat je vrijstelling RVV1990 ook geldt als je in je privé voertuig rijdt (mits je dus bezig bent met de politietaak onder diensttijd en daarbuiten is er een richtlijn van het OM over in wat voor gevallen je van je vrijstelling gebruik mag maken, tldr; niet voor het bellen achter het stuur). Kan me ook niet voorstellen dat je eigen verzekeraar daar mee akkoord gaat mocht je een ongeval krijgen. Zelfde geld voor de onopvallende auto's op mijn team, als ik daarmee noodzakelijk door rood rijd dan is dat ook gewoon gedekt.
Gesloten