Op internet wordt ik beschuldigd van een klachtdelict, bij mijn weten is er nooit aangifte gedaan maar degene die dit soort dingen publiceert (en ook via mail naar veel mensen in mijn omgeving stuurt) schermt met de politie en het OM die onderzoek zou hebben gedaan. Volgens de betreffende persoon zouden politie en OM tot de conclusie zijn gekomen dat ik de betreffende strafbare feiten zou hebben gepleegd.
Ik ben nooit benaderd door de politie voor een eventueel verhoor, er is dus ook nooit een zaak geweest. Toch worden de publicaties geloofwaardig gemaakt door dergelijke verwijzingen. Ik heb hier veel last van maar hoor dat aangifte van smaad en laster zelden tot vervolging leidt. Ik zou een civiele zaak kunnen starten maar in dat geval moet ik voor laster aantonen dat de persoon willens en wetens onwaarheden verkondigt, maar ik vermoed dat ik bij de politie geen informatie krijg over onderzoeken die ze al dan niet gedaan hebben.
Iemand tips?
Smaad en laster
Moderator: Moderatorteam
Re: Smaad en laster
Dit is de eerste 'verdachte' die benoemd dat hij verdacht wordt van een klachtdelict.
En dat doet voor de verdachte/vragensteller ook niets aan de vraag af.
Ik zeg: huiswerk?
En dat doet voor de verdachte/vragensteller ook niets aan de vraag af.
Ik zeg: huiswerk?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Smaad en laster
U kunt altijd inzage vragen in de op uw naam staande mutaties. Weet u snel genoeg of er ooit een zaak tegen u heeft gespeeld.
Klacht/smaad zaken hebben inderdaad momenteel geen hoge prioriteit tenzij er een zware maatschappelijke impact is.
Ook dan zijn de boetes echter niet erg hoog.
Klacht/smaad zaken hebben inderdaad momenteel geen hoge prioriteit tenzij er een zware maatschappelijke impact is.
Ook dan zijn de boetes echter niet erg hoog.
Stay safe out there.