Gisteren op straat wilde iemand mij ergens op aanspreken (wat precies kon ik niet verstaan), hierbij pakte deze persoon mij bij de rugzak en weigerde los te laten toen ik dat vroeg. uiteindelijk heb ik zijn arm weg kunnen slaan, hij schreeuwde iets naar mij (wat precies kon ik niet verstaan maar het klonk agressief), hierna liet hij mij toen met rust.
Was het wegslaan van zijn arm toegestaan en wat mocht ik doen als zijn arm slaan niet had gewerkt?
Wat zijn mijn rechten als iemand mij vast pakt?
Moderator: Moderatorteam
Re: Wat zijn mijn rechten als iemand mij vast pakt?
Ik ben wel heel erg benieuwd waar deze persoon jou op aan wilde spreken dat mis ik in deze een beetje.
De drempel voor een burger om een andere burger ergens op aan te spreken is in mijn ervaring zeer hoog. Daarom ben ik erg benieuwd wat je dan precies gedaan had of zou kunnen hebben waarom deze persoon jou aan wilde spreken op je gedrag. Dat je het allemaal niet kon verstaan is een ding, maar je hebt vast een idee wat de reden was.
Als we dat weten kunnen we ook goed antwoord geven op jouw vraag.
De drempel voor een burger om een andere burger ergens op aan te spreken is in mijn ervaring zeer hoog. Daarom ben ik erg benieuwd wat je dan precies gedaan had of zou kunnen hebben waarom deze persoon jou aan wilde spreken op je gedrag. Dat je het allemaal niet kon verstaan is een ding, maar je hebt vast een idee wat de reden was.
Als we dat weten kunnen we ook goed antwoord geven op jouw vraag.
-
t3stan TS
- Infopolitie Gast
De reden weet ik om eerlijk te zijn niet, ik liep over de stoep zoals ik altijd doe en deze man riep wat naar me wat ik in eerste instantie negeerde, vervolgens pakte hij mij bij de tas zoals ik eerder beschreef, ik zou niet weten waarom hij mij aan zou spreken. Misschien dacht hij dat ik iemand anders was maar dat is speculatie.
Er is in elk geval geen reden om te slaan naar iemand.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als de betrokken persoon u wederrechtelijk vast pakt mag u zich aan die greep onttrekken. U moet daarbij geen overmatig geweld gebruiken en een voorafgaande mondelinge waarschuwing u lo te laten geniet de voorkeur. Teveel geweld van uw kan kan al snel uitmonden in een aangifte ter zake van mishandeling.
Anderzijds een persoon die u wederrechtelijk vast pakt en niet los laat waardoor u niet kan gaan en staan waar u wilt zou zich schuldig kunnen maken aan wederrechtelijke vrijheidsberoving,
Anderzijds een persoon die u wederrechtelijk vast pakt en niet los laat waardoor u niet kan gaan en staan waar u wilt zou zich schuldig kunnen maken aan wederrechtelijke vrijheidsberoving,
Stay safe out there.