Ongeluk op Prive Terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MyrtheKomp123 TS
Infopolitie Gast

Ongeluk op Prive Terrein

Ongelezen bericht door MyrtheKomp123 »

Ik heb een vraag waar ik graag mening van jullie willen hebben, het is als volgende.

Een ongeluk op een priveterrein waar het persoon dood ging waar hij aangereden was door een driftauto. Het terrein was een priveterrein waar driftactiviteiten gebeuren.

Het event was op het moment van het ongeluk nog niet begonnen. Het auto kwam aanrijden zonder signalering en reed het persoon aan terwijl hij op het terrein stond te helpen met een paar dingen die moesten afronden zodat het event kon beginnen.

Op zo'n geval (omdat het een priveterrein is) zijn er geen regels?

Super bedankt voor uw hulp.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Ongeluk op Prive Terrein

Ongelezen bericht door Skipperje »

Misschien zijn de regels van de wegenverkeerswet niet van toepassing, maar dat betekent natuurlijk niet dat je iemand dood mag rijden. Omdat ik niets weet van de oorzaak, laat ik het hierbij.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Privé terrein?
Was het afgezet?
Was het een officieel evenement, dus met vergunning, toezicht, registratie van deelnemers, etc...
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Aansprakelijkheid volgt niet alleen uit het niet opvolgen van verkeersregels. Op een afgesloten prive terrein gelden inderdaad niet alle verkeersregels. Dit betekent echter niet dat aansprakelijkheid door onvoorzichtig of roekeloos rijgedrag is uitgesloten. Het vast stellen van de mate van schuld die toegerekend kan worden aan de betrokken partijen is wel ingewikkelder omdat de verkeersregels geen directe basis kunnen bieden.
Stay safe out there.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik vind dit een hele rare en bizarre vraag..

Ik moet meteen aan de politieopleiding denken..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

@zijlvaart67 dat was ook mijn eerste gedachte.

Maar een tweede gedachte die me te binnen schiet is informatie vergaren, omdat de verzekeringsmaatschappij op polisvoorwaarden een civiele procedure is gestart tegen de veroorzaker.
En als het verhaal van TS klopt, kan dat ook wel eens in de papieren gaan lopen.

Dus ben benieuwd wat de rol van TS in deze is.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Er zijn twee kanten aan deze zaak: een strafrechtelijke en een civielrechtelijke. Strafrechtelijk gaat het om de vraag of iemand een verwijt kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door te hard te rijden gezien de omstandigheden.
De civielrechtelijke aansprakelijk is een verhaal apart en in de eerste instantie een verzekeringszaak. Omdat het een motorvoertuihg is zal de bestuurder al snel (mede) aansprakelijk zijn omdat een motorvoertuig een gevaar is voor anderen. Dus wordt er in princiepe extra voorzichtigheid van de bestuurder verwacht. Gezien het evnement gaat het niet alleen om d ebestyuurder, ook de beheerder/organisator kan aansprakelijk zijn als zij onvoeldoende maatregelen nemen om het publiek te beschermen.

Alles wordt beheerst door de exacte omstandigheden. Meer valt er dan ook niet over te zeggen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Wat ook nog een rol speelt: was de bestuurder onder invloed?
Niet alle verkeersregels gelden op afgesloten prive terreinen maar artikel 8 van de wegenverkeerswet geldt ook daar...
r0n.
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 73

Ongelezen bericht door r0n. »

De grote vraag is m.i. of het openbaar toegankelijk terrein was.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
MyrtheKomp123 TS
Infopolitie Gast

Pim schreef: 07 mei 2023, 00:15 Privé terrein?
Was het afgezet?
Was het een officieel evenement, dus met vergunning, toezicht, registratie van deelnemers, etc...
Bedankt voor uw Reactie Mr. Het was een officiële event, waar gevraag is naar de persoon die dood ging dat die op die dag kon komen werken/helpen. Het event had geen verzekering voor de deelnemers, dus na het geval het event ging gewoon door en het familie had niks meer gehoord van de politie, het persoon die kwam aanrijden en dergelijker, beter zeggen zelfs de ene die het incident had veroorzaakt is vrij.
 Daarom mijn vraag over hoe werkt het op een privé-terrein. Is het zo free for all? :( ;
MyrtheKomp123 TS
Infopolitie Gast

maestro schreef: 07 mei 2023, 09:16 Er zijn twee kanten aan deze zaak: een strafrechtelijke en een civielrechtelijke. Strafrechtelijk gaat het om de vraag of iemand een verwijt kan worden gemaakt, bijvoorbeeld door te hard te rijden gezien de omstandigheden.
De civielrechtelijke aansprakelijk is een verhaal apart en in de eerste instantie een verzekeringszaak. Omdat het een motorvoertuihg is zal de bestuurder al snel (mede) aansprakelijk zijn omdat een motorvoertuig een gevaar is voor anderen. Dus wordt er in princiepe extra voorzichtigheid van de bestuurder verwacht. Gezien het evnement gaat het niet alleen om d ebestyuurder, ook de beheerder/organisator kan aansprakelijk zijn als zij onvoeldoende maatregelen nemen om het publiek te beschermen.

Alles wordt beheerst door de exacte omstandigheden. Meer valt er dan ook niet over te zeggen.

Bedankt voor uw Reactie .
Gesloten