helmplicht: waarom?
Moderator: Moderatorteam
-
Guest TS
- Infopolitie Gast
helmplicht: waarom?
beste,
Excuses voor mijn taalgebruik ik kom vanuit Engeland en ik woon hier slechts 4 jaar.
Laatst zag ik een felixhelm in de struiken en het zette me aan het denken, wat precies is de logica achter de helmplicht?
Voor zover ik heb begrepen, kunnen snorren slechts 25-30 km/u halen, wat ik op mijn gewone fiets kan doen op en goede dag met een goede wind in de rug. Hoe komt het dat de een wel een helm moet dragen en de ander niet? Ik vind de helm belemmerend, ongemakkelijk (vooral als het bijna 30 buiten is) en het vermindert zelfs enigszins mijn bewustzijn om me heen omdat ik niet zo goed kan horen als zonder de helm.
Maakt het vanuit het perspectief van de politie het ook niet onmogelijk om te zien of iemand met oordoppen in rijdt?
Ik vroeg me af wat uw mening is als openbare veiligheidsagenten en of iemand enig inzicht heeft in de logica erachter.
Erg bedankt
Excuses voor mijn taalgebruik ik kom vanuit Engeland en ik woon hier slechts 4 jaar.
Laatst zag ik een felixhelm in de struiken en het zette me aan het denken, wat precies is de logica achter de helmplicht?
Voor zover ik heb begrepen, kunnen snorren slechts 25-30 km/u halen, wat ik op mijn gewone fiets kan doen op en goede dag met een goede wind in de rug. Hoe komt het dat de een wel een helm moet dragen en de ander niet? Ik vind de helm belemmerend, ongemakkelijk (vooral als het bijna 30 buiten is) en het vermindert zelfs enigszins mijn bewustzijn om me heen omdat ik niet zo goed kan horen als zonder de helm.
Maakt het vanuit het perspectief van de politie het ook niet onmogelijk om te zien of iemand met oordoppen in rijdt?
Ik vroeg me af wat uw mening is als openbare veiligheidsagenten en of iemand enig inzicht heeft in de logica erachter.
Erg bedankt
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: helmplicht: waarom?
Officieel antwoord: zie alle info rond het wetsvoorstel.. deze info is overal openbaar te vinden.
Persoonlijk ben ik het eens met dat er geen logica is.
Overigens heeft de politie niets te maken met dit voorstel.
Persoonlijk ben ik het eens met dat er geen logica is.
Overigens heeft de politie niets te maken met dit voorstel.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
@TS: Ik zou hem liever willen omdraaien, waarom is er niet ook een helmplicht voor fietsers zoals in Finland of Spanje? het klopt dat je op een goede dag onder ideale omstandigheden je 25 tot 30km/u kan halen met je kroegfiets met roestige ketting. Maar met een snorfiets is dat ook onder niet ideale omstandigheden zo. Dus op de fiets rijd je logischerwijs veel vaker niet zo snel. En met een snorfiets wel. De reden dat ze nu op de snorfiets wel moeten zijn de vele ongevallen waarbij het letsel ernstiger is dan nodig.
Ongemakkelijk en belemmerend? Zeker weten. Ik zat vorige week nog op mijn motor. Toevallig ook een helm op. En stevige dikke leren handschoenen, en veiligheidslaarzen die mijn enkel op drie punten fixeren. En een kevlar broek met CE protectoren er in. Rugbeschermer en goed passende motorjas met eveneens CE bescherming er in.... terwijl het dik 35°C was. Jakkes, zweten dat ik deed. Oncomfortabel dat het was!
Denk je dat ik er aan heb gedacht om dit niet aan te trekken?
Niet echt.
Ongemakkelijk en belemmerend? Zeker weten. Ik zat vorige week nog op mijn motor. Toevallig ook een helm op. En stevige dikke leren handschoenen, en veiligheidslaarzen die mijn enkel op drie punten fixeren. En een kevlar broek met CE protectoren er in. Rugbeschermer en goed passende motorjas met eveneens CE bescherming er in.... terwijl het dik 35°C was. Jakkes, zweten dat ik deed. Oncomfortabel dat het was!
Denk je dat ik er aan heb gedacht om dit niet aan te trekken?
Niet echt.
Ik denk dat dit voor een deel komt door het gevoel om het aantal verkeersdoden (en zware hoofdletsels) te verminderen, niks mis mee, anderzijds, ja, het kan doorslaan. Ik ben het niet helemaal eens met collega proost. Op een motor 100 km/h op een snelweg is een ander verhaal dan 25 op een fiets en ja, eens, ook dan kun je nog steeds heel erg lelijk ten val komen, maar dat kan ook thuis van een keukentrapje en daar is ook geen helm verplicht.
Het doel, 0 verkeersdoden en gewonden per jaar is erg nobel maar dat gaan we nooit halen.
Gister was ik in Duitsland en 1 ding was erg opvallend. Iedereen wacht et voor een rood licht, voetgangerslicht, fietsers, auto's, auto's laten fietsers voorgaan, erg relaxt allemaal terwijl het voor een maandag ECHT niet rustig was. Ik denk dat we daar al veel mee zouden kunnen winnen, hou je aan je eigen verkeersregels, je eigen plaats op de weg, geef je eigen verstand en ook eens een ander voorrang en... ga nuchter de weg op.

Het doel, 0 verkeersdoden en gewonden per jaar is erg nobel maar dat gaan we nooit halen.
Gister was ik in Duitsland en 1 ding was erg opvallend. Iedereen wacht et voor een rood licht, voetgangerslicht, fietsers, auto's, auto's laten fietsers voorgaan, erg relaxt allemaal terwijl het voor een maandag ECHT niet rustig was. Ik denk dat we daar al veel mee zouden kunnen winnen, hou je aan je eigen verkeersregels, je eigen plaats op de weg, geef je eigen verstand en ook eens een ander voorrang en... ga nuchter de weg op.
Weet je wat in Duitsland ook erg opvalt @Frans ? Fietshelmen. Heel veel mensen dragen die daar
. Veel meer dan in Nederland in ieder geval.
V.w.b. mijn verhaal over de motor heeft dat meer betrekking op comfort t.o.v. veiligheid. Dat was het argument wat TS aanhaalde en wat ik dus poogde te ontkrachten dat een motorpak iets oncomfortabeler is dan met een plastic helmpje en badslippers op een snorfiets zitten. Dat ik een helm draag op de motor lijkt me nogal wiedes.
0 doden is het streven, gaan we inderdaad nooit halen, maar dan mag het nog wel een mooi en lovenswaardig streven zijn toch? Niemand zegt dat het haalbaar en realistisch is. Maar het zou er uit zien als we zeggen dat we op naar de 100 verkeersdoden.
Op zich wel een bijzonder slecht nieuws gesprek op 1 januari: " Tja mevrouw, uw zoon is doodgereden door een hardrijder die op zijn telefoon zat. Uw zoon droeg geen helm op zijn snorfiets op dit onoverzichtelijke kruispunt maar hey... het is pas de derde dode dit jaar dus we laten het hierbij. Valt prima binnen de marge". (dat gesprek wil ik wel terug zien voor trainingsdoeleinden)
V.w.b. mijn verhaal over de motor heeft dat meer betrekking op comfort t.o.v. veiligheid. Dat was het argument wat TS aanhaalde en wat ik dus poogde te ontkrachten dat een motorpak iets oncomfortabeler is dan met een plastic helmpje en badslippers op een snorfiets zitten. Dat ik een helm draag op de motor lijkt me nogal wiedes.
0 doden is het streven, gaan we inderdaad nooit halen, maar dan mag het nog wel een mooi en lovenswaardig streven zijn toch? Niemand zegt dat het haalbaar en realistisch is. Maar het zou er uit zien als we zeggen dat we op naar de 100 verkeersdoden.
Op zich wel een bijzonder slecht nieuws gesprek op 1 januari: " Tja mevrouw, uw zoon is doodgereden door een hardrijder die op zijn telefoon zat. Uw zoon droeg geen helm op zijn snorfiets op dit onoverzichtelijke kruispunt maar hey... het is pas de derde dode dit jaar dus we laten het hierbij. Valt prima binnen de marge". (dat gesprek wil ik wel terug zien voor trainingsdoeleinden)
Nog even over die fietshelmpjes in Duitsland.... niet meer opvallend meer dan hier hoor @Proost, ik heb er altijd "vreemd" naar gekeken maar je raakt eraan gewend denk ik, het is me gister eigenlijk niet "opgevallen" al zullen ze er, ongetwijfeld, zijn geweest. Overigens, wel weer ontzettend veel elektrische steppen en stepjes (maar da's een zijstapje)
Wat mij betreft gaan fietsers ook gewoon helmen dragen. De consequenties van een voorruit terugkoppen als fietser zijn best pittig en zelfs met de wegindeling die we in nederland hebben nog vrij veel voorkomend.
Met alle (opgevoerde) e-bikes, speedpedelecs, fatbikes met een gashendel en "blauwe plaatjes" die rustig 50 gaan op het fietspad denk ik dat je jezelf een hoop schade kan besparen. Daarnaast is het goed om eens goed te kijken naar de plaats op de weg. De hoeveelheid gebruikers van het fietspad (niet het bromfietspad) die daar eigenlijk niet horen is in mijn ogen schrikbarend hoog. Op een gemiddelde dag naar het bureau fietsen denk ik dat ik er zeker 5 kan verbaliseren c.q. meenemen voor technisch onderzoek als ik dat soort dingen zou doen.
Met alle (opgevoerde) e-bikes, speedpedelecs, fatbikes met een gashendel en "blauwe plaatjes" die rustig 50 gaan op het fietspad denk ik dat je jezelf een hoop schade kan besparen. Daarnaast is het goed om eens goed te kijken naar de plaats op de weg. De hoeveelheid gebruikers van het fietspad (niet het bromfietspad) die daar eigenlijk niet horen is in mijn ogen schrikbarend hoog. Op een gemiddelde dag naar het bureau fietsen denk ik dat ik er zeker 5 kan verbaliseren c.q. meenemen voor technisch onderzoek als ik dat soort dingen zou doen.
Eens. De helmplicht voor snorfietsers maakt dat het niet meer duidelijk is dat er een bromfietser illegaal op het fietspad rijdt.
Voorheen zag je dat bijna altijd (van verre) aan de gedragen helm. Een enkeling daargelaten die met zijn snorfiets een helm droeg.
Sinds de helmplicht voor snorfietsers kunnen bromfietser zich weer redelijk onopvallend mengen tussen de snorfietsers op een fietspad. Wat vooral in de spits gebeurt als het druk is op de rijbaan nabij kruisingen en de bromfietser voor wil dringen via het fietspad. Waar het op die momenten ook druk is met fietsers. Met alle risico's van dien en waarom de bromfietser juist eerder geweerd werd van het fietspad.
Voorheen zag je dat bijna altijd (van verre) aan de gedragen helm. Een enkeling daargelaten die met zijn snorfiets een helm droeg.
Sinds de helmplicht voor snorfietsers kunnen bromfietser zich weer redelijk onopvallend mengen tussen de snorfietsers op een fietspad. Wat vooral in de spits gebeurt als het druk is op de rijbaan nabij kruisingen en de bromfietser voor wil dringen via het fietspad. Waar het op die momenten ook druk is met fietsers. Met alle risico's van dien en waarom de bromfietser juist eerder geweerd werd van het fietspad.
Waar ga je de... (bijv.) elektrische rolstoel plaatsen (als plaats op de weg), en voor je zegt, trottoir: de helft van de tijd (minstens): dat gaat um niet worden door alle van gemeentewege geplaatste: lantaarnpalen, bloemenbakken, verkeersborden, fietsenrekken etc. in combinatie met alle winkeluitstallingen, geparkeerde fietsers, brommers, etc. Geldt overigens ook voor een scootmobiel en, ik noem ze even overige ECHTE gehandicaptenvoertuigen (je kent ze wel, de 3- en 4 wielige voertuigen) die aangepast danwel standaard af-fabriek meer lijken op een veredelde bromfiets en op de "snelle" stand een knappe snelheid halen, op standje "slak" keurig mee kunnen in een winkel tussen het wandelend publiek.
Ik vind het streven naar die 0, ik zei het al in reactie op de post van @Proost echt lovenswaardig, maar heel nederland inpakken in foam zodat we maar geen schram oplopen is ondoenlijk en helpt overigens nog steeds niet bij die idioot die met 60 in een 30 km/h zone rijdt en, "oeps", die fietser, scoot of, god moge behoede, met zo'n SUV even een rolstoeler niet ziet en hem tussen auto en trottoir frommelt. Het gaat om gedrag, niet om gevolg wat je moet aanpassen en dat zijn we nu aan het doen.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Met gedrag aanpassing gaat het je niet lukken. Althans ik denk niet dat je de Nederlander zo aan kunt passen dat iedereen veilig gaat rijden. Jouw opmerking over een idioot die 60 in een 30-zone gaat rijden kun je wel voorkomen. Zorg dat de inrichting van iedere weg dusdanig is dat je niet sneller wilt rijden. Gewoon drempels die omhoog schieten als je sneller rijdt dan 30. Of voertuigen die dmv gps zelf weten wat de maximum snelheid is. Sensoren die in kunnen grijpen als er een ongeval dreigt. Daarmee kunnen we het dodental zeker omlaag brengen. Naar 0, nee dat geloof ik ook niet. En de kosten? Ja, ik ben bang dat men accepteert dat er nog te veel doden blijven vallen.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Toch maakt techniek heel veel mogelijk ook in het kader van veiligheid. Een mooi voorbeeld beeld is adaptieve cruisecontrol. Al op de eerste serie van onze Hyundai Ionic taxi’s zit dit. Cruisen met 100 op de snelweg wordt netjes gehandhaafd tot er op ongeveer 50 meter voor je een auto vertraagt of trager rijdt. Geleidelijk vertraagt je eigen voertuig ook en behoudt zo minstens veertig meter afstand. Het beïnvloedt zelfs je gedrag. Ook bij niet ingeschakelde CC ben je nu bewust van wanneer je CC zou ingrijpen en houd je ook grotere afstanden aan. Dat laatste trouwens sowieso te adviseren omdat dan beter geanticipeerd kan worden op wisselende snelheden; het verhoogt de veiligheid en het rijcomfort.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety