Boete (afsteken vuurwerk)
Moderator: Moderatorteam
- Ano niet niem TS
- Roepnaam: J
Boete (afsteken vuurwerk)
Ik ben laatst staande gehouden voor het afsteken van vuurwerk wanneer het niet mag. Ze hebben gezegd dat ik al mijn zakken moest leeg maken, wat ik dus ook heb gedaan. Toen ik wat aanstekers en een veiligheidsmesje uit mijn jaszakken haalde begonnen ze daar moeilijk over te doen. Ik mocht uiteindelijk wel het mesje terug i.v.m. werk maar de aanstekers niet. Ik zie het probleem in wat aanstekers op zak hebben niet. Ik heb daarna duidelijk en beleefd gevraagd of ik de aanstekers terug mocht maar dat mocht van een van de agenten niet. Ik snap dat het vuurwerk niet mag maar dat je moeilijk gaat doen omdat ik wat aanstekers op zak heb vind ik te ver gaan. Hierop wil ik dus graag antwoord waarom er zó moeilijk word gedaan over wat aanstekers en waarom ik het veiligheidsmesje wél terug mocht maar de aanstekers niet. Daarna heeft de andere agent tegen mij gezegd dat ik de keuze heb om de boete te accepteren en die te betalen of dat ik naar Halt ga en dat ik dan geen boete krijg. Ik koos voor Halt en dus ook geen boete. Later aan het einde werd mij verteld door de andere agent dat ik naar Halt moet gaan en dat ik óók een boete krijg. Hierna had zowel ik als de andere agent (de agent die mij de twee opties had gegeven) vrijwel geen kans om nog een opmerking te maken, omdat ze per se wilden dat ik weg ging. Ik vind het dus ook erg vreemd dat twee agenten die toen die avond samen aan het patrouilleren waren er bijna altijd samen niet over dingen eens waren. Het was dus zo dat agent 1 een beslissing neemt terwijl agent 2 mij heel iets anders heeft verteld. Ik vind het daarom erg vreemd wanneer ik de twee opties krijg en dat ik dan kies voor Halt en dus geen boete, dat er daarna toch door de andere agent (de agent die moeilijk deed over de aanstekers) alsnog tegen mij word gezegd dat ik een boete krijg. Ik zou hier graag antwoord op willen hebben wat ik nu moet doen. Want hoe het die avond is gegaan tussen de twee agenten vind ik erg vreemd.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Boete
Wacht eerst eens af wat er daadwerkelijk gaat gebeuren, wat mede afhankelijk is van het feit of dit de eerste keer is of niet en de zwaarte van het vuurwerk. Als je onder de 18 bent en het de eerste keer is zal je als het goed is gewoon de keuze krijgen om het via HALT af te doen en zo een strafblad te voorkomen.
Het afnemen van de aansteker is terecht, er vanuit gaande dat je daarmee het vuurwerk hebt afgestoken mag het dan in beslag worden genomen.
Het afnemen van de aansteker is terecht, er vanuit gaande dat je daarmee het vuurwerk hebt afgestoken mag het dan in beslag worden genomen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Re: Boete
Elke agent is vrij om te kiezen of hij niks doet, waarschuwt of bekeurt.
De ene agent zal misschien waarschuwen en de andere denkt misschien: ik ben klaar met deze knaap, hij krijgt een boete.
Dan snap ik wel dat je de aanstekers moest inleveren. Je hebt of je kunt er vuurwerk mee afsteken. Ik denk het eerste. Want sigaretten had je niet op zak. Dus heb je die aanstekers gebruikt om het strafbare feit me te plegen.
Als ze je naar halt sturen krijg je een soort voorwaardelijke boete. Je krijgt de boete en wordt doorgestuurd naar halt, rond jij je alternatieve halt-straf met succes af dan wordt de boete niet ingestuurd door de politie. Rond je je straf niet, of niet volledig, af dan wordt de boete alsnog ingestuurd.
Dus nu is de vraag:
1. Heb je al een oproep van halt gehad om een alternatieve straf te doen.
2. Heb je een boete thuisgestuurd gekregen aan waarvoor?
De ene agent zal misschien waarschuwen en de andere denkt misschien: ik ben klaar met deze knaap, hij krijgt een boete.
Dan snap ik wel dat je de aanstekers moest inleveren. Je hebt of je kunt er vuurwerk mee afsteken. Ik denk het eerste. Want sigaretten had je niet op zak. Dus heb je die aanstekers gebruikt om het strafbare feit me te plegen.
Als ze je naar halt sturen krijg je een soort voorwaardelijke boete. Je krijgt de boete en wordt doorgestuurd naar halt, rond jij je alternatieve halt-straf met succes af dan wordt de boete niet ingestuurd door de politie. Rond je je straf niet, of niet volledig, af dan wordt de boete alsnog ingestuurd.
Dus nu is de vraag:
1. Heb je al een oproep van halt gehad om een alternatieve straf te doen.
2. Heb je een boete thuisgestuurd gekregen aan waarvoor?