Niet luisteren naar verkeersregelaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
John VKR TS
Infopolitie Gast

Niet luisteren naar verkeersregelaar

Ongelezen bericht door John VKR »

Hallo, ik ben beroepsmatig verkeersregelaar en kom het helaas geregeld tegen dat automobilisten een stopteken negeren. Gister bijvoorbeeld weer. Een hele rij auto’s staat keurig te wachten tot er vanuit het midden een dikke Dodge ram komt aanstuiven over de verkeerde kant van de rijbaan. Ik geef hem een stopteken. De automobilist rijdt door tot aan mijn knieën en doet zijn raam open en schreeuwt dat hij een afspraak heeft en er langs wil. Ik sommeerde de man achteruit te gaan en liet hem niet door. Hij bleef schreeuwen dat hij erlangs wilde en kwam steeds 10 cm naar voren. Hij intimideerde mij enorm en was echt kwaad. Op een gegeven moment kreeg ik hulp van een andere weggebruiker. Eigenlijk wilde ik de bestuurder uit de auto trekken en zijn sleutels uitboet contact halen. Hoe ver mag ik gaan om een bestuurder te laten stoppen. Bij doorrijden is er ernstig gevaar voor de wegwerkers.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Niet luisteren naar verkeersregelaar

Ongelezen bericht door SWAT »

Bestuurders moeten de aanwijzingen van een verkeersregelaar opvolgen. U kunt het kenteken en signalement van de bestuurder noteren en aangifte doen. Zorg wel voor getuigen of beelden. Gezien de handelswijze van de bestuurder kan er ook sprake zijn van bedreiging met mishandeling met zwaar letsel (je zou maar door die auto geraakt worden!), ook daar kunt u aangifte van doen.
U heeft dezelfde bevoegdheden verder als iedere burger en die zijn dus beperkt. U mag de bestuurder op heterdaad aanhouden maar hem daarbij dus niet zomaar uit de auto trekken en zijn sleutels uit het contact halen.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hoi John
Denk dat het verstandig is om een anti-agressiecursus te volgen.
Je mag niets doen.
Wat @SWAT schrijft is allemaal leuk in theorie, maar je hebt er niets aan.
Je zit een hele lange tijd op het bureau en je moet mazzel hebben met het OM

Zelf half mei slachtoffer geworden van mishandeling terwijl beveiliging en handhaving er bij aanwezig waren.
Ook deze meneer wilde dat zijn bedrijfswagens door de afzetting mochten, terwijl handhaving al duidelijk had gezegd dat ik gelijk had en dat zonder ontheffing de wagens niet door mochten
Eigenaar heeft toen de chauffeur opdrachtgegeven om door de afzetting te rijden.
Toen de auto aankwam heeft hij mij met een medewerker van zijn bedrijf van de weg geduwd omdat ik niet aan de kant wilde gaan.
Vervolgens heb ik een klap / stomp / duw op mijn borst gehad en ben tegen de grond gegaan.
Meneer is aangehouden.
Ik zat 3 uur op het bureau om aangifte te doen. In eerste instantie alleen schaafwonden op mijn arm / pols. bandje telefoon gebroken en mijn bluetoothoortje vermist. Totale kosten minder dan 50 euro
Maar 's-avonds bleek ik ook een gekneusde heup te hebben en kon ik 2 dagen niet lopen.
Ook bleek later dat ik een spier in mijn rug gekneusd heb en dat er een zenuw in mijn elleboog bekneld zit, waardoor ik een tintelende pink en ringvinger heb
Resultaat: Fysiotherapie, alleen kunnen slapen op mijn rug met pijnstillers voor bijna een maand
Nog steeds heb ik tintelende vingers en bij bepaalde bewegingen pijnscheuten
Als ik dan hoor hoeveel moeite Slachtofferhulp moet doen om al mijn kosten op te maken voor de zitting,,,,,,,,, . Kosten lopen nu al op tot een paar honderd euro met name door de fysio
28-7 mag meneer zich verantwoorden bij het OM. Ik mag daar niet bij zijn jammer genoeg, want ik had hem graag in de ogen willen kijken
ClueHunter
Lid

Ongelezen bericht door ClueHunter »

@taxikemperman verschikkelijk dat jij dit hebt moeten meemaken. Maar wel goed dat je aangifte hebt gedaan.

En wat bedoel je met verantwoorden bij het om? Moet hij voor de rechter verschijnen?
John VKR TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door John VKR »

Ik heb wel geleerd dat als je op de politie moet wachten en vertrouwen dat je dan toch maar beter zelf kan handelen. Ik heb vanaf heden een verzwaarde pion mee die ik voor een auto gooi die eventueel doorrijdt na een stopteken en een hele grote en zware “sleutelhanger” bij geweld verdedig ik mij onmiddellijk en hard ook!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dat lijken was mij allemaal niet echt wijze handelingen waar je zelf alleen maar last mee krijgt:

1. Pion voor auto gooien = (poging tot) vernieling.
2. Grote zware sleutelhanger om je bij geweld te verdedigen = overtreding van de wet wapens en munitie en afhankelijk van de uitkomst van het geweld (poging tot) zware mishandeling.

Mag je jezelf allemaal voor verantwoorden!
“Ik heb wel geleerd dat als je op de politie moet wachten en vertrouwen”.
Vraag me af waar je dat geleerd hebt. Niet in je cursus VKR mag ik hopen. Ook volstrekte onzin!

Enige oplossing die je hebt: overtreding laten gebeuren en aangifte doen bij de politie samen met een collega/getuige. Daar zijn ook formulieren voor. Als evenementenverkeersregelaar wordt je altijd gewezen op waaraan zo’ n aangifte moet voldoen. Als je die spelregels volgt kan het in een serieus geval iemand een boete opleveren en zelfs een ontzegging van zijn rijbevoegdheid. Heb dat al meermaals meegemaakt.

Recht in eigen hand nemen is gewoon niet wijs. Je bent zelf de sjaak als je niet uitkijkt
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Per boven werk je je eigen aleen maar in de nesten. Je hebt meer aan een bodycam. Als mensen realiseren dat alles op camera staat hebben ze vaak de neiging in te binden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Strauven schreef: 25 jun 2023, 08:43 En wat bedoel je met verantwoorden bij het om? Moet hij voor de rechter verschijnen?
Nee. Dit is de "nieuwe" aanpak. Bij duidelijke zaken heeft de Officier van Justitie de mogelijkheid om zelf voor rechter te spelen.
Zie https://www.om.nl/onderwerpen/strafbeschikking
28-07 moet de verdachte bij de OvJ komen. Komt hij niet, dan wordt het alsnog een rechtszaak
NickB
Gewaardeerd lid
Agent
Inspecteur
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door NickB »

Zo nieuw is de aanpak niet. Het zal een zogenaamde TOM-zitting betreffen waarbij de OvJ of een parketsecretaris een strafvoorstel doet. Dat kan een geldboete of een taakstraf zijn. Gaat de verdachte daarmee akkoord dan is de zaak (na voldaan/uitvoeren van de straf) afgedaan. Gaat de verdachte niet akkoord of komt hij inderdaad niet opdagen, dan zal in principe een reguliere dagvaarding volgen.

In de regel gaat het hierbij om relatief eenvoudige delicten die het OM als bewijsbaar ziet.
vraagteken
Stamgast
Agent
Inspecteur
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door vraagteken »

Bij ons in het dorp hadden we een verkeersregelaar die standaard de auto ervoor zette en die aan de kant haalde als het nodig was. (dus niet pas bij een conflict, maar standaard). Daarnaast zat er een dashcam in de auto waarmee hij alles filmde. Verwees hij ook naar bij incidenten. "Gedraagt u zich een beetje; weet dat de auto alles opneemt. Dat betekent ook dat u een boete kunt krijgen als u zich misdraagt."

Wereld van verschil voor hem.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Ten eerste, ik snap je frustratie en actiebereidheid heel goed. Je bent door de overheid benoemd om een bepaalde taak uit te voeren hebt daarvoor bevoegdheden en daar dient met zich gewoon aan te houden. Als iemand zich dan, zeker in combinatie met (verbale) agressie, daar niet aan houd dan snap ik dat je daar tegen wilt optreden. Ik waardeer het beroep dat je uitoefent en dat je je bereid hebt gevonden om aan een stukje veiligheid in nederland bij te dragen.

Maar zoals al genoemd is in meerdere reacties, doe het alsjeblieft niet. Mijn hart sloeg al even over toen ik las dat je voor het voertuig stond terwijl hij opreed. Het kerkhof ligt bij wijze van spreken vol met mensen die gelijk hebben en zoals taxikemperman aangeeft ben je zomaar een tijdje uit de running met veel bijkomende kosten. Je bent er niet voor opgeleid, uitgerust (en juridisch is het al snel twijfelachtig of je bevoegd bent) om iemand uit zijn auto te halen. Dat het een knokpartij wordt in zo'n geval is bijna 100% zekerheid.

Doe jezelf een plezier in de toekomst en investeer in een bodycam of een dashcam en lever die beelden bij de aangifte. Dan komt de overheid vanzelf succesvol verhaal halen bij meneer, een rijontzegging doet onder de streep flink pijn en jij slaapt lekker thuis zonder blauwe plekken.
Gesloten