In 2020 is mijn rijbewijs geschorst door het cbr na rijden onder invloed. Rijbewijs is bij controle door politie niet ingenomen, ik kreeg na 3 maanden brief van cbr. Heb onderzoeken moeten doen, testen enzo. Ik heb een geld boete opgelegd gekregen van €850 en kreeg mijn rijbewijs weer terug.
Nu wil ik een nieuwe auto kopen en voor de verzekering moet je invullen of je rijontzegging hebt gehad.
Is rijbewijs schorsen het zelfde als rijontzegging? Ik kom er niet uit en bij vragen aan verzekerings maatschappijen kom ik ook niet verder die gooien gelijk de deur dicht.
Ik wil natuurlijk het wel eerlijk invullen bij de verzekering, want anders pleeg ik ongewild verzekeringsfraude.
verschil rijbewijs geschorst of rijontzegging
Moderator: Moderatorteam
Re: verschil rijbewijs geschorst of rijontzegging
De verzekeraar wil weten of je een risico vormt. Voor mij komt in die vraag de rijontzegging en schorsing op je rijbewijs op hetzelfde neer, maar de vraagstelling van de verzekeraar is doorslaggevend. Voor de wet zijn het wel verschillende maatregelen en tenlasteleggingen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Verzekeringsfraude geeft (bij ontdekking) ook hele grote problemen, dus die angst is terecht..
Het verschil:
Bij een alcoholcontrole blijkt dat iemand teveel gedronken heeft en daarmee begint een strafrechtelijk traject
Het rijbewijs wordt ingevorderd en u krijgt ook meteen een urenlang rijverbod (voor alle ander voertuigen).
De OvJ cq de rechter legt als straf een Ontzegging tot het Besturen van een Motorrijtuig op (OBM).
Na deze termijn vindt het OM het weer prima dat u weer gaat rijden.
Daarnaast is echter ook het CBR geïnformeerd en deze organisatie, die over rijvaardigheid gaat, vindt dat u met onmiddellijke ingang niet meer mag rijden. Zij gebruiken de volgende rechtsmiddelen:
Zij schorst de geldigheid van het rijbewijs waardoor u dus ook van haar niet meer mag rijden
Na diverse (dure) onderzoeken heeft zij besloten dat u lichamelijk en geestelijk toch voldoende rijvaardigheid beschikt en krijgt u ook van deze organisatie uw rijbewijs weer retour; het rijbewijs is derhalve niet definitief ongeldig verklaard.
De rijontzegging waar u op doelt is puur de strafrechtelijke OBM, de inhouding van het rijbewijs door Justitie. U zegt dat dit in eerste aanleg niet heeft plaatsgevonden maar ook niet achteraf. Dit kan niet want als het zo ernstig is dat het CBR uw rijbewijs schorst, dan had het OM uw rijbewijs ook absoluut in ontvangst willen nemen (lees: dan had de politie uw rijbewijs moeten invorderen).
Oftewel; de casus is mij nog niet duidelijk; beide partijen hadden aan uw rijbewijs moeten trekken en niet slechts eentje..of u moet al een knap strafblad hebben mbt rijden onder invloed..
Het verschil:
Bij een alcoholcontrole blijkt dat iemand teveel gedronken heeft en daarmee begint een strafrechtelijk traject
Het rijbewijs wordt ingevorderd en u krijgt ook meteen een urenlang rijverbod (voor alle ander voertuigen).
De OvJ cq de rechter legt als straf een Ontzegging tot het Besturen van een Motorrijtuig op (OBM).
Na deze termijn vindt het OM het weer prima dat u weer gaat rijden.
Daarnaast is echter ook het CBR geïnformeerd en deze organisatie, die over rijvaardigheid gaat, vindt dat u met onmiddellijke ingang niet meer mag rijden. Zij gebruiken de volgende rechtsmiddelen:
Zij schorst de geldigheid van het rijbewijs waardoor u dus ook van haar niet meer mag rijden
Na diverse (dure) onderzoeken heeft zij besloten dat u lichamelijk en geestelijk toch voldoende rijvaardigheid beschikt en krijgt u ook van deze organisatie uw rijbewijs weer retour; het rijbewijs is derhalve niet definitief ongeldig verklaard.
De rijontzegging waar u op doelt is puur de strafrechtelijke OBM, de inhouding van het rijbewijs door Justitie. U zegt dat dit in eerste aanleg niet heeft plaatsgevonden maar ook niet achteraf. Dit kan niet want als het zo ernstig is dat het CBR uw rijbewijs schorst, dan had het OM uw rijbewijs ook absoluut in ontvangst willen nemen (lees: dan had de politie uw rijbewijs moeten invorderen).
Oftewel; de casus is mij nog niet duidelijk; beide partijen hadden aan uw rijbewijs moeten trekken en niet slechts eentje..of u moet al een knap strafblad hebben mbt rijden onder invloed..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het zou kunnen dat TS in de strafrechtelijke procedure is vrijgesproken (of de zaak is geseponeerd) waardoor nooit en ontzegging van de rijbevoegdheid is opgelegd.
In vrijspraak of sepot in het strafrecht heeft geen enkele invloed op het onderzoek naar de rijgeschiktheid door het CBR.
Het CBR kan op basis van de het dossier waarin de verdachte is vrijgesproken nog steeds komen tot de conclusie dat de betrokkene niet meer rijgeschikt is.
In vrijspraak of sepot in het strafrecht heeft geen enkele invloed op het onderzoek naar de rijgeschiktheid door het CBR.
Het CBR kan op basis van de het dossier waarin de verdachte is vrijgesproken nog steeds komen tot de conclusie dat de betrokkene niet meer rijgeschikt is.
Stay safe out there.
Bij het rijden onder invloed van drugs wordt wel een 24-uur durend rijverbod opgelegd maar het rijbewijs niet ingevorderd, tenzij er sprake is van een F op de blaastest. Dan loopt het traject net even anders dan zoals jij schetst en vordert de politie het rijbewijs niet in.zijlvaart67 schreef: 08 mei 2023, 19:15De rijontzegging waar u op doelt is puur de strafrechtelijke OBM, de inhouding van het rijbewijs door Justitie. U zegt dat dit in eerste aanleg niet heeft plaatsgevonden maar ook niet achteraf. Dit kan niet want als het zo ernstig is dat het CBR uw rijbewijs schorst, dan had het OM uw rijbewijs ook absoluut in ontvangst willen nemen (lees: dan had de politie uw rijbewijs moeten invorderen).
Laatst gewijzigd door DiNozzo op 09 mei 2023, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ja, drugs is ook nog een optie..maar dan wordt het wel heel veel gissen als we die optie ook nog moeten meetellen..
Ik hoop dat de topicstarter ons iets wijzer gaat maken..
Ik hoop dat de topicstarter ons iets wijzer gaat maken..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Ongeacht het antwoord van TS, zijn slotvragen altijd verschillend per verzekering.
De een vraagt dit:
Is u, de eigenaar en/of één van de bestuurders van het motorrijtuig de bevoegdheid tot het besturen hiervan ooit ontzegd?
De ander dit:
Heeft u en/of één van de bestuurders van het motorrijtuig in de laatste vijf jaar een ontzegging van de rijbevoegdheid of een invordering van het rijbewijs gehad?
Weer een ander vraagt het weer op een andere manier.
Het ligt dus aan de verzekeraar wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden.
De een vraagt dit:
Is u, de eigenaar en/of één van de bestuurders van het motorrijtuig de bevoegdheid tot het besturen hiervan ooit ontzegd?
De ander dit:
Heeft u en/of één van de bestuurders van het motorrijtuig in de laatste vijf jaar een ontzegging van de rijbevoegdheid of een invordering van het rijbewijs gehad?
Weer een ander vraagt het weer op een andere manier.
Het ligt dus aan de verzekeraar wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)