Email gekregen van Britse politie dat er een "formele klacht" door mij is ingediend door ex uit Engeland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
M.PZ TS
Infopolitie Gast

Email gekregen van Britse politie dat er een "formele klacht" door mij is ingediend door ex uit Engeland

Ongelezen bericht door M.PZ »

Ik heb vandaag een mail ontvangen waarin een zekere "DS" (Detective Sergeant) van de Britse regionale politie waarin staat dat een ex partner (Brits staatsburger, woonachtig in Engeland) van mij een "formal complaint" tegen mij heeft ingediend wegens "harassment" en "stalking". Nou is dit volgens mij onjuist, ik heb inderdaad een paar keer contact met haar gezocht omdat zij nog spullen van mij bezit waarvan zij eerder had toegezegd dat ze deze terug zou sturen maar dit nu plotseling weigert. In de email staat verder: "if you continue to pursue your current course of conduct or contact miss ****** in any way we will instigate a formal criminal investigation, where you will be classified as a suspect".

Van wat ik ervan begrijp is er dus een klacht tegen mij ingediend door mijn ex bij de Britse politie wegens intimidatie en zullen zij indien het "intimideren" doorgaat een crimineel onderzoek tegen mij starten. Los van de juistheid van de betichtingen ben ik benieuwd naar een aantal zaken. Los van de aanklacht vind ik de gang van zaken zeer vreemd, zeker omdat het via de mail is gegaan, maar er stonden contactnummers en dergelijke in de mail en bij het nachecken op het Internet blijken deze te kloppen. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de agent in kwestie maar kwam uit op geen gehoor (ik zal dit morgen opnieuw proberen).

Allereerst was ik verbaasd dat de Britse politie contact met mij op nam, en niet de Nederlandse. Welke vorm van autoriteit heeft de Britse politie hier?
In de mail staat verder dat er een "report" van mijn "offenses" zijn opgemaakt, wat zijn mijn rechten betreffende het inzien van dit report?

Verder zou ik natuurlijk gewoon graag mijn spullen terugwillen en lijkt het me vrij onzinnig om dat te betichten als stalking en intimidatie. Ik zal niet ontkennen dat er bij dat contact wel eens vervelende woorden zijn gevallen uit frustratie, maar ik heb mij verder niet aan bedreiging schuldig gemaakt of 50 mailtjes per dag gestuurd of iets dergelijks. Wat zijn de gevolgen voor mij als Nederlands staatsburger in het hypothetische geval dat ik wederom vraag naar het terugsturen van mijn spullen en de Britse politie inderdaad een onderzoek in gang zet?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Email gekregen van Britse politie dat er een "formele klacht" door mij is ingediend door ex uit Engeland

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat we hetzelfde antwoord moeten geven als altijd, hoe vervelend ook, dit valt onder de Engelse wetgeving, niet onder de Nederlandse. U zult echt contact op moeten nemen met iemand die verstand heeft van die specifieke wetgeving, ik geloof niet dat we hier iemand hebben met die kennis, ik zal het onderwerp nog even open laten om de gelegenheid te geven.

Succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
M.PZ TS
Infopolitie Gast

Re: Email gekregen van Britse politie dat er een "formele klacht" door mij is ingediend door ex uit Engeland

Ongelezen bericht door M.PZ »

Bedankt voor uw Reactie Frans,

Waar ik eigenlijk vooral naar benieuwd ben is in hoeverre een aangifte/crimineel onderzoek bij de Britse politie mij hier in Nederland in de problemen kan brengen (dus met de Nederlandse justitie).
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Nou ja, als de dame je daar als stalker gaat aangeven (voorbeeld) dan zou er een hulpverzoek kunnen komen om je te horen, dat is het meest simpele. Dan leg je een verklaring afz die zetten wat agenten op papier, klaar. En daar moeten ze het in Engeland mee doen, als ze uieindelijk besluiten je te veroordelen etc. dan kan er een uitleveringsverzoek komen enz. Maar dan ben je wel een stukje verder en we hebben het over een paar telefoontjes, geen smokkel vam een halve oplegger coke.

Met andere woorden, ik zou nogmaals even proberen contact te leggen, je kunt ook afwegen wat de kosten/baten van de spullen zijn die nog in de UK staan.

Tja, ik heb letterlijk GEEN verstand van de Engelse wetgeving dus ik kan je ook geen tips geven, sorry.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Ik zie de email als de Engelse variant van het Nederlandse STOP gesprek. Het lijkt erop dat je Engelse ex aangifte heeft gedaan van stalking. In de Nederlandse situatie zal een soortgelijke actie worden ondernemen bij een aangifte ter zake van stalking. In beginsel proberen we een stop gesprek persoonlijk met een betrokkene te hebben maar als dit niet lukt kan dit ook schriftelijk plaats vinden.

Zoals Frans al aangeeft zou de Engelse politie, als jij blijft volharden in je gedrag, een onderzoek kunnen opstarten. In het kader van dat onderzoek kan de Engelse politie een rechtshulpverzoek doen waarin zij kan vragen of de Nederlandse politie je als verdachte wil horen of toestemming vragen dat de Engelse politie naar Nederland komt en jou in Nederland zal gaan horen als verdachte in bijzijn van de Nederlandse politie.
Dit laatste was overigens voor de Brexit eenvoudiger dan nu en is een en ander zeer afhankelijk welke rechtshulpverdragen Nederland met Groot Brittannië na de Brexit heeft afgesloten.
Ook bestaat de mogelijkheid dat het Engels onderzoek wordt overgedragen aan Nederland met het verzoek je in Nederland strafrechtelijk te vervolgen.

Nu je ex kennelijk weigerachtig blijft "jou" spullen te retourneren dan wel van mening is dat je daar geen recht op hebt zal je juridische stappen moeten gaan nemen om weer in het bezit te komen van die goederen. Je zal dan wel in Groot Brittannië moeten gaan procederen want door de Brexit kan je dat niet meer via de Nederlandse rechtbank realiseren.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En denk ook aan eventueel problemen bij het passeren van de Engelse grens (waar dan ook ter wereld) als ze een stap verder gaan.
Als je telefoontje met de Engelse politie niets uithaalt, zou je contact kunnen opnemen met de Engelse ambassade of het consulaat. Misschien dat deze je verder kunnen helpen
Gesloten