Beste Allen;
Het gaat mij momenteel om de Cautie; De politie staat aan de deur, eigenlijks lopen ze aldoor, en stellen de vraag mogen we binnenkomen?
Ja hoor; ik krijg een brief in mijn handen met een uitnodiging als verdachte. De agent vertelt letterlijk; joh, je hebt recht op een advocaat, dit is op eigen kosten, en de agent stelt een vraag, en deelt mee dat een aanhouding niet nodig is.
De cautie is niet volledig, ik ben niet gewezen op het zwijgrecht, danwel de herroeping, in de brief staat alleen de uitnodiging.
Los van het feit, dat ik hem binnen laat, hoeft de agent de cautie niet te vertellen, want het is geen verhoor. Als dit wel zo is, lijkt het mij een onvolledige cautie, mocht hij de materialen in mijn woning zien, welke als "ik zag"; gebruiken is dit in mijn ogen onrechtmatig verkregen bewijs.
De inhoud van de uitnodiging hou ik even stil, ik ben meer geintresseerd in jullie visie van de casus.
Cautie in Woning
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Cautie in Woning
Voor het uitnodigen van een verdachte hoeft geen cautie gegeven te worden. Wanneer die wel gegeven moet worden is vastgelegd in
1 In alle gevallen waarin iemand als verdachte wordt gehoord, onthoudt de verhorende rechter of ambtenaar zich van alles wat de strekking heeft een verklaring te verkrijgen waarvan niet kan worden gezegd dat zij in vrijheid is afgelegd.
2 De verdachte is niet tot antwoorden verplicht. Voor de aanvang van het verhoor wordt de verdachte medegedeeld dat hij niet tot antwoorden is verplicht. Deze mededeling wordt in het proces-verbaal opgenomen.
Wetstekst
art. 29 SV:1 In alle gevallen waarin iemand als verdachte wordt gehoord, onthoudt de verhorende rechter of ambtenaar zich van alles wat de strekking heeft een verklaring te verkrijgen waarvan niet kan worden gezegd dat zij in vrijheid is afgelegd.
2 De verdachte is niet tot antwoorden verplicht. Voor de aanvang van het verhoor wordt de verdachte medegedeeld dat hij niet tot antwoorden is verplicht. Deze mededeling wordt in het proces-verbaal opgenomen
We krijgen hier een eenzijdig beeld van een casus te horen natuurlijk. Waarom zou een agent doorlopen zonder dat hij het antwoord af gaat wachten voor het afgeven van een brief? Beetje onlogisch maar vooruit.
Als jij "ja hoor" hebt gezegd is de agent rechtmatig binnen en vanuit de voortgezette toepassing kan hij optreden tegen alles wat illegaal is.
Cautie is zoals je zelf al zegt niet nodig want er wordt je geen en inhoudelijke vraag gesteld. Snap de titel van het topic dan ook niet. Het is namelijk niet van toepassing. Ook niet een beetje.
De reden waarom ik dit verhaal met een flinke korrel zout neem is mijn eigen ervaring met verdachten. Dat zijn er inmiddels een heel aantal. En die zijn stuk voor stuk allemaal:
...onheus bejegend
...zomaar aangehouden
...lastig gevallen terwijl ze niets verkeerd deden
...onschuldig
...gediscrimineerd
... meegenomen terwijl de echte boeven buiten rondlopen.
Dus mijn excuses als ik wat twijfels heb bij je verhaal dat een collega zich zo zou opstellen voor een ontbieding aan het bureau.
Als jij "ja hoor" hebt gezegd is de agent rechtmatig binnen en vanuit de voortgezette toepassing kan hij optreden tegen alles wat illegaal is.
Cautie is zoals je zelf al zegt niet nodig want er wordt je geen en inhoudelijke vraag gesteld. Snap de titel van het topic dan ook niet. Het is namelijk niet van toepassing. Ook niet een beetje.
De reden waarom ik dit verhaal met een flinke korrel zout neem is mijn eigen ervaring met verdachten. Dat zijn er inmiddels een heel aantal. En die zijn stuk voor stuk allemaal:
...onheus bejegend
...zomaar aangehouden
...lastig gevallen terwijl ze niets verkeerd deden
...onschuldig
...gediscrimineerd
... meegenomen terwijl de echte boeven buiten rondlopen.
Dus mijn excuses als ik wat twijfels heb bij je verhaal dat een collega zich zo zou opstellen voor een ontbieding aan het bureau.
Zitten we hier niet een studentenvraag te beantwoorden? Cautie is een politioneel woord wat het overgrote deel van de samenleving weinig zegt, net als het schrijven in "redenen van wetenschap".
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche