Goedenavond,
Is het ook mogelijk dat er bij een winkeldiefstal (geen heterdaad) de 181 euro als winkelier zelf te vorderen is? Dat de 181 euro bijvoorbeeld direct wordt voldaan in de winkel? Dus zonder soda in te lichten of moet dit altijd via soda? Er is toegegeven te hebben gestolen en de gestolen goederen worden betaald, tevens wordt er een winkelverbod uitgedeeld.
181 euro winkeldiefstal
Moderator: Moderatorteam
Re: 181 euro winkeldiefstal
Al op de site van Soda gekeken?
Het lijkt mij niet dat dit mag of kan omdat een deel van dit geld aangewend wordt voor de incasso, ALS IK MIJ NIET VERGIS.
Het lijkt mij niet dat dit mag of kan omdat een deel van dit geld aangewend wordt voor de incasso, ALS IK MIJ NIET VERGIS.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb gekeken op de site van soda. Daar wordt alleen gesproken over heterdaad een aangifte en dat soda de incasso regelt. Maar wat als diegene die gestolen heeft het met de winkelier rechtstreeks wil oplossen. Daar staat niks over, zover ik kan vinden
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
SODA neemt de vordering over van de schade die de winkelier heeft ivm de diefstal. Zeg maar een soort incassobureau om het de winkelier makkelikker te maken. Daar is een standaard bedrag voor opgesteld, de 181 euro.
Als de winkelier dat zelf wil vorderen, waarom niet. Hij mag ook het tien voudige vorderen. Als de winkelier schade heeft, moet hij de dief aansprakelijk stellen en dan kan hij de schade terugvorderen.
Als de winkelier dat zelf wil vorderen, waarom niet. Hij mag ook het tien voudige vorderen. Als de winkelier schade heeft, moet hij de dief aansprakelijk stellen en dan kan hij de schade terugvorderen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ja, dat zou kunnen. Er is dan sprake van een civiele overeenkomst tussen beide partijen. De vraag is echter alleen of deze overeenkomst ook houdbaar is voor een rechter als de "dief" stelt de overeenkomst onder dwang te zijn aangegaan. Hij/zij is akkoord gegaan omdat de winkelier bijvoorbeeld "dreigde" met het inschakelen van de politie.
Stay safe out there.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Bedenk dat de SODA afhandeling geen boete is, het is een schadevergoeding voor geleden schade. Zoals Hilde aangeeft mag een winkelier dat ook zelf vorderen.
Het wel of niet betalen van de vordering is een civiele kwestie, waarbij geldt dat niet meer gevordered kan worden dan de werkelijke schade. SODA gaat echter uit van een vast bedrag. Men kan vragen de schade inzichtelijk te maken en te laten zien hoe deze is berekend. Daar gaat het vaak fout bij de rechter, die dan een lager bedrag vaststelt of de vordering helemaal afwijst.
Gaat het niet via SODA dan zijn de kosten dus ook minder, dus zal een winkelier minder kunnen vragen.
Het wel of niet betalen van de vordering is een civiele kwestie, waarbij geldt dat niet meer gevordered kan worden dan de werkelijke schade. SODA gaat echter uit van een vast bedrag. Men kan vragen de schade inzichtelijk te maken en te laten zien hoe deze is berekend. Daar gaat het vaak fout bij de rechter, die dan een lager bedrag vaststelt of de vordering helemaal afwijst.
Gaat het niet via SODA dan zijn de kosten dus ook minder, dus zal een winkelier minder kunnen vragen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)