Pannenlift uitstekend deel?
Moderator: Moderatorteam
-
Dakdekkert TS
- Infopolitie Gast
Pannenlift uitstekend deel?
Gisteren ben ik staande gehouden door de politie ivm mijn pannenlift (aanhanger). De kentekenplaat hing niet goed vast en daar heb ik terecht een boete voor gekregen. Maar de politieman gaf ook aan dat ik een bord aan de achterzijde moest bevestigen omdat de pannenlift een beetje uitsteekt aan de achterkant.
De lift is 100% origineel en ik kwam zelfs net van de garage af waar hij 100% tip top in orde gemaakt was. Hij wist niet precies welke boete ik zou krijgen hiervoor dus dat ging hij op het bureau uitzoeken.
Maar ik vraag me nu dus echt af wat ik fout gedaan heb? Valt dit onder een getrokken werktuig of is het een aanhangwagen? En klopt het dat ik nog iets van een bord aan de achterzijde zou moeten hebben? Ik ben benieuwd of ik nu nog een tweede boete en krijg en waarvoor.
De lift is 100% origineel en ik kwam zelfs net van de garage af waar hij 100% tip top in orde gemaakt was. Hij wist niet precies welke boete ik zou krijgen hiervoor dus dat ging hij op het bureau uitzoeken.
Maar ik vraag me nu dus echt af wat ik fout gedaan heb? Valt dit onder een getrokken werktuig of is het een aanhangwagen? En klopt het dat ik nog iets van een bord aan de achterzijde zou moeten hebben? Ik ben benieuwd of ik nu nog een tweede boete en krijg en waarvoor.
Re: Pannenlift uitstekend deel?
Een foto zou handig zijn van uw pannenlift
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Geheel eens met @Pim , een foto zou erg veel verduidelijken. Maar de opmerking "steekt een beetje uit" maakt mij ook nieuwsgierig. Wat is een beetje, want tot 1 meter mag je sowieso uitsteken zonder bord. Een 2e vraag is of het een aanhangwagen is, waar een pannenlift in wordt vervoerd, of is de pannenlift één geheel met de aanhangwagen, m.a.w., je kunt de pannenlift alleen maar verwijderen door te sleutelen.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Dakdekkert TS
- Infopolitie Gast
Heb zo geen foto bij de hand van de mijne maar het is een Klaas ladderlift 26/6 KA. Precies zo een.
https://www.vlutters.nl/verticaal-trans ... derliften/
https://www.vlutters.nl/verticaal-trans ... derliften/
...omdat de pannenlift een beetje uitsteekt aan de achterkant

Een beetje uitsteekt ?
Ik maak me niet alleen zorgen voor het uitsteken aan de achterkant, maar ook voor verkeer dat van opzij nadert. Denk aan fietsers, of motorrijders.
En ik zou er zelf niet graag un de stad mee rijden met de uitzwaai van deze combinatie. Poeh.
Technische specificaties
HV26/6KA
capaciteit: 200 kg
masthoogte: 6,5 m
hijshoogte: 26 m
opbouwhoogte: 21 m
totale gewicht: 135 kg
afmeting voertuig: 7700 x 1750 x 2200 mm
Dus een totale lengte 7,5 m
Ik weet niet hoe dat gemeten is en hoe ver de as vanaf de achterkant uitsteekt maar dat er 4,5 á 5 meter achter de as hangt durf ik wel aan.
- Skipperje
- Geslacht:
De ladder is geen lading, maar maakt deel uit van de aanhangwagen. Het is dus geen uitstekende lading. Even aannemende dat het technisch klopt mag je hier gewoon mee rijden. Ik zou hier ook niet graag mee rijden, gezien de uitzwaai, daarin ben ik het eens met @Pim.
Piet
Piet
-
Dakdekkert TS
- Infopolitie Gast
Ik ga er ook niet voor de lol mee rijden en zo'n lift is echt wel beter dat zes pallets pannen met de hand het dak op sleuren. Maar ik begrijp nu dus dat ik zo mag rijden met de afgebeelde pannenlift zonder dat ik een bord of wat dan ook plaats?
Dus ik krijg geen boete? Klopt dat? (En wat als het toch gebeurt?)
Dus ik krijg geen boete? Klopt dat? (En wat als het toch gebeurt?)
- Skipperje
- Geslacht:
Er zijn nu 2 meningen gegeven. Je trekt conclusie op 1. Nu neem ik aan dat ik een goed antwoord heb gegeven, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Wacht even af, want er zit veel meer deskundigheid op dit forum. Ik neem aan dat er meer reacties gaan komen.
Piet
Piet
Of je wel of geen boete krijgt is afhankelijk van het onderzoek wat de agent doet die jou heeft staandegehouden.
Ook weten wij niet in welke toestand jij rijdend bent aangetroffen.
En mocht je bezwaar willen aantekenen tegen een eventuele boete dan kun je op de brief die je bij de boete krijgt zien hoe dat moet.
En voor wat betreft het "beter dan met de hand" verhaal:
Met de motor is sneller en minder inspannend dan met de fiets. En met de fiets minder dan lopen. Maar er zijn zat mensen die voor geen goud op en motor stappen. Ik wel.
Dat is alles: mijn gevoel over het eigen met zo'n combinatie. En ik snap heus wel welk nut zo'n ding heeft en dat je er niet op zondag mee naar de woonboulevard rijdt om daar te gaan winkelen.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Wat mij opvalt is dat de getoonde ladderlift door de fabrikant ook in een ‘ omgekeerde ‘ variant wordt aangeboden: het uitstekende ladderdeel word dan gebruikt als trekdissel. Dat is in elk geval een veiligere wijze van transport.
Verder is opvallend dat de fabrikanten er kennelijk alles aan doen om het aanhangergewicht onder de 750kg te houden, zodat iedereen met een B- rijbewijs een dergelijke combinatie mag rijden. Wel moet het trekkend voertuig qua trekgewicht voldoen aan de eis om een ongeremd gewicht van 750 kg te trekken en zo de aanhanger geremd is ook een geremd gewicht van 750 kg moet kunnen trekken.
Verder heb ik eens globaal gekeken in de regeling voertuigen afdeling 13 aanhangers tot 750 kg.
Als de ‘uitstekende lading’ gezien wordt als een vast onderdeel van de de aanhangwagen dan moet de gehele aanhanger voorzien zijn van voldoende amber zijreflectoren/verlichting die voldoen aan de eisen zoals die beschreven zijn in artikel 5.13.54 van de regeling Voertuigen. Op de gebruikte afbeelding klopt dat m.i niet. Kan sowieso verstandig zijn de gehele verlichtingparagraaf vanaf artikel 5.13.51 eens door te lopen. Kijk daar ook maar eens naar de eisen die gesteld zijn aan de driehoekige aanhangerreflectoren aan de achterzijde: die moeten minimaal 0,25 meter boven het wegdek hangen en maximaal 0,90 meter boven het wegdek op het achterste deel van de aanhanger. Voor wat betreft zijreflectoren en de driehoekige reflectoren achter zie ik een mogelijk probleem in de getoonde afbeelding.
Verder is opvallend dat de fabrikanten er kennelijk alles aan doen om het aanhangergewicht onder de 750kg te houden, zodat iedereen met een B- rijbewijs een dergelijke combinatie mag rijden. Wel moet het trekkend voertuig qua trekgewicht voldoen aan de eis om een ongeremd gewicht van 750 kg te trekken en zo de aanhanger geremd is ook een geremd gewicht van 750 kg moet kunnen trekken.
Verder heb ik eens globaal gekeken in de regeling voertuigen afdeling 13 aanhangers tot 750 kg.
Als de ‘uitstekende lading’ gezien wordt als een vast onderdeel van de de aanhangwagen dan moet de gehele aanhanger voorzien zijn van voldoende amber zijreflectoren/verlichting die voldoen aan de eisen zoals die beschreven zijn in artikel 5.13.54 van de regeling Voertuigen. Op de gebruikte afbeelding klopt dat m.i niet. Kan sowieso verstandig zijn de gehele verlichtingparagraaf vanaf artikel 5.13.51 eens door te lopen. Kijk daar ook maar eens naar de eisen die gesteld zijn aan de driehoekige aanhangerreflectoren aan de achterzijde: die moeten minimaal 0,25 meter boven het wegdek hangen en maximaal 0,90 meter boven het wegdek op het achterste deel van de aanhanger. Voor wat betreft zijreflectoren en de driehoekige reflectoren achter zie ik een mogelijk probleem in de getoonde afbeelding.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
@ThunderSTreak: ik zie op het plaatje dat @Pim heeft geplaatst 4 ambergele reflectoren aan de zijkant zitten; de achterste zit op de lichtbak waarin ook de rode driehoeken zijn verwerkt.
Daarnaast vermoed/denk ik dat die lichtbak ietsje lager komt te zitten als deze is aangekoppeld; nu staat ie nog vrij hoog.
Daarnaast vermoed/denk ik dat die lichtbak ietsje lager komt te zitten als deze is aangekoppeld; nu staat ie nog vrij hoog.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Ik heb hem voor het beeld even aangekoppeld
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
@Dusty ik zie ook amber zijverlichting, maar voldoet ie aan de eisen oa hoogte tov van het wegdek ( min 0,25 meter en max 1,50 vanwege de constructie van het voertuig). In het plaatje van @MotoRon lijkt dat te kloppen, maar meten is weten.
Indien het voertuig breder is dan 1,60 meter( te meten over de grootste breedte) dienen er nog twee witte stadslichten op te zitten en sowieso twee witte retroreflectoren aan de voorzijde. Die zie ik niet.
Indien het voertuig breder is dan 1,60 meter( te meten over de grootste breedte) dienen er nog twee witte stadslichten op te zitten en sowieso twee witte retroreflectoren aan de voorzijde. Die zie ik niet.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Ik vind het een gedrocht maar wat ik vind heeft geen waarde 
Maar wat hebben amber reflectoren voor nut hoger dan 1-1,5 meter?
Het zal best toegestaan zijn, geen idee.
Maar een koplamp zit maximaal op ca. 80 cm. bij een hoge motorfiets en is dan altijd naar het wegdek gericht.
Dit ding lijkt me een potentieel onderrijgevaarte. En dan te bedenken dat vrachtwagens onder hun laadvloer, aan de zij- en achterkant, allerlei maatregelen moeten treffen tegen onderrijden. Tot zo'n 20 cm vanaf het wegdek.
Maar wat hebben amber reflectoren voor nut hoger dan 1-1,5 meter?
Het zal best toegestaan zijn, geen idee.
Maar een koplamp zit maximaal op ca. 80 cm. bij een hoge motorfiets en is dan altijd naar het wegdek gericht.
Dit ding lijkt me een potentieel onderrijgevaarte. En dan te bedenken dat vrachtwagens onder hun laadvloer, aan de zij- en achterkant, allerlei maatregelen moeten treffen tegen onderrijden. Tot zo'n 20 cm vanaf het wegdek.
Ik zit deze discussie nu een tijdje aan te kijken en ben eens gaan zoeken op "Klaas Pannenliften".
Om te beginnen, die dingen worden vaak, meestal eigenlijk, gewoon op een aanhanger meegenomen, zo worden ze ook verhuurd (als je een losse lift aanhangerlift hebt, meestal is het een "zeg-maar-bus-met-opbouw-lift")
Maar als je dat ding als aanhanger trekt dan trek je hem dus:
en volgens mij is er dan, uiteraard met alle verlichtingseisen etc. bij niemand iets aan de hand... toch?
Om te beginnen, die dingen worden vaak, meestal eigenlijk, gewoon op een aanhanger meegenomen, zo worden ze ook verhuurd (als je een losse lift aanhangerlift hebt, meestal is het een "zeg-maar-bus-met-opbouw-lift")
Maar als je dat ding als aanhanger trekt dan trek je hem dus:
en volgens mij is er dan, uiteraard met alle verlichtingseisen etc. bij niemand iets aan de hand... toch?
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.