Problem with dog

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
takbotak TS
Nieuw lid
Roepnaam: takbotak
Geslacht:

Problem with dog

Ongelezen bericht door takbotak »

Ik heb een Belgische herder die 9 jaar als hond heeft doorgebracht om het erf te verdedigen, de situatie dwong ons om 1600 km naar Nederland te komen. Ik woon met haar in een appartement in een flatgebouw en we gebruiken de lift. Soms blaft of gromt hij naar mensen die vreemde bewegingen maken, gisteren wilde een vrouw die in de lift stapte het te snel doen en de deur ging nog niet open en mijn hond gromde naar haar en wilde springen maar ik houd de riem stevig vast en de vrouw begon te schreeuwen. De hond is 10 jaar oud en loopt kort aangelijnd en heeft altijd een muilkorf in de lift, de kans is klein dat hij iemand kan bijten, vooral omdat hij door ouderdom de helft van zijn tanden mist. Kan ik in de problemen komen als hij naar mensen blaft of gromt?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Problem with dog

Ongelezen bericht door Pim »

de kans is klein dat hij iemand kan bijten
Ik hoop dat de kans nul is.

U als houder van de hond bent verantwoordelijk voor de hond.
Als deze letsel of schade aanbrengt aan (goederen/eigendom) van anderen bent u verantwoordelijk. Dus lichamelijk letsel, schade aan kleding, schade aan auto's, de lift etc.

Het zal niet eenvoudig zijn een andere woning te kiezen en het zal niet eenvoudig zijn afstand van de hond te nemen en hem naar een rustigere omgeving te brengen waar hij mee ruimte heeft.

Maar een bewakingshond op een flat is vragen om problemen en conflicten met medebewoners van de flat.

Zij kunnen melding maken bij de politie van het gedrag van uw hond. Zolang deze geen schade of letsel veroorzaakt zal er (nog) niet veel gebeuren.

Maar het eerste bijtincident wordt vastgelegd. Dan kan er ook meteen een onderzoek volgen naar het gedrag van de hond. Soms gebeurt dit pas na het tweede bijtincident, maar dat hangt af van de ernst van de situatie van het eerste incident.

De gevolgen van het onderzoek naar de hond kan ik niet voorspellen. Maar het ergste is mogelijk: inbeslagname van de hond en zelfs in laten slapen. Alles hangt af van de situatie.

En: bijten is bijten. Dat de hond een paar tanden mist is geen excuus. Bij een bijtincident worden geen tanden geteld om te zeggen dat bijten met een paar tanden minder erg is dan bijten met alle tanden.
takbotak TS
Nieuw lid
Roepnaam: takbotak
Geslacht:

Ongelezen bericht door takbotak »

het gaat alleen om blaffen en grommen, er is geen kans dat hij iemand zal bijten - hij wordt bewaakt, korte lijn en snuit. Hij blaft niet in het appartement tijdens onze afwezigheid - daar heb ik een 24/7 camera bij, geen probleem. Ik maak me meer zorgen over hoe sommige mensen zich om haar heen gedragen, ze provoceren haar om te blaffen - door te schreeuwen of met hun handen te zwaaien en dan geven ze mij de schuld dat de hond onder de lift naar hen blaft ...
chantalvl
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 34

Ongelezen bericht door chantalvl »

Ik snap uw punt, en dat gedrag leert u vast niet meer af bij de hond. Maar ik zal me als bewoner niet erg veilig voelen als een hond die ik niet ken naar me blaft of gromt.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Verplaatst u zich in een ander persoon die niet zoveel van uw hond of honden in het algemeen weet.

U gaat de lift in. Daarin staat een (grote?) herdershond met een muilkorf om die naar u gromt en naar u springt. Het baasje houdt hem wel kort maar dit komt bedreigend over. Ik zou ook de volgende lift pakken.

Afhankelijk van de lokale regelgeving kan de burgemeester optreden. Dat kan gaan van een muilkorf-/kortaanlijngebod tot inbeslagname van de hond. Ook kan een eventuele verhuurder van uw woning of de vereniging van eigenaren van een flatgebouw eisen stellen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

De hond is al kort aangelijnd en gemuilkorfd, hij zal dus niet kunnen bijten.
Springen en blaffen kan nog steeds en sommige mensen zijn daar nou eenmaal bang voor.
Is het een idee om de trap te nemen met de hond.
Dan ziet de hond in ieder geval de andere mensen aankomen en is er geen schrik-reactie.
Je kunt hem dan ook weghouden als er iemand de trap opkomt (je hebt dan meer tijd dan een liftdeur die ineens open gaat).
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten