Veiligheidsonderzoek A+ partner

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Prietpraat TS
Infopolitie Gast

Veiligheidsonderzoek A+ partner

Ongelezen bericht door Prietpraat »

Dag allen,

Veel gezocht op het internet waar ik weinig over kan vinden.

Veiligheidsonderzoeken A of A+ en de rol van een partner. Deze vraag is mij gesteld en ik zal de situatie even schetsen, omdat ik er niet veel over kan vinden.

Vrouw krijgt een veiligheidsonderzoek A. Partner van vrouw heeft na het meerderjarig worden een aangifte tegen zich heeft gehad (diefstal). Dit is inmiddels circa 13 jr geleden. Met deze zaak is nooit wat gedaan door het OM. Partner heeft destijds een melding gemaakt, omdat dit een valse aangifte zou zijn. Melding is opgenomen door de politie.

Van deze zaak is nooit meer wat vernomen. Het is ook niet 100% zeker of de aangifte is doorgezet.

Partner is inmiddels midden in de 30. Was 18 toen deze situatie zich voor deed

Ik weet dat de terugkijktermijn 5 jaar is met een max van 10 jaar bij A onderzoeken. Maar ik heb gelezen op dit forum dat het vaak voorkomt dat ze tot 20 jr terug kijken en vragen stellen.

Geldt dit eventueel ook voor het partneronderzoek? Wat kunnen de gevolgen zijn?

Partner herrinnert zich weinig van de situatie af maar zegt 100 procent onschuldig te zijn. Heeft ook altijd een vog gehad.

Krijgt partner een gesprek? In hoeverre moet dit ter sprake worden gebracht? Advies gekregen het vooral bij de feiten te houden.

Hoor het graag :thanks:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Veiligheidsonderzoek A+ partner

Ongelezen bericht door SWAT »

De verjaringstermijn voor eenvoudige diefstal is 12 jaar. Je bent pas schuldig als je onherroepelijk bent veroordeeld door de rechter of een strafbeschikking hebt voldaan.
Feiten die bekend zijn verzwijgen is altijd fout verjaard of niet en veroordeeld of niet.
Stay safe out there.
Pietpraat TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pietpraat »

Bedankt voor je reactie.

Maar het is geen feit die begaan is...

En dit gaat om de partner niet zozeer om de toekomstige functionaris. Hoe ver moet je gaan als partner in zo een gesprek?

Is het overigens raadzaam om je politieregistraties op te vragen? Of wordt dat ook geregistreerd waarna er argwaan wordt opgewekt (zonder dat er eigenlijk iets aan de hand is)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Je kan geen politie registraties opvragen voor eigen gebruik. Je kan wel inzage vragen in wat er over jou bij de politie is geregistreerd.
Ik heb het ook niet over een feit wat er begaan is. Het feit is pas begaan als men er voor onherroepelijk is veroordeeld. Tot die tijd bestaat er alleen een verdenking.
Dus als de vraag gesteld wordt "Heeft je partner wel eens een strafbaar feit gepleegd? ", zou het antwoord moeten zijn "Niet dat ik weet. Ik weet wel dat er 13 jaar geleden tegen hem aangifte is gedaan van diefstal maar dat hij, voor zover ik weet, hiervoor nooit is vervolgd".
Stay safe out there.
Pietpraat TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pietpraat »

Dank je wel voor je reactie.

Weet jij of er ook een gesprek volgt met partner.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Krijgt partner een gesprek? In hoeverre moet dit ter sprake worden gebracht? Advies gekregen het vooral bij de feiten te houden.
Doorgaans zal de vraag gesteld worden of jij of je partner in contact zijn geweest met politie of justitie.

En niet of je veroordeeld bent.
Steekt genomen kun je zelfs het doen van een melding (door je partner) schalen onder contact met de politie.

Bij twijfel niet inhalen luidt het devies.
Of tewel: meld het voorval en laat het vervolg op je afkomen, dat is beter dan niets zeggen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Een belangrijk inzicht dat uit het onderzoek gehaald kan worden is of iemand open, eerlijk en integer is. Een veiligheidsonderzoek is niet bedoeld om een mooi plaatje af te geven.

Eén aangifte is een verzoek tot strafvervolging. Als daaruit blijkt dat er geen strafbaar feit is begaan blijft die aangifte wel in het systeem maar zal dat geen gevolgen hebben. Als u er echter voor kiest dat te verzwijgen om het mooie plaatje neer te zetten, zegt dat wat over uw eigen integriteit.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

De Aanwijzing tot opsporing (https://wetten.overheid.nl/BWBR0034586/2014-01-01) geeft een goed beeld van wat politie en OM met een aangifte (behoren te) doen.

Vergeet niet, iedereen (dus niet alleen het slachtoffer) mag aangifte doen als zij denken dat iemand een strafbaar feit gepleegd heeft of daar getuige van is. Die is dan niet per se vals; dat is alleen maar zo als iemand willens en wetens aangifte tegen iemand doet terwijl de persoon weet dat deze dat feit niet gepleegd heeft.

Misschien is het te lang geleden maar als uw partner echt nooit meer iets vernomen heeft, heeft er waarschijnlijk nooit onderzoek plaatsgevonden. Als het OM had besloten om, na onderzoek, uw partner daadwerkelijk te vervolgen, dan had uw partner een sepotbeslissing moeten ontvangen.

Van welk feit uw partner is beschuldigd heeft u niet verteld maar vervolgd is hij of zij in ieder geval niet. Ik zeg dit om aan te geven dat wanneer er aangifte tegen iemand gedaan is, dat gezien bovenstaande dus niet per se betekent dat iemand het feit ook echt gepleegd heeft. Wij leven gelukkig in een rechtsstaat. Dat straalt in principe niet negatief op u af.

Echter doet verzwijgen of liegen, zoals door meerdere reageerders is aangegeven, dat wel. Eerlijk zijn dus; dat is het beste advies dat wij u kunnen geven.
Gesloten