verlichting personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ron
Infopolitie Gast

verlichting personenauto

Ongelezen bericht door Ron »

Hallo,

ik heb de volgende vraag:

Mijn personenauto (bouwjaar en op de weg gekomen in 1992) is aan de achterzijde voorzien van rode lichtunits. De verlichting van de richtingaanwijzers branden dus ook rood. De achteruitrijlichten branden echter ook rood, en hier zit volgens mij het probleem dat dit niet mag.

Als ik het voertuigregelement erop nalees, dan lees ik in artikel 5.2.53 bij punt 2 dat de r.a.w. verlichting aan de achterzijde zowel ambergeel als rood mag oplichten >>> geen probleem verder, echter de achteruitrijverlichting moet wit oplichten >>> niet goed dus.

Als ik dan verder lees , zie ik bij artikel 5.2.51 punt L staan dat achteruitrijverlichting pas verplicht is bij auto's die na 31-12-1997
op de weg zijn gekomen, en aangezien mijn auto van ver voor die tijd is
zou ik dus om problemen te voorkomen gewoon de lampjes uit mijn achteruitrijlichten kunnen halen zodat ik geen achteruitrijlichten meer heb.

Theoretisch en wettelijk gezien kan ik dan nooit bekeurd worden, of zie ik dit verkeerd.

M.vr.gr. Ron
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als de data die jij noemt kloppen heb je gelijk.
Ron
Infopolitie Gast

zie hier de betreffende artikelen:

(Tekst geldend op: 19-01-2005)

--------------------------------------------------------------------------------

Artikel 5.2.53
1.
De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

3.
De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4.
De achterlichten en mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.
5.
De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
6.
De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
7.
De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.
8.
De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen

Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a.
twee of vier grote lichten;
b.
twee dimlichten;
c.
twee stadslichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier stadslichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
d.
twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
e.
waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
f.
één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
g.
twee achterlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier achterlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
h.
twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
i.
een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
j.
twee niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
k.
een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
l.
een of twee achteruitrijlichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen;
m.
twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1998 in gebruik is genomen en breder is dan 2,60 m;
n.
zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
o.
ten minste twee ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m;
p.
een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:
1º.
het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2º.
de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

duidelijk dus. Je auto hoeft dus niet te zijn voorzien van achteruitrijlichten.
Ron
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:duidelijk dus. Je auto hoeft dus niet te zijn voorzien van achteruitrijlichten.
Nog een vraagje: die achterlichtunits zijn rood gespoten, is daar wettelijk iets over gedocumenteerd. De reflectoren en gewone verlichting zijn niet gespoten , alleen die raw's en achteruitrijlichten zijn voorzien van een speciale lichtdoorlatende verf.

M.vr.gr. Ron
MathijsD
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MathijsD »

sommige amerikaanse auto's hebben ook geen gele richting aanwijzers maar dan knipperen er ook gewoon rode lampen, is hier een uitzondering voor gemaakt??
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

MathijsD schreef:sommige amerikaanse auto's hebben ook geen gele richting aanwijzers maar dan knipperen er ook gewoon rode lampen, is hier een uitzondering voor gemaakt??
Voorzover ik weet niet, volgens mij zijn er ook wel boetes voor uitgedeeld.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Tenzij er een aparte vermelding op het kentekenbewijs is geplaatst door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Ron
Infopolitie Gast

MarcH schreef:
MathijsD schreef:sommige amerikaanse auto's hebben ook geen gele richting aanwijzers maar dan knipperen er ook gewoon rode lampen, is hier een uitzondering voor gemaakt??
Voorzover ik weet niet, volgens mij zijn er ook wel boetes voor uitgedeeld.
Aan de achterzijde ??? Want dat mag dus wel volgens de wet.
Zie bovenstaande artikel..................

Maar mag je nu wel of niet achterlichten die gespoten zijn hebben.
Iemand een idee ???

M.vr.gr. Ron
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Je moet het niet moeilijker maken dan het is.... :wink:

Vroeger stond het eea nog 'veel strakker' beschreven, maar dat is bijgesteld.

Nu staat er inderdaad alleen nog dat ze rood of geel licht moeten 'uitstralen' en als dat ook met een laagje verf nog lukt, is dat geen enkel probleem. Je mag de goede werking (functie) niet aantasten, maar dat kan je zelf ook wel inschatten. :wink:

Een mooi voorbeeld zijn altijd de donkere 'smoke' achterlichten. Zolang ze maar netjes en duidelijk de juiste kleur uitstralen, is er eigenlijk niets aan de hand. :wink:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Richard Henk
Infopolitie Gast

verlichting

Ongelezen bericht door Richard Henk »

Je verlichting moet ten alle tijde goed werken. Dus dat bolletje eruit halen is gewoon als nog een bekeuring.
Verder is je rode licht fout want in de wet staat dat deze wit moet zijn.

Als je naar het artikel kijkt van de personenauto en dan lid 55 dan staat daar dat de verlichting altijd goed moet werken. En als het rood is of niet werkt dan valt het hier onder.

Hopelijk heb je er wat aan
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik vindt dat wel een leuke discussie. Dat zou betekenen dat indien je bv. mistlampen aan de voorzijde hebt deze goed moeten werken. Maar ze zijn niet verplicht. Dus als er eentje kapot is en je draait de ander er uit werkt het dan nog wel goed of worden ze dan in het geheel niet meegeteld.

Ik ben benieuwd want dat zou betekenen dat zijn achteruitrijlichten wel moeten werken omdat ze er nu eenmaal opzitten.

groetjes Kale :wink:

Ik neem dat terug ik las over het volgende heen.
Artikel 5.2.55

1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken.

Maar mistlampen zijn niet verplicht aan de voorzijde dus die vallen hier niet onder. Maar ik ben toch benieuwd of het uitdraaien van een lampje voldoende is.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Kale schreef:Ik vindt dat wel een leuke discussie. Dat zou betekenen dat indien je bv. mistlampen aan de voorzijde hebt deze goed moeten werken. Maar ze zijn niet verplicht. Dus als er eentje kapot is en je draait de ander er uit werkt het dan nog wel goed of worden ze dan in het geheel niet meegeteld.

Ik ben benieuwd want dat zou betekenen dat zijn achteruitrijlichten wel moeten werken omdat ze er nu eenmaal opzitten.

groetjes Kale :wink:

Ik neem dat terug ik las over het volgende heen.
Artikel 5.2.55

1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken.

Maar mistlampen zijn niet verplicht aan de voorzijde dus die vallen hier niet onder. Maar ik ben toch benieuwd of het uitdraaien van een lampje voldoende is.
Het uitdraaien van één lamp uit een mistvoorlamp als de andere defect is, is bij een APK-keuring voldoende om een goedkeuring te realiseren. Eén defecte mistlamp daarentegen leidt tot APK-afkeur!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Maar bedoel je dan mistlampen aan de achterzijde want die moeten goed werken dus indien je er twee uitdraait dan werkt het geheel dus niet goed meer. Mistlampen aan de voorzijde vallen niet onder de verplichte verlichting. Dus als je er daar twee van uitdraait dan maakt dat volgens mij niets uit.
Maar het gaat er om dat zijn voertuig geen achteruitrijlichten hoeft te hebben volgens de wet maar hij heeft ze wel. Moeten ze dan ook goed werken of vallen ze onder dezelfde regeling als bv de mistlampen voor.

groetjes Kale
:wink:
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Re: verlichting

Richard Henk schreef:Je verlichting moet ten alle tijde goed werken. Dus dat bolletje eruit halen is gewoon als nog een bekeuring.
Verder is je rode licht fout want in de wet staat dat deze wit moet zijn.

Als je naar het artikel kijkt van de personenauto en dan lid 55 dan staat daar dat de verlichting altijd goed moet werken. En als het rood is of niet werkt dan valt het hier onder.

Hopelijk heb je er wat aan
Dat gaat dan natuurlijk wel over verlichting die je MOET hebben.
Als je auto niet hoeft te zijn voorzien van achteruitrijlichten mag je die best weghalen.
Gesloten