Psychologisch onderzoek na aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vlek TS
Infopolitie Gast

Psychologisch onderzoek na aangifte

Ongelezen bericht door Vlek »

Hoi allemaal!

In Juli jl ben ik voor mijn deur lastig gevallen door een man (openbare schennis van de eerbaarheid). Aangezien deze man een paar huizen verderop woonde heb ik hier veel last van gehad. Inmiddels zijn we alweer ruim een half jaar verder, is de man verhuisd en heeft hij een straf gekregen. In de tussentijd heb ik mij aangemeld voor de politie academie en heb ik de sporttest al achter de rug. Over een paar weken heb ik het psychologisch onderzoek en daar willen ze weten van heftige gebeurtenissen in je leven. Is het goed om dit te vertellen? Ik wil het ook niet geheim houden, want ze komen er toch wel achter dat ik die aangifte heb gedaan toch? En ik denk dan dat het beter is om daar transparant over te zijn en er op voorhand al over verteld te hebben.
Echter ben ik ook bang dat het in mijn nadeel kan werken. Het is natuurlijk nog relatief kort geleden. Ik ben bang dat ze denken dat ik dit nog niet volledig verwerkt heb, en dit in de praktijk een probleem kan worden. Hoewel ik er in het begin wel last van heb gehad, is dit nu helemaal niet meer het geval en word ik in het dagelijks leven hier niet meer door beperkt. Ik heb het dan ook helemaal verwerkt. Ik hoop dat ik ze hier van kan overtuigen.

Wat zouden jullie doen? Vertellen? Of niet doen?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Psychologisch onderzoek na aangifte

Ongelezen bericht door Pim »

De vraag is: was dit voor jou en heftige gebeurtenis of niet.

Die vraag kan alleen jij beantwoorden.
En toelichten.

Bij mij zag de psycholoog tijdens het gesprek bij een opmerking van mij reden om dat voor mij als heftige gebeurtenis te betitelen. "Oh dat is denk ik wel heel erg heftig voor je geweest".

Ik heb toen gezegd dat ik dat niet vond en toegelicht. Reken er wel op dat je dan een wedervraag krijgt wat er volgens jou dan wél een heftige gebeurtenis is geweest.

Weet ook dat wat de psycholoog schrijft niet per definitie goed of fout is. Tenzij er hele bijzondere zaken spelen.
Laatst gewijzigd door Pim op 11 feb 2023, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Waarom zou je het verbergen? Wat doe je later als je in je (politie)werk tegen een soortgelijke situatie aanloopt? Is transparantie en openheid over je functioneren en de beperkingen die daarbij mogelijk zijn niet essentieel als agent? Je buddies zijn afhankelijk van je en moeten blind op je kunnen vertrouwen; weten wie er naast hen staat. Als je dan eens niet je dag hebt, om wat voor een (privé) reden dan ook; ze willen het wel weten als het ook om hun veiligheid gaat.

Lijkt me duidelijk!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Vlek TS
Infopolitie Gast

Pim schreef: 11 feb 2023, 20:28 De vraag is: was dit voor jou en heftige gebeurtenis of niet.

Die vraag kan alleen jij beantwoorden.
En toelichten.
Voor mij was het wel een heftige gebeurtenis ja. En dit kan ik ook wel toelichten, aangezien ik er nadien in mijn dagelijks leven ook nog wel even last van heb gehad. Inmiddels is dit gelukkig niet meer het geval.

En @ThunderSTreak ik wil het ook helemaal niet verbergen hoor, ik vind het juist heel fijn om er open en eerlijk over te zijn. Ik ben alleen bang dat, omdat het zo kort geleden is, zij denken dat ik wel leuk kan zeggen “ik ben er overheen” maar dat zij misschien denken dat dat niet ècht zo is. Ik kan niet goed onderbouwen waarom ik dit denk. Maar je hebt gelijk. Het beste is gewoon om eerlijk te zijn, en dan hopen dat ik voldoende kan toelichten dat ik het echt verwerkt heb!
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik geef altijd 1 tip mee aan iedereen: wees eerlijk!
Ik heb heftige dingen meegemaakt in mijn leven. Ook niet heel lang voor ik solliciteerde. Ik ben daar heel open en eerlijk over geweest.

En bang zijn dat het kort geleden is en dat het in je nadeel zou kunnen werken is geen goed argument om het te verzwijgen. Mocht dit vroeg of laat toch aan het licht komen zou het wél in je nadeel kunnen werken.

Gewoon toelichten dat je er nu geen last meer van hebt. Dus slaap je goed, eet je goed? Triggeren bepaalde dingen je nog? Dat zijn vragen die alleen jij kunt beantwoorden. En als je nog wel ergens last van hebt, ook hier eerlijk in zijn. Zoals thunderstreak al aangeeft is open en transparant zijn ook tijdens de rest van je loopbaan bij de politie belangrijk.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Eens met Carolien.

Als er een incident komt in de toekomst waarbij je geestelijk/emotioneel door je hoeven gaat, en het verzwegen voorval komt naar boven, dan heb je kans dat men zoiets aangrijpt als niet integer gedrag. Je hebt de kans gehad om het te vertrekken en deed het niet... Dan is elke discussie te laat.

"Ja maar" gaat je niet helpen.
"Had ik maar" ook niet.
Vlek TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de reacties iedereen!
Jullie hebben gelijk. Integriteit is het belangrijkste :).
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Succes