Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
S1xx
Infopolitie Gast

Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door S1xx »

Ik ben nog redelijk jong en doe momenteel de opleiding handhaving toezicht en veiligheid als voorbereiding om het Kmar in te gaan, Daar wilde ik origineel de GBB in maar recent vertelde mijn docent mij dat er eventueel ook de mogelijkheid was om het AT of de DSI in te gaan via het Kmar, aangezien hij dit meer bij mij vondt passen.

Echter kon ik er niks over vinden online en zegt de Politie website alleen dat je een aantal jaren ervaring moet hebben als agent, alleen aangezien de Marechausee een gendarmerie is weet ik niet of een aantal jaar Kmar zou tellen.

weet iemand bij defensie of politie of het mogelijk zou zijn om via het Kmar de DSI of een AT in te stappen?

Alvast bedankt alle info helpt!
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7609
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door SWAT »

Ja dat kan echter ook bij KMar als je al een tijdje in dienst bent. Alleen als je bij Defensie al werkzaam bent als commando of marinier is het nog wel eens mogelijk om met een verkorte opleiding zowel bij KMar als de politie direct bij het AT of de DSI te komen.
Als groentje direct vanuit school is dit niet mogelijk.
Besef dat aan een aanstaand lid van het AT of DSI zware psychische en lichamelijke eisen worden gesteld.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2144
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door Proost »

Besef je ook dat velen zich geroepen voelen dit werk te doen, maar slechts weinigen zijn uitverkoren.
Je moet beschikken over een grote mate van actie intelligentie en een goed en snel denkvermogen. Die is vele malen belangrijker dan een goede conditie hebben en je eigen gewicht kunnen bankdrukken.

Gezien de foutieve benamingen en vreemde woordkeuzes in de openingspost zou ik je adviseren om je focus op de wat meer nabije toekomst te leggen en het stap voor stap te doen. Eerst een goede basis voor je ontwikkeling leggen en dan verder kijken.

Dat iemand anders "vindt" dat jij geschikt bent, maakt niet dat je dat al bent. Dat kost tijd en moeite, heel veel moeite.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7394
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door rai »

Ga je als eerste even een andere vraag stellen, aangezien je ook aan geeft eerste interesse te hebben in de GBB. (Voor de mensen die niet weten, dat is de gewapende beveiliging burgerluchtvaart; ofwel de mensen die met lange wapens op Schiphol rond lopen)

Dit zijn collega’s die voornamelijk in de rang van marechaussee werken (vergelijkbaar met rang surveillant politie). Enkel groepscommandanten hebben de rang waarmee je eventueel kan solliciteren.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3724
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Niet om je te demotiveren, maar als je zo graag wil had je het antwoord op deze vraag via Google snel kunnen vinden. Zelfs op Wikipedia staat daar iets over geschreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Sp ... terventies

TL;dr: De KMAR heeft haar eigen AOT en dat werkt samen met alle landelijke AOT teams. De DSI bestaat uit militairen, waaronder maar niet uitsluitend Marechaussee's en politiepersoneel.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Sietse
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 950
Lid sinds: 29 okt 2003, 20:56
Roepnaam: Sietse
Geslacht:
Leeftijd: 37
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door Sietse »

Kort antwoord: Het kan wel om via de KMar naar de DSI te gaan (AOT van de BSB).

Maar zoals hierboven geschreven, dat duurt echt wel een paar jaartjes. Of de groen/blauw trajecten volgen. Vanuit een defensie functie eerst de politieopleiding volgen en aansluitend de AOT opleiding. Duurt ook al met al enkele jaren.
D'ran
jjk
Lid
Lid
Agent
Berichten: 108
Lid sinds: 25 jun 2022, 20:48
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:
Contact:

Re: Via Kmar naar de DSI, kan dit ?

Ongelezen bericht door jjk »

Je zegt dat je nog jong bent en dat je zelf aan de GBB dacht. Omdat je docent zegt dat iets als de DSI bij je zou passen kijk je daar nu naar.

Het is goed om je breed te oriënteren en erover na te denken waar je heen wil met je carrière. Maar ga ook goed bij jezelf na waar je ambities liggen. Kies geen carrière omdat een docent zegt dat je het zou moeten willen of kunnen maar omdat je eigen ambitie ligt bij het type werk dat je wil gaan doen.

Ik heb bijvoorbeeld jarenlang op de universiteit rondgelopen terwijl mijn ambitie daar niet lag alleen maar omdat iedereen tegen mij zei dat ik daar slim genoeg voor was en dat ik eruit moest halen wat erin zit. Uiteindelijk bewust gekozen voor een niveau 4 politieopleiding en geen moment spijt gehad. Genieten van je werk is zo belangrijk, kies voor je eigen ambities en geluk!

Voor wat betreft je vraag. Er zijn veel manieren om bij de DSI te raken Blauw, KMAR of Groen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Kies een pad dat je zelf zou willen doen ook als je niet bij een DSI of AOT terecht komt want maar weinigen zijn daarvoor geschikt.
Gesloten