Taxi defect rit uitvoeren met prive auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Taxi de vries TS
Infopolitie Gast

Taxi defect rit uitvoeren met prive auto

Ongelezen bericht door Taxi de vries »

Hallo,
Ik ben ZZP'er in de taxibranche. Ik had twee weken geleden een rit gepland staan voor een vaste klant die naar Maastricht moest vanuit Assen. Ik wilde om 03.15 uur met mijn taxi naar de klant toerijden om die op te halen en richting bestemming te rijden. Helaas weigerde mijn taxi te starten. Wat er aan de hand was kon ik zo snel niet vaststellen. De ANWB bellen was geen optie daar ik geen tijd meer had om op hen te wachten. Ik heb nog een collega ZZP taxi gebeld maar die nam zijn telefoon niet op. Uit pure nood heb ik de rit maar gedaan met mijn privé auto. Mag dit in geval van nood? Ik hoor graag. Mvg de Vries
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Taxi defect rit uitvoeren met prive auto

Ongelezen bericht door Skipperje »

In het besluit personenvervoer 2000 staat in artikel 76, lid 1:

Wetstekst

Het is verboden taxivervoer of openbaar vervoer met een auto te verrichten indien in het kentekenregister de vermelding ontbreekt dat het voertuig is goedgekeurd als taxi
Ik ben geen deskundige op dit gebied en ken niet alle uitzonderingen, maar verwacht niet dat er een uitzondering is om de privéauto te gebruiken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
taxi de vries TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door taxi de vries »

Hoe zou U op deze situatie reageren bij een controle meer politieagent?
U bent het toch met mij eens dat ik in een dergelijk geval met de rug tegen de muur aan sta? Ik kan moeilijk de klant bellen dat ik niet kom, met alle gevolgen van dien.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ehh. Je vraag is of het mag en je krijgt daar een antwoord op. Misschein is iemand dan coulant, maar waarschijnlijk niet. Bedenk namelijk dat je wel eens niet verzekerd zou kunnen zijn in geval van een ongeval aangezien je iets doet wat niet mag. Dat kan een dure grap zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Met uw rug tegen de muur? Ik snap dat het op dat moment vervelend is maar het risici van een auto die het niet doet kan u elk moment overkomen. Dat is geen vrijbrief om ritten met uw prive auto te doen. Zo kan elke zzp-er met een taxibedrijf wel ritten doen met een privé auto, onder het mom van: mijn taxi wilde niet starten. En wanneer ik dit tijdens mijn werk tegenkom kan ik niet verifiëren of uw verhaal klopt. Daarnaast verwacht ik van iemand in uw branche dat deze op de hoogte is van zulke regels. Zoals Piet al liet zien rechtvaardigt een "noodgeval" als dit niet het gebruik van prive vervoer. U hebt uw best gedaan om een ander te bellen maar wat niet gaat, gaat niet. Dan had de klant op zoek gemoeten naar ander vervoer.

Nog een kleine toevoeging. In uw taxi heeft u ook de juiste apparatuur als het goed is die uw ritten en rijtijden registreert. In een prive auto zit dat niet. Ik denk dat de inspectie leefomgeving en transport daar ook wel wat van kan gaan vinden. Illegale taxiritten worden bij mijn weten stevig aangepakt.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dit gaat op meerdere punten fout.

Een taxirit tegen betaling aanbieden in een niet gekeurd voertuig dat ook niet op de taxivergunning staat: dan bent u aan te merken als snorder. Daar wordt hard tegen opgetreden.

Uw ondernemingsverzekering vergoedt geen enkele schade als u of uw passagiers iets was overkomen.

IL&T gaat hier zeker iets van vinden bij controle of staandehouding:

1. Geen BCT in het voertuig.
2. Geen als taxi gekeurd voertuig.
3. Handelen in strijd met uw taxivergunning.
4. Niet controleerbaar op werk en rusttijden via uw chauffeurskaart.
5. Wat was uw minimale rusttijd t.o.v van uw eerdere dienst? Moet in een periode van 14 dagen minimaal 8 uur zijn voor 2dagen als de overige dagen minimaal 10 uur nachtrust hebben gekend.
6. Elke overtreding die u hierboven maakt kan rekenen op een sanctie als chauffeur, maar aangezien u zzp’er bent ook een Last onder dwangsom opleveren van IL&T als ondernemer (€4400 tot € 10.000 per keer) in geval u gezien word als ‘snorder’ mogelijk zelfs met inbeslagname van voertuig.

Verder krijgt u ‘bijzondere’ aandacht van IL&T bij vervolgcontroles ( uw bedrijf wordt geregistreerd), en zal een en ander ook gevolgen hebben voor uw VOG. Zoals u weet heeft het OM een directe lijn met het KIWA ( registercontrole) en melden zij overtredingen die een gevolg voor uw VOG bij het KIWA; het KIWA verklaart hierop meteen uw uw chauffeurskaart als ongeldig

Coulance? Nee! Rug tegen de muur? Nee.

Mijn advies: die dit NOOIT meer. Echt Russisch roulette als je het mij vraagt.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik denk dat de vraagsteller een aardig beeld kan vormen hoe de politie hier in de praktijk mee om zal gaan, gezien de ernst van de feiten.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
De vries taxi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door De vries taxi »

Ik zie zelf de ernst totaal niet in, de problemen worden groter als ik de klant laat staan en geen alternatief kan bieden. De schade zal op mij verhaald worden omdat ik mijn vervoers afspraak niet nakom terwijl ik dit kan oplossen door mijn eigen auto te pakken. Ik kan aantonen dat ik een vergunning heb, een taxi met bct, en nu problemen heb met de originele taxi. Desnoods hou ik zaken bij op een papieren rit administratie. Ik vrees dat een dergelijk geval zich vast nogmaals zal voordoen. En hoe zit dit dan bijvoorbeeld met auto’s met (Prive)chauffeur ik zie veel zaken mensen gereden worden door een privé chauffeur zonder blauwe platen en zonder bct, die vervoerd toch ook gewoon personen tegen betaling?
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

U probeert nu tegenargumenten op te werpen. Er is een heel mooie opsomming gegeven en een link naar een website.
De consequenties voor u zijn benoemd: o.a. de hoge boetes en de problemen die u gaat krijgen met een vog waardoor u niet meer uw beroep kunt uitoefenen. Om nog niet te spreken over de kosten wanneer u betrokken raakt bij een ongeval en uw passagier gewond raakt of uzelf. En u maakt zich meer zorgen om kosten die op u verhaald gaan worden? En ondanks het dringende advies dit NOOIT meer te doen zegt u dat het vaker kan gebeuren dat uw taxi niet wil starten. Impliceert u hiermee dat u wellicht weer dit risico gaat nemen? Met zo'n instelling snap ik heel goed dat ILT dit soort zaken heel serieus neemt. En ik ook overigens. U maakt zich meer zorgen om een boze klant dan om diens veiligheid en uw verantwoordelijkheid. De rijtijdenregistratie is er niet voor niks. Of bent u deze in alle haast ook vergeten om op papier in te vullen?
Met deze instelling heeft u de schijn tegen wanneer ik u tegen zou komen.
Ik vermoed dat u bij uw eerste bericht al heel goed wist dat u fout zat maar erachter probeert te komen hoe groot de pakkans is en hoe coulant politie en ILT ermee omgaat zolang u maar met voldoende excuses en redenen eronder uit kunt komen.

En u ziet ondanks alles wat door thunderstreak benoemd is de ernst er niet van in? Dat baart mij ernstig zorgen eerlijk gezegd.
Laatst gewijzigd door Carolien op 18 dec 2022, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

U kunt elke kennis met uw privé auto wegbrengen, maar giet dat nooit in een taxivorm ( rijden tegen betaling). Daar gaat u echt nat op.

Als taxiondernemer en taxichauffeur werkt u met de 1. Wegenverkeerswet, 2. Arbeidsomstandighedenwet., 3. de arbeidstijdenwet, 4. De wet personenvervoer 2000 en 5. het besluit personenvervoer 2000.
Onder die voorwaarden werkt u als taxiondernemer en daar vloeien ook de regels uit voort.

Wat u gedaan heeft is strijdig met regelgeving die voortvloeit uit 4 en 5 en mogelijk ook 3.
Lees de regels nog eens goed na. Een papieren ritadministratie mag uitsluitend gebruik worden bij een defecte BCT. U rijdt in u taxi; uw BCT gaat in storing en dan rijdt u verder op een papieren ritadministratie. Binnen drie dagen moet de BCT dan gerepareerd worden: zolang mag u gebruik maken van een papieren administratie.

Het verbaast mij dat u als taxiondernemer hier zo lichtvaardig over doet en zelfs overgaat tot het inzetten van u privévoertuig. U weet toch wat de consequenties zijn? Dat u volgens uw taxivergunning geen vervoer mag aanbieden anders dan met een goedgekeurde taxi?

Een boete omdat u niet aan de vervoersafspraak met uw klant voldoet valt echt in het niet tegen de sancties die u opgelegd kunt krijgen vanwege het overtreden van ‘de taxiregels’. Die zijn echt vele malen hoger.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Gesloten