Vragen/informatie uitvoer vervangende hechtenis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Sarah TS
Infopolitie Gast

Vragen/informatie uitvoer vervangende hechtenis

Ongelezen bericht door Sarah »

Beste forumleden,

Ten eerste weet ik niet of ik de antwoorden vind op mijn vragen op het forum, maar ik probeer het toch maar.

Deze week heb ik van het OM vernomen dat mijn taakstraf is omgezet in vervangende hechtenis. Nu zou ik ergens aankomende periode worden aangehouden door de politie. Echter ben ik wel alvast mijn tas aan het inpakken mocht het gebeuren zodat ik enig sinds voorbereid ben. Al denk ik dat ik mezelf gewoon ga melden op een politie bureau. Moet ook rekening houden met mijn werkgever. Is wellicht wat makkelijker en scheelt een hele hoop gezeur.

Nu vroeg ik me af wat mag ik allemaal meenemen?

Internet geeft me in ieder geval niet echt een duidelijk antwoord. Of ik heb er wellicht overheen gelezen. Kunnen jullie toevallig meer vertellen over wat wel en wat niet toegestaan is?

Is het naast kleding ook geoorloofd om bijvoorbeeld een oude spelcomputer (zak formaat), boeken of iets voor muziek mee te nemen. Neem aan dat je moeilijk van 17.00 tot 7.00 uur volgens mij beetje na plafon kan gaan staren, maar wellicht is dat wel de insteek? Er van uitgaande dat ik in ieder geval overdag wel nuttige dingen kan doen? Of is dat niet mogelijk bij vervangende hechtenis?

Daarnaast weet ik dat het uitzitten van mijn straf geen vakantie is en daadwerkelijk een straf daar ben ik me van bewust. Het is jammer dat de omzetting nodig is geweest. Bezwaar aantekenen heeft toch weinig zin, aangezien de taakstraf niet is terug gegeven omdat ik niet aanwezig was maar om een zwaarder wegende reden. Ik verwacht niet dat een rechter me een 2e kans gaat geven. Vind eerlijk gezegt ook niet dat ik die verdien. Ik verdien die straf ook dus ga er ook niet moeilijk over doen.

Laat ik voorop stellen dat ik er zelf ook uiteraard niet blij mee ben. Heb zelf een hekel aan kleine gesloten ruimtes dus mijn voorkeur was dit zeker niet. Gelukkig werkt mijn zuurstof meter op batterijen dus ik neem aan ik die gewoon mee mag nemen. Betreft een apparaat die je gewoon om je vinger schuift.

In ieder geval bedankt voor de reacties. Hopelijk kunnen jullie me in ieder geval wat duidelijkheid geven.

Sarah
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Vragen/informatie uitvoer vervangende hechtenis

Ongelezen bericht door Pim »

De politie controleert alleen op verboden waar: messen, drugs etc. Ook en vooral voor de veiligheid tijdens transport

Vervolgens wordt je bagage bij de instelling afgegeven en wordt je bagage door de instelling (nogmaals) gecontroleerd. En dan of het aan hun (huis)regels voldoet.

Ik heb geen idee of een handspelcomputer is toegestaan. Ik ben alleen één keer beroepsmatig over de drempel van een jeugdgevangenis geweest.

Medische zaken daar gaat een dokter over.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Als er zwaar wegende reden waren om de taakstraf niet uit te voeren zou ik contact opnemen met een advocaat. Afhankelijk van de reden kan er soms een tweede kans gegeven worden. Je kunt binnen 14 dagen dat je de brief hebt ontvangen dat de taakstraf wordt omgezet bezwaar maken tegen die beslissing. Dat staat ook in de brief die je hebt gekregen.
Het heeft echter geen schorsende werking.

Boeken en een spelcomputer zoals een gameboy, die niet met het internet is verbonden, mag je meenemen. Allen in beperkte mate en zolang het niet gebruikt kan worden om te communiceren met de buitenwereld. Daarom mag bijvoorbeeld een zaklamp weer niet. Maar e.e.a. hangt ook af van de locatie waar je terecht komt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Jezelf melden is vaak handiger en beter dan het uit laten komen op de aanhouding door de politie. Die komt zelden helemaal gelegen en dan is er ook geen respijt meer. Dan moet je gewoon mee.
Dus als je het kan plannen zou ik dat zeker adviseren.

Zoals gezegd controleert de PI wat je wel en niet mag meenemen. Neem mee wat een je wil en wat niet mag krijg je terug als je tijd er op zit.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

:oops: Melden bij de politie heeft pas zin als u gesignaleerd ter aanhouding staat.
U gaat in beginsel eerst een zelf meld brief krijgen waar en wanneer u verwacht wordt de straf uit te gaan zitten. Men probeert dat dan meestal bij een huis van bewaring dichtbij.
In de brief staat ook in hoeverre u nog deze datum kunt verzetten.
Pas als u niet reageert en niet op komt dagen zult u worden gesignaleerd ter aanhouding.
Het is dan aan de politie wanneer u wordt aangehouden. Meestal is dat op een moment dat het u niet zal uitkomen, uitstel naar een ander moment is niet meer mogelijk en u wordt bij een huis van bewaring ergens in Nederland onder gebracht.

Bezwaar tegen de omzetting heeft alleen zin als u van de mogelijke 2e kans wel gebruik gaat maken. Als de zwaar wegende reden nog steeds aanwezig is heeft bezwaar.geen zin.
Stay safe out there.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

@Topicstarter: Lees even wat in deze PDF van de Dienst Justitiele Inrichtingen staat.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

En informatie over “zelfmelders” kun je hier vinden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Sarah TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor jullie reacties tot zover. In mijn brief staat dat ik gesignaleerd sta. Zelfmelden mag ik blijkbaar niet. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik in het verleden zulke meld oproepen heb genegeerd. Was dat slim? Nee zeker niet maar dat is natuurlijk achteraf speculeren. Dus dat ik me in beginsel niet zelf mag melden kan ik wel begrijpen.

Mijn taakstraf is retour gezonden omdat ik volgens de reclassering een misdrijf zou hebben gepleegd tegen 1 van de medewerkers. Hiervan zou een aangifte zijn gedaan bij OM maar of dat daadwerkelijk zo is geen idee. Heb er in ieder geval nog niets van vernomen. Lijkt mij niet heel lastig om daar voldoende belastens of juist geen belastend bewijs te vinden om me te dagvaarden. Even daar gelaten of ik me daar inderdaad aan schuldig heb gemaakt ja of nee.

Mede hierdoor verwacht ik zeker niet dat een officier van justitie of politierechter mij een 2e kans bied. Daar is de reden denk te zwaar voor. Wat ik me kan voorstellen. Ik zou wellicht dezelfde gedachten hebben als ik op hun plek zou zitten. Daarnaast ben ik ook wel een beetje klaar met deze veroordeling en wil ik in ieder geval deze zaak wel een afronden.

Nu ik toch jullie expertise vraag ben ik benieuwd nq nog 1 ding. Heeft 1 van jullie enig idee wanneer mijn tijd ingaat? Is dit het moment dat indien ik dat ga doen mezelf meld op het bureau of is dit daadwerkelijk pas als ik ben binnen gebracht bij 1 van de PI's? Dus als voorbeeld ik meld me vrijdag avond op bureau telt dat dan als de eerste dag? Of is dat dan pas de zaterdag? Dit zou ik graag willen weten zodat ik kan gaan rekenen en plannen. Zeker met in mijn achterhoofd mijn werkgever.

PS: bedankt voor de documenten. Is inderdaad handig en inzichtelijk.

Wederom bedankt. Sarah
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Er staat hoeveel dagen je moet zitten. Die moet je dan ook echt zitten. Dus melden is nog niet zitten. Het begint... als je zit.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

De ruzie met de reclassering lijkt mij een reden om een verzoek in te dienen de taakstraf alsnog te mogen doen. Er is geen uitspraak dat je schuldig bent.

De eerste dag geldt voor de volle duur, ook als je pas om 20:00 's avonds komt vast te zitten. Ook in de politiecel ben je van je vrijheid berooft en zit je vast.
Sarah TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de reacties. De laatste opmerking is handig zodat ik kan gaan na denken of ik mezelf ga melden.

Laatste vraag en dan laat ik jullie met rust.

Weet iemand toevallig of ik een cel moet gaan delen met een ander persoon? Ik heb ergens gelezen dat je sowieso de eerste week alleen op een cel zit. Of jullie dit weten geen idee. Wellicht wel.

Groet,
Sarah
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Je kunt op een meerpersoons cel worden geplaatst, tenzij er contra indicaties zijn. Dan gaat het om zaken als psychische gesteldheid, gezonheid, verslavings- of gedragsproblematiek.

Het is de dircteur van de instelling, die bepaald. Je kunt natuurlijk bij aankomst in de inrichting aangeven dat je alleen op een cel wil, maar geef dan goed aan waarom. Er moet ook maar net een eenpersoonscel vrij zijn.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

En over het geplaatst worden in de buurt van je woonplaats....

PI's voor vrouwen zijn er geloof ik maar twee. Dus veel keuze is er niet.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

@Pim,
Bedankt voor je reactie. Waar ik de straf moet uitzitten maak niet uit. Feit is dat ik die dagen nog moet zitten. In welke van de 3 Pi's dat is zou me niet veel uitmaken. Transport vanaf bureau zou er alleen wat langer door duren.

Neem even voor gemak aan dat een riem en truien met touwtjes niet mee naar binnen nodig. Aangezien deze ook altijd verwijderd werden tijdens mijn aanhoudingen. Maar dat zullen we wel zien tijdens de hele intake procedure.

Is gissen hoelang het duurt voordat politie me komt aanhouden. Kan snel zijn kan ook nog maanen duren. Maar als ik kan plannen zou dat beter zijn. Voor mij maar zeker voor mijn werkgever.

Ik ga binnenkort tas sowieso een inpakken. Voor het geval dat. Ontkomen kom ik er toch niet aan.😉
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou, er zijn nog ca 8000 criminelen die hun straf ook nog moeten uitzitten, dus ik zou niet teveel haast maken..en voor hetzelfde geldt gebeurt het nooit..

In de VS word je na 50 jaar nog opgepakt omdat je ergens in je jeugd veroordeeld bent, in Nederland bestaat er best wel een kans dat je überhaupt nooit een oproep ontvangt..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten