Waarschuwing BOA

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bonkers TS
Infopolitie Gast

Waarschuwing BOA

Ongelezen bericht door Bonkers »

Pas geleden fietste ik bij ons in de wijk zoals wel vaker over van die tussendoor weggetjes. Aan de andere kant liepen twee jonge BOA'S en toen ik tussen de hekjes door fietste spraken ze me aan. Dat ik eigenlijk niet over de stoep mag fietsen en de volgende keer om moet rijden maar ik nu gewoon een waarschuwing krijg. Ze hebben verder niets van me genoteerd of zo. Maar snap niet wat ik nu verkeerd doe want er staat helemaal geen bord dan kan de boa me toch helemaal geen boete geven of wel? Ik fiets hier vaak en niemand heeft er een probleem mee ook niet de mensen die daar wonen.

Gaat om dit paadje

https://www.google.nl/maps/place/52.037 ... d4.6398072
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Waarschuwing BOA

Ongelezen bericht door Frans »

Art 5 RVV 1990

Wetstekst

1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

<knippie>
In welke beleving is dat stuk (speeltuin?) een rijbaan of een fietspad en waarom zou daar een bord moeten staan?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Bonkers schreef: 08 jul 2023, 14:50 Gaat om dit paadje

https://www.google.nl/maps/place/52.037 ... d4.6398072
U bedoelt denk ik het steegje naar de Gerstakker? Het lijkt mij vrij duidelijk dat daar niet gefietst hoort te worden. Daarvoor staan ook de hekjes. U mag niet over de stoep fietsen. Zoals @Frans al aangeeft horen fietsers op het fietspad. Ontbreekt het fietspad dan moet u op de rijbaan fietsen. Is er geen rijbaan, dan moet u lopen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@DiNozzo, het wad mij nog niet hele duidelijk of het om de speeltuin (just for the sake of de casus, laten we het zo noemen) en die steeg ging
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Bonkers schreef: 08 jul 2023, 14:50 Maar snap niet wat ik nu verkeerd doe want er staat helemaal geen bord dan kan de boa me toch helemaal geen boete geven of wel?
En daar zit ook gelijk de denkfout.
Het enkele feit dat er geen bord staat, wil niet per definitie zeggen dat alles dan toegestaan is.

Het artikel wat Frans liet zien, komt uit het RVV 1990 en laat dat nou net staan voor: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Dus ja, sommige verkeerszaken worden met tekens aangegeven (dus onder andere verkeersborden) en we hebben regels.

Dat zijn dus wettelijke bepalingen die alleen op papier staat, waarbij geacht wordt dat elke verkeersdeelnemer te weten.

Simpel voorbeeldje, hoeveel borden hangen er in de wijk dat je verplicht je autogordel om moet en hoeveel borden hangen er dat je verplicht op je brommer een helm op moet ?

Dus is het toegestaan en mag er geen boete uitgeschreven worden ?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Laten we het eens andersom benaderen.

Hoe vaak staan er hekken op de rijbaan als chicane?
En denkt u dat die hekken er staan om het fietsers (of zelfs voetgangers) makkelijk of uitdagender te maken om deze te passeren?
Bonkers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bonkers »

Het gaat inderdaad om het paadje richting gerstakker. De camera staat verkeerd in het voorbeeld maar is wel daar. In de hele wijk staan hibij deze paadjes borden voor fietsers. Alleen bij deze niet, hoezo mag ik hier dan niet in? Wat is het probleem? Ik doe niemand kwaad en ik kan hier ook niet hard fietsen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Het probleem is dat de wet zegt dat een fiets op de rijbaan (of fietspad) hoort en voetgangers op het trottoir, net zo goed als auto's op een rijbaan horen. Dat is het probleem. En kennelijk zagen de BOA's ook dat het OP DAT MOMENT dus geen problerem was om, eender welke reden dan ook dus hebben ze je gewaarschuwd. Maar nu je gewaarschuwd bent kun je dus inderdaad gwoon bekeurt worden.

Draai het eens om, je rijdt morgen met je fiets ergens heen en er komt een auto met 80 km per uur over het fietspad je tegemoet, wat is dan het probleem? Er staat nergens een bord dat auto's niet met 80 over een fietspad mogen rijden toch? Er staat ook geen bord dat er geen vliegtuigen mogen landen, er staat ook geen bord dat er geen vrachtauto's mogen parkeren, kortom, allemaal geen probleem.

Jawel, het is wél een probleem want een fietspad is gemaakt voor fietsers, en je mag als fietser dus verwachten dat je daar ook veilig kunt fietsen, zonder dat daar een auto met 80 km/h rijdt.

En zo hetzelfde voor voetgangers, die verwachten op een trottoir, op een plek waar geen fietsers mogen rijden dus ook geen fietsers en je bent dus op datr moment, voor die voetganger, hetzelfde als die auto die met 80 over dat fietspad scheurt. Maar, dat is toch geen probleem? Of toch wel?

Overigens, nog even terzijde, je zegt dat iedereen, alle omwonenden het goedkeuren. Hoezo, heb je een buurtenquete gehouden onder alle omwonenden? Misschien ergert de helft zich wel groen en geel...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bonkers schreef: 09 jul 2023, 11:52 In de hele wijk staan hibij deze paadjes borden voor fietsers. Alleen bij deze niet,
Ik heb op streetview even gezocht, maar kan geen bordje vinden. Geef even enkele locaties op waar die bordjes wel staan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten