Hond los in tuin met pad voor wandelaars
Moderator: Moderatorteam
-
MoBu TS
- Infopolitie Gast
Hond los in tuin met pad voor wandelaars
Op onze eigen grond hebben wij een pad waarover wandelaars mogen lopen. Dit is zo bepaald door de gemeente. Het was een voorwaarde om van onze grond een bouwkavel te mogen maken. Nu hebben wij een deel naast het pad onze tuin niet afgesloten. Zojuist kwam er een wandelaar met een pittige hond langsgelopen en die viel onze hond aan. Vervolgens schopte de man onze hond. De eigenaar van de hond eiste dat wij onze hond moesten aanlijnen. Ik gaf aan dat onze honden op onze eigen grond los mochten lopen. Nu vraag ik mij af wie er gelijk heeft. Overigens met andere honden wordt er altijd gespeeld en is er geen probleem.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Hond los in tuin met pad voor wandelaars
De geeemnte heeft dus voorwaarden gesteld, nu is het zaak te kijken naar welke voorwaarden er nu exact gesteld zijn. Het kan zijn dat er alleen gesproken wordt over wandelaars, niet over dieren en de hondenpoep die zij op je terrein veroorzaken. De rechter zal uiteindelijk moeten bepalen of er een recht van overpad bestaat voor wandelaars met honden. Hij kijkt niet alleen naar de letter van het contract maar ook wat redelijk is. Als het altijd deel uitmaakte van een gebied dat openstond voor wandelaars met honden stat je een stuk minder sterk.
Zelf kun je denken aan het plaatsen van een bord met als toegangsvoorwaarde dat eventuele honden zijn aangelijnd. Je zou zelfs de gemeente kunnen vragen deze te plaatsen.
Zoals Pim aangeeft bent je wel zelf aansprakelijk voor je eigen hond, aanglijnd of niet. Het kan zijn dat de gemeente regels heeft gesteld over loslopende honden. Vaak wordt dan gesproken over openbare plaatsen, daar valt het deel van de tuin staat openstaat voor wandelaars ook onder, al dan niet binnen de bebouwde kom.
Zelf kun je denken aan het plaatsen van een bord met als toegangsvoorwaarde dat eventuele honden zijn aangelijnd. Je zou zelfs de gemeente kunnen vragen deze te plaatsen.
Zoals Pim aangeeft bent je wel zelf aansprakelijk voor je eigen hond, aanglijnd of niet. Het kan zijn dat de gemeente regels heeft gesteld over loslopende honden. Vaak wordt dan gesproken over openbare plaatsen, daar valt het deel van de tuin staat openstaat voor wandelaars ook onder, al dan niet binnen de bebouwde kom.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Is deze "tuin" afgesloten door middel van hekken zodat uw hond niet de tuin kan verlaten?
Dan zou ik in ieder geval bordjes op het hek plaatsen: "Let op loslopende hond"
Als u geen hekken heeft, kan uw hond ook alle kanten oplopen dus ook buiten uw tuin
Dan zou ik in ieder geval bordjes op het hek plaatsen: "Let op loslopende hond"
Als u geen hekken heeft, kan uw hond ook alle kanten oplopen dus ook buiten uw tuin
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb zojuist een foto gemaakt van Google earth en daarop het pad aangegeven. Ik weet alleen niet hoe ik die hierin kan versturen.
Het pad is overigens niet aangemerkt als openbare weg. Ik denk dat je het moet zien als een soort van recht van overpad, maar dat weet ik niet zeker. Vroeger, lang geleden, was het een soort Kerkepad. Toen wij dus de kavel kochten was bepaald dat we dat pas weer een soort van moesten herstellen. Een soort smal wandelpadje. Het gaat eigenlijk altijd goed en is ook best gezellig. Maar gisteren ging het dus mis, met name omdat die man dus onze hond, die wilde komen spelen, wegstopte van zijn bijtende hond. Dat liet ons dus achter met de vragen: Moeten we dan iedereen toelaten? En als ik mijn honden niet los mag laten lopen in mijn eigen tuin, waar dan wel? Ik begrijp als het agressieve honden zijn m en ze bijten dat we ten alle tijden verantwoordelijk voor ze bent, maar nu was het de hond van de ander die agressief was.
Het pad is overigens niet aangemerkt als openbare weg. Ik denk dat je het moet zien als een soort van recht van overpad, maar dat weet ik niet zeker. Vroeger, lang geleden, was het een soort Kerkepad. Toen wij dus de kavel kochten was bepaald dat we dat pas weer een soort van moesten herstellen. Een soort smal wandelpadje. Het gaat eigenlijk altijd goed en is ook best gezellig. Maar gisteren ging het dus mis, met name omdat die man dus onze hond, die wilde komen spelen, wegstopte van zijn bijtende hond. Dat liet ons dus achter met de vragen: Moeten we dan iedereen toelaten? En als ik mijn honden niet los mag laten lopen in mijn eigen tuin, waar dan wel? Ik begrijp als het agressieve honden zijn m en ze bijten dat we ten alle tijden verantwoordelijk voor ze bent, maar nu was het de hond van de ander die agressief was.
-
MoBu TS
- Infopolitie Gast
We zijn nog bezig met het aanleggen van de tuin. Een deel wordt inderdaad afgesloten en een deel niet. Als we in bijv binnen zijn en de honden buiten of we zitten in een bepaald deel van de tuin, dan zitten de honden achter het afgesloten deel. Een deel van de tuin gaan we helemaal afsluiten, behalve een klein stukje naast het pad niet, omdat we dan uitzicht op een mooi meertje niet willen blokkeren. Wat we wel willen doen is een hekje plaatsen op het pad. Dat blijft dan vrij toegankelijk voor iedereen, maar als dat hekje dan dicht is, kunnen onze honden niet verder het pad op. Bij de ingang van het pad aan de weg en bij het ingang van het pad onze tuin in willen we borden plaatsen met privé terrein, vrij toegankelijk voor wandelaars. Ik kan dan inderdaad op dat kleine stukje wat we niet afgesloten hebben nog een bord plaatsen loslopende honden.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Mail de foto maar naar mij, dan plaats ik hem voor je. (motoron at infopolitie.nl)
-
MoBu TS
- Infopolitie Gast
Gemaild en nogmaals dank voor het meedenken!
Het pad hoeft niet aangemerkt te zijn als openbare weg. De inrichting bepaalt. Heeft iedereen er toegang toe? Dan is het openbaar. Er zijn geen hekken, er is geen boord met toegangsvoorwaarden? Dan is het openbaar. Je moet het zo zien dat als een vreemde/ter plaatse onbekende, uit niets kan opmaken dat het NIET openbaar is dat het dan zeer waarschijnlijk is dat het openbaar is.Gast schreef: 09 apr 2023, 08:28 Het pad is overigens niet aangemerkt als openbare weg. Ik denk dat je het moet zien als een soort van recht van overpad, maar dat weet ik niet zeker. Vroeger, lang geleden, was het een soort Kerkepad. Toen wij dus de kavel kochten was bepaald dat we dat pad weer een soort van moesten herstellen. Een soort smal wandelpadje. Het gaat eigenlijk altijd goed en is ook best gezellig.
Maar gisteren ging het dus mis, met name omdat die man dus onze hond, die wilde komen spelen, wegstopte van zijn bijtende hond. Dat liet ons dus achter met de vragen: Moeten we dan iedereen toelaten? En als ik mijn honden niet los mag laten lopen in mijn eigen tuin, waar dan wel? Ik begrijp als het agressieve honden zijn en ze bijten dat we ten alle tijden verantwoordelijk voor ze zijn, maar nu was het de hond van de ander die agressief was.
Dan de 2e alinea:
Hieruit maak ik op dat uw hond los liep en uit de tuin kon 'ontsnappen'. Daar overtreedt u de regel dat u als houder van een dier deze altijd onder controle/appel moet hebben.
Bedenk dat als het tot een bijtincident komt er niet meer kan worden vastgesteld welke hond begon. Wél dat u uw hond niet onder appel had een deze niet aangelijnd was. Die van de passant was wel aangelijnd. Dan is de kans groot dat u aansprakelijk bent voor de gevolgschade.
Wie is eigenaar van de grond waar het voormalige kerkepaadje overheen loopt?
Ga eens met de gemeente praten of u toegangsvoorwaarden mag stellen.
En dan nog geldt te allen tijde dat u uw hond onder appél moet hebben cq aangelijnd moet hebben. Zelfs als u bezoek in uw huiskamer ontvangt en uw hond bijt bent u aansprakelijk voor uw mond.
En puur theoretisch geldt dit zelfs wanneer een inbreker wordt gebeten door uw hond. Maar dan zal deze wel even langs de rechter moeten en deze moeten overtuigen.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De foto ontvangen per mail.
Bijgevoegde tekst:
Hier zijn we nog volop aan het bouwen. Inmiddels is alles tuin en staat alleen net zwarte huis er. Het rode is het wandelpad. Het paarse wordt een geheel afgezet stuk waar de honden buiten kunnen lopen als wij binnen zijn. Het oranje deel is het deel van het wandelpad wat open is en waar onze honden dus loslopen als wij in dat deel van de tuin zijn. De gele markering wordt hek/haag om de tuin, waardoor het perceel wordt afgesloten.
Dank voor het meedenken. Heel fijn, want we voelen ons er rot door. Dachten echt dat we het goed hadden bedacht. En eigenlijk gaat het altijd goed, er wordt altijd volop gespeeld. Zijn eigenlijk altijd dezelfde mensen die over ons pas wandelen en als we buiten zijn, maken we altijd een praatje. Behalve nu dus met deze man en zijn hond.
Hier zijn we nog volop aan het bouwen. Inmiddels is alles tuin en staat alleen net zwarte huis er. Het rode is het wandelpad. Het paarse wordt een geheel afgezet stuk waar de honden buiten kunnen lopen als wij binnen zijn. Het oranje deel is het deel van het wandelpad wat open is en waar onze honden dus loslopen als wij in dat deel van de tuin zijn. De gele markering wordt hek/haag om de tuin, waardoor het perceel wordt afgesloten.
Dank voor het meedenken. Heel fijn, want we voelen ons er rot door. Dachten echt dat we het goed hadden bedacht. En eigenlijk gaat het altijd goed, er wordt altijd volop gespeeld. Zijn eigenlijk altijd dezelfde mensen die over ons pas wandelen en als we buiten zijn, maken we altijd een praatje. Behalve nu dus met deze man en zijn hond.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
MoBu TS
- Infopolitie Gast
Het voormalige Kerkepad ligt nu op mijn grond. Het is mijn tuin en dat stukje is beschikbaar voor wandelaars om op te lopen. Het incident vond dus ook plaats in mijn tuin. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we de tuin gaan afsluiten door middel van gaas en een poortje bij het pad.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
De slimste oplossing; de eigen grond (naast het verplichte Kerkepad) gewoon helemaal afsluiten. Kunnen de honden immer loslopen en zal ieder conflict beperkt blijven tot wat blaffen en intimiderend gegrom. Klaar..
Een paar palen en wat gaas en dan hoeven de honden ook niet continu in de gaten gehouden te worden, geeft heel veel rust..
Een paar palen en wat gaas en dan hoeven de honden ook niet continu in de gaten gehouden te worden, geeft heel veel rust..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Dit maakt mij nieuwsgierig.MoBu schreef: 09 apr 2023, 10:17 Het voormalige Kerkepad ligt nu op mijn grond. Het is mijn tuin en dat stukje is beschikbaar voor wandelaars om op te lopen. Het incident vond dus ook plaats in mijn tuin. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we de tuin gaan afsluiten door middel van gaas en een poortje bij het pad.
Liep die man met zijn hond het deel in wat in de toekomst wordt afgeschermd, daar u zegt "in mijn tuin"? Of bedoelde u: het is mijn grondstuk dus dat beschouw ik als mijn tuin, een daar loopt toevallig het kerkenpad doorheen dus is het kerkenpad tevens mijn tuin. Want dit laatste is absoluut een verkeerde stellingname.
Nogmaals: wiens eigendom het is maakt NIETS uit. Het Kerkenpad is opengesteld voor publiek en daardoor is het een "openbare weg". En zolang uw tuin niet is afgeschermd van de rest is ook die openbaar hierdoor! Zie onder.
Beide bovenstaande alinea's doen niets af aan het feit dat te allen tijde de houder aansprakelijk is voor zijn hond. In uw woonkamer, in uw tuin (afgeschermd of niet), op de Coolsingel in Rotterdam, de Herengracht in Amsterdam etc. Zelfs als deze is aangelijnd. Maar als twee honden vechten en één was niet aangelijnd dan wordt de eigenaar van de niet aangelijnde hond doorgaans aansprakelijk gehouden voor alles.
Sterker nog: als uw tuin niet duidelijk is afgeschermd van het kerkenpad dan zou deze zomaar wettelijk gezien kunnen behoren tot openbare weg. Een voorbijganger kent immers niet de kadastrale grenzen en hoeft die ook niet te kennen.
Er zijn mijns inziens maar twee oplossingen hier:
1. Borden aan het begin van het perceel dat men op de paden dient te blijven en honden aangelijnd moeten zijn. Etc. Etc.
2. Uw grondstuk afhekken.
De laatste verdient sterk de voorkeur. Omdat wanneer u dit niet doet de handhaving van de regels altijd een probleem wordt. Er komt niet een permanente toezichthouder/handhaver staan. En u verwacht wel dat passanten zich aan de regels op de borden houden maar dat is zooo 1860. En honden kunnen de regels en voorwaarden niet lezen. Dus ook dat blijft een risico tot conflicten.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik zou ook het pad afbakenen en de rest van de tuin van hekken voorzien. Ik zou tevens denken om het pad te verleggen naar de rand van het perceel. Wordt het een langer pad maar wordt de tuin niet meer doosneden. Dat moet u wel met de gemeente bespreken, maar zij hebben weinig reden daar niet mee in te stemmen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)