Ik wandel bijna elke dag een rondje door de buurt en in een bosje/buitengebied vlakbij. Maar dit jaar is het me al vier keer gebeurd dat een loslopende hond op me af komt rennen en tegen me aan springt. Iedere keer heb ik mijn kleren onder de drek of kwijl en daar ben ik echt helemaal klaar mee. Alle keren heb ik de eigenaar (want dat is meestal dezelfde vrouw) aangesproken dat ze haar hond bij moet houden en zo nodig aan moet lijnen als hij niet onder appèl staat. Heb vroeger zelf ook een hond gehad en die luisterde altijd heel goed en sprong nooit tegen mensen aan dus het kan.
Ze zegt steeds, oh ja sorry ik zal hem er op aanspreken (net of dat werkt) en toch zit ik iedere keer met vieze kleren te kijken. Nu ben ik niet aangevallen of zo, maar het wordt ook niet beter en ze heeft haar hond gewoon niet onder controle. Is dit iets wat ik bij de gemeente of politie kan melden dat ze er een keer door jullie op aangesproken wordt want als ik het doe veranderd er niets. En kan ze daar ook een boete voor krijgen als het door blijft gaan?
Er is, buiten de vuiligheid, niets erg gebeurd maar ik draag ook wel eens een panty of dunne broek en zit niet te wachten op haken er in door een hond van iemand anders terwijl dit prima voorkomen kan worden. Wordt hier wat chagrijnig van merk ik.
Hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Springende loslopende hond
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Springende loslopende hond
Als er schade ontstaat door de hond, is dat een civiele aangelegenheid. De eigenaar van de hond kan daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Strafrechtelijk gezien zie ik er niets in zitten. Een boete is alleen mogelijk voor het los laten lopen van de hond in gebieden waar dat niet toegestaan is.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
In veel gemeenten is er een aanlijn gebod van kracht en kan er op grond daarvan kan opgetreden worden. Moet die plek dus wel onder het aanlijn gebod vallen, dat zul je moeten navragen bij de gemeente.
Wat betreft schade zoals vuile of kapotte klding kan men bij de civiele rechter terecht. Dat zal vaak gezien de proceskosten niet veel opleveren gezien het bedrag dat u dan zult vorderen. Maar je kunt de iegenaar aansprakelijk stellen.
Wat betreft schade zoals vuile of kapotte klding kan men bij de civiele rechter terecht. Dat zal vaak gezien de proceskosten niet veel opleveren gezien het bedrag dat u dan zult vorderen. Maar je kunt de iegenaar aansprakelijk stellen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Eerst volgende keer direct aan de eigenaar haar gegevens vragen en toezeggen dat u de rekening van de stomerijkosten naar haar toe zal sturen en dat ook doen.
Misschien helpt dat.
Misschien helpt dat.