Vanaf wanneer gaat je strafblad in?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vrager04 TS
Infopolitie Gast

Vanaf wanneer gaat je strafblad in?

Ongelezen bericht door Vrager04 »

Goeiemiddag iedereen,

Ik was vorig jaar september aangehouden voor rijden onder invloed van alcohol, mijn rijbewijs werd daarom ingehouden en mocht daarna weer rijden. Ik heb dus geen directe rij ontzegging gekregen want er stond in de brief alleen dat de inhouding van mijn rijbewijs verlopen is en dat ik weer mocht rijden. Heb verder ook geen boete of andere straf gekregen zoals een rij ontzegging. Ben ook niet voor de rechter gekomen of officier van justitie. Nu is mijn vraag of ik een strafblad heb of niet, op het internet lees ik dat rijden onder invloed een misdrijf is en dus altijd leidt tot een strafblad. Maar ik lees dan weer dat je pas een strafblad krijgt wanneer je bent voortgekomen voor de rechter en een straf of boete heb gekregen. Ik heb al een verzoek ingediend bij de overheid om te kijken of ik een strafblad heb maar moet dan 6 weken wachten. Misschien dat iemand hier het eerder weet :D

alvast bedankt!

groetjes,
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Vanaf wanneer gaat je strafblad in?

Ongelezen bericht door maestro »

je bent niet veroordeeld, dus je hebt geen strafblad. Wel sta je in de politiesystemen geregistreerd. Deze registratie geldt voor 5 jaar en kan aanleiding zijn om je gedurende die tijd extra te controleren op alcohol gebruik in het verkeer.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: Vanaf wanneer gaat je strafblad in?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid gaat u nog een oproeping krijgen voor een TOM-zitting of om voor de rechter te komen. Zodra daar een schikking of straf uitgekomen is, zal u zeker een aantekening in de justitiële documentatie krijgen. Die blijft 20 jaar bewaard.

Voor nu zal er nog niets in uw justitieel documentatie staan. Wel staan er gegevens over u in de politiesystemen die in sommige VOG onderzoeken ook gebruikt kunnen worden voor de beoordeling.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten