(Te)veel honden (10+) in een klein flatgebouw

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
hondenteveel TS
Infopolitie Gast

(Te)veel honden (10+) in een klein flatgebouw

Ongelezen bericht door hondenteveel »

Ik heb zitten zoeken op Google e.d. maar kom niet helemaal uit of ik iets moet doen, kan doen enzovoorts dus vandaar dat ik de situatie hier voorleg en hoop op advies.

Oma (75+) en haar man (85+) zijn hele lieve mensen maar beginnen wat ouder te worden.
Ze wonen in een flatgebouw in een woning van ongeveer 80m2 met 3 slaapkamers (2 zeer klein en 1 normaal)
Ze zijn altijd dierenliefhebber geweest en houd echt van dieren.
We (familie) merken tegenwoordig echter dat ze wat ouder worden en minder energie hebben om voor zichzelf te zorgen.

Ze hebben altijd 2 tot 3 hondjes en 2 tot 3 katjes gehad in huis. De man gaat meerdere keer per dag naar buiten om ze uit te laten.
Maar dit was al naar onze mening "teveel". Het zijn wel echt "hun kindjes".

Onlangs bij een bezoek werd ik verbaasd toen ik zag dat naast de "standard" hondjes en katjes plotseling een geluid kwam uit een van de kamers.
Toen ik ging kijken waren er 2x kooien met puppies erin.
Toen ik ze confronteerde werden ze zeer deffensief met "ja ik zorg voor ze en komt goed, en vage verhaal dat een nicht ze wel komt ophalen etc etc"

Na wat rondvragen blijken de dochter, kleinzoon en ook neefjes ook zorgen te maken.
Het blijkt dat oma en opa de honden niet op tijd hebben behandeld en tijdens corona zijn er 3 puppies geboren.
Deze 3 puppies zijn weer niet behandeld en nu (2 maanden geleden) zijn er wederom 4 puppies geboren.

Dus in totaal zijn er op dit moment 10 hondjes in huis. (Ze zijn wel klein van formaat maar toch).

Ik heb ze geprobeerd aan te spreken maar word verteld dat ik ze met rust moet laten en dat ze zorgen voor de dieren.
Blijkt dat de dochter en de neefjes ook hebben geprobeerd ze te spreken maar opa en oma hebben zelf de kamer met de honden op slot gedaan.

Omdat ze wat ouder zijn lijkt het ook wat minder schoon te zijn in huis. Niet zodanig dat je een filmploeg zou brengen van Je Huis op Orde maar wel dat je doorheb dat het "teveel" word.
Opa en oma hebben daar een andere mening over.

Nu hebben de kinderen, dochter etc gevraagd "kunnen we niet iets doen".

Ik heb al aan oma en opa een soort ultimatum gegeven van "geef een paar weg anders bel ik een instantie" maar nu ben ik volledig geblokeerd en mag niet meer langs.

Ik geloof echt wel dat ze in hun hart het goed bedoelen en ze voor de dieren zorgen maar heb ook geprobeerd te spelen met "ik snap dat jullie van dieren houden dus dan zou je moeten begrijpen dat er te weinig ruimte is voor zoveel dieren in een flatgebouw". Daar hadden ze ook als excuus "het zijn kleine hondjes en hebben niet veel ruimte nodig"

Na wat googlen zg ik dat je dierenpolitie kon bellen, ook heb ik gekeken of ik iets kon vinden bij de wooncorporatie maar daar geven ze meer de extreme voorbeelden. (Honden mishandeld, of blaffen of geur dat je vanuit andere woning kan ruiken).

Dus mijn vraag is, is er een instantie die ik wellicht zou kunnen bellen/aanspreken waar ze beter kunnen onderzoeken of de woonsituatie en welzijn van de dieren ok is?
Of ben ik misschien (samen met anderen) aan het bemoeien ?

(PS. een extratje is dat de kleindochter van een van de kinderen 2 tot 3 keer per week daar verblijft als oppas. Heb de dochter gesproken en die vind "ja ik weet dat het niet ideaal is maar het is heel duur voor me om ergens anders oppas te zoeken).
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: (Te)veel honden (10+) in een klein flatgebouw

Ongelezen bericht door Pim »

Dierenwelzijn (de "wet dieren") gaat er alleen over of dieren verzorgd zijn. Dus op tijd eten een drinken krijgen. En medisch ok zijn, dus niet vervuild. Maar al doen ze hun behoefte in huis gaat daar zelfs de wet niet over.

De woningbouw heeft misschien wel regels staan in het huurcontract.

En wellicht heeft de gemeente de Wet Woonoverlast in de APV opgenomen. Dan zul je met de gemeente (of BOA's) moeten gaan praten.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Standaard in huurcontracten van woningbouwverenigingen staat een bepaling over huisdieren. Deze is niet bedoeld voor enkele huisdieren, maar wel om te kunnen optreden tegen mensen die een heleboel honden of katten houden of waarvan ernstige overlast bestaat. de woningbouwverenioging kan hier dus tegen optreden, maar wel met als uiterste consequentie dat als er geen gehoor aan wordt gegeven de rechter gevraagd kan worden het huurcontract te ontbinden.
Zoas Pim ook aangeeft, soms kan ook de gemeente optreden bij overlast of vrees voor overlast. Dat ligt er mede aan wat zij in hun APV hebben staan.

Een gesprek van meerdere familieleden samen met open en oma over hoe het beste voor de dieren te zorgen is het beste. Soms is er iemand die meer invloed heeft op een persoon dan een ander.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Misschien eens praten meet GGZ? Leefsituatie loopt beetje bij beetje achteruit voor ze
Gesloten