Handhaving verkeer in de stad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ArthurR TS
Nieuw lid
Roepnaam: ARS
Geslacht:

Handhaving verkeer in de stad

Ongelezen bericht door ArthurR »

Wij wonen aan een meestal drukke straat in de stad. Ambulance, Politie komen hier vaak met licht en sirene langs met snelheden van schat ik 75km/uur.
Wat ik voorstel is, dat weggebruikers die hier met snelheden van 80 tot 120km/uur ook verplicht gebruik maken van dat type signalen, zeker omdat hier een zebrapad voor de deur ligt.
Verder nog een vraag: mogen scooters over het trottoir rijden met 55km/uur tegen de verkeersrichting in? Ik vind het maar vreemd dat dit blijkbaar allemaal is toegestaan. Ik heb de politie vele malen aan de telefoon en twee keer aan de deur gehad, maar blijkbaar ken ik de regels niet, want er wordt -in tegenstelling tot wat ze beweren - niets aan gedaan (in de 14 jaar dat we hier wonen).
Is de politie dan eigenlijk aansprakelijk te stellen, in het geval er weer doden vallen?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Handhaving verkeer in de stad

Ongelezen bericht door Skipperje »

De meeste vragen zullen wel uit frustratie gesteld zijn en ik neem niet eens de moeite daar antwoord op te geven. Interessant is wel of je ook al na bent gegaan hoeveel ongevallen er de laatste 14 jaar hebben plaats gevonden. Want de politie controleert liever op plaatsen waar veel ongevallen hebben plaats gevonden, ter voorkoming van nieuwe. Daarbij moet je bedenken dat de politie keuzes moet maken. Overal handhaven is niet mogelijk, daarvoor zijn onvoldoende handhavers.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Ik kán het toch niet laten om er wél op te reageren, uiteraard wel op mijn eigen manier. :roll:
ArthurR schreef: 24 mei 2023, 18:13 Wij wonen aan een meestal drukke straat in de stad. Ambulance, Politie komen hier vaak met licht en sirene langs met snelheden van schat ik 75km/uur.
Dat mogen zij voor de uitvoering van hun spoedeisende taak; kun je gewoon via Google vinden. 8)
Wat ik voorstel is, dat weggebruikers die hier met snelheden van 80 tot 120km/uur ook verplicht gebruik maken van dat type signalen, zeker omdat hier een zebrapad voor de deur ligt.
Dat doen ze waarschijnlijk om te voorkomen dat ze zogenaamde voorrangsvoertuigen (hierboven benoemd) niet al te veel willen belemmeren tijdens het uitvoeren van hun taak.
Met andere woorden ze willen gewoon voorkomen dat ze in de weg rijden en bevorderen daarmee de doorstroming (lees voorkomen files) enorm; eigenlijk wel een goede zaak. :?
Verder nog een vraag: mogen scooters over het trottoir rijden met 55km/uur tegen de verkeersrichting in? Ik vind het maar vreemd dat dit blijkbaar allemaal is toegestaan. Ik heb de politie vele malen aan de telefoon en twee keer aan de deur gehad, maar blijkbaar ken ik de regels niet, want er wordt -in tegenstelling tot wat ze beweren - niets aan gedaan (in de 14 jaar dat we hier wonen).
Als ze dat niet zouden mogen, dan zullen ze toch ook vast niet doen??? :roll:
Tenminste, ik mag er toch als vanzelfsprekend vanuit gaan dat iedereen bij u in de plaats of die daar als bezoeker komt, zich keurig aan de regels houdt, net als in de rest van Nederland.
Anders wordt het een mooie bende en dat wil niemand; kunnen ze die regels net zo goed afschaffen! :oops:

Maar als ik het dus goed begrijp dan kent u zelf de regels (nog) niet zo goed
:idea: Gratis tip: kwestie van een goed theorieboek aanschaffen of theoriecursus volgen en u bent weer helemaal bij en blij.
Is de politie dan eigenlijk aansprakelijk te stellen, in het geval er weer doden vallen?
Denk niet dat het veel nut heeft om de politie aansprakelijk te stellen voor een verkeersongeval waarbij doden/gewonden te betreuren zijn.
Het zijn immers de betrokkenen zelf (ruim 92% van alle ongevallen is de mens de oorzaak) die dit door hun onoplettendheid hebben veroorzaakt en niet de politie die zich net als de rest keurig aan de regels houdt.
Eh nee, ik ben zelf geen politieagent of werkzaam bij de politie, maar ik lees hier vaak dat ze dit doen en dat geloof ik daarom maar al te graag.
Dat laatste moet ik ook wel, anders krijg ik een 'verbanning aan mijn broek' op dit forum en dat wil ik natuurlijk niet. :(

Tot slot: in tegenstelling tot Piet @Skipperje die hierboven een reactie heeft geplaatst, normaal gesproken ben ik het juist vaak met hem eens, denk ik helemaal niet dat u het bericht hebt geplaatst uit frustratie.
U bent gewoon een betrokken burger die twijfelt in hoeverre uw kennis nog op peil is.
En ja, die kan nog wel een opfrisbeurt gebruiken, maar daarover heb ik u een (goede) tip gegeven; overigens graag gedaan!

O ja, ik ben het nog wel één ding met Piet @Skipperje eens, dat het niet aan de politie is om te bepalen wanneer en hoe vaak er op bepaalde plekken controles plaats vinden.
Zij (de politie) beschikken over onvoldoende manschappen en werkuren, er gaat bijvoorbeeld heel veel tijd/geld zitten in het begeleiden van voetbalsupporters om maar eens wat te noemen.

Hopelijk heb ik met mijn uitgebreide beantwoording een stuk verder geholpen. 8)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

ArthurR schreef:Wat ik voorstel is, dat weggebruikers die hier met snelheden van 80 tot 120km/uur ook verplicht gebruik maken van dat type signalen, zeker omdat hier een zebrapad voor de deur ligt.
Je noemt het een voorstel, dit gebeurt dus niet. Dat kan ook niet, in de wet staat namelijk precies aangegeven wie gebruik mag maken van blauw zwaailicht en sirene. De hoofdgroep zijn de hulpverleners van brandweer ambulance en politie.

Het zou van de gekke zijn om iedereen die mogelijkheid te bieden, want wat is dan politie, wat is brandweer, wat is ambulance?
Gesloten