Goedendag,
Ik hoop dat ik hier een antwoord kan krijgen op mijn vragen m.b.t. een geluidstest.
Ik weet inmiddels dat mijn auto volgens de toelatingseisen 87db bij 4125rpm mag produceren als deze stilstaat in de vrij / neutraal.
Ook had ik begrepen dat hier een marge van 2db op zit en er in mijn geval dus pas bij een overschrijding van 89db gevolgen aan zullen zitten.
Mocht dit laatste onjuist zijn dan verneem ik dit graag.
1. Als de politie (of rdw in opdracht van de politie) een geluidstest uitvoert t.b.v. het meten hoeveel db de uitlaat produceert, meten zij dan het aantal db's gemeten enkel bij het voorgeschreven toerental of ook tijdens het klimmen naar dit toerental en nadat dit toerental is behaald en het gas wordt losgelaten en de motor dus daalt in toerental?
2. Weet misschien iemand een adres waar je als particulier zijnde een geluidstest tbv de uitlaat kan laten uitvoeren?, en dan net zoals de politie/rdw deze uitvoert?
Er is mij door een medewerker van de rdw verteld dat zij dit niet doen in opdracht van een particulier, enkel n.a.v. een wok melding in opdracht van de politie en dat laatste wil ik juist graag voorkomen.
Ik zou graag van te voren willen weten als ik nog een demper moet toevoegen aan mijn uitlaatsysteem.
Ik heb namelijk middels een app op mijn telefoon de situatie nagebootst hoe de politie / rdw dit meet en kwam niet boven de 88db uit om en nabij de 4125rpm, ook tijdens het klimmen in toerental schommelde deze continu tussen de 85 en 88db, echter nadat het gaspedaal wordt losgelaten en de uitlaat een paar keer "hikt" omdat het toerental zakt tikt de db meter de 100db aan.
Daarnaast ben ik mij ervan bewust dat de microfoon op mijn telefoon niet zo accuraat zal zijn dan een professionele microfoon welke bij een officiële meting gebruikt zal worden en 1db onder het limiet laat nou niet echt heel veel ruimte over vandaar mijn 2 vragen.
Ik heb onderstaande gebruikt om de situatie na te bootsen, deze info dateert echter uit 2006 en ik weet niet alsndit nog steeds accuraat is.
Een bevestiging hiervan zou gewaardeerd worden.
https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... rsonenauto
Mochten er onduidelijkheden zijn of als er verheldering nodig is dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt.
Technische vraag i.v.m. het aantal db's uitlaat
Moderator: Moderatorteam
Re: Technische vraag i.v.m. het aantal db's uitlaat
Je hebt inderdaad verouderde info.
Bijlage VIII Regeling voertuigen
Afdeling 2. Geluid
§ 1. Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen
Ik heb even gekeken of ik het hier simpel.neer kon zetten maar het is een enorme lap tekst, het gaat om de artikelen 30, 31 en 32.
Lees die eens aandachtig door, ze zijn voorzien van soortgelijke tekeningen met begeleidende uitleg.
Bijlage VIII Regeling voertuigen
Afdeling 2. Geluid
§ 1. Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen
Ik heb even gekeken of ik het hier simpel.neer kon zetten maar het is een enorme lap tekst, het gaat om de artikelen 30, 31 en 32.
Lees die eens aandachtig door, ze zijn voorzien van soortgelijke tekeningen met begeleidende uitleg.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik heb een klein deel van de door @Frans aangehaalde wetgeving hier geplaatst. Daaruit blijkt duidelijk dat de meting ook het loslaten van het gas en de daaropvolgende vermindering van het toerental mee wordt gemeten.
Piet
Wetstekst
na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode waarin het toerental constant wordt gehouden en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ai dat is minder.
Ik heb het zelf net ook doorgenomen en dat staat haaks op wat de medewerker van de technische afdeling van de rdw mij vertelde maar ik mag aannemen dat de tekst uit de link wettelijk vastgesteld komen en dus leidend zijn?
Dat zou betekenen dat ik momenteel een fikse overschrijding heb.
Ik heb het zelf net ook doorgenomen en dat staat haaks op wat de medewerker van de technische afdeling van de rdw mij vertelde maar ik mag aannemen dat de tekst uit de link wettelijk vastgesteld komen en dus leidend zijn?
Dat zou betekenen dat ik momenteel een fikse overschrijding heb.
De link is de huidige, vandaag, op dit moment geldende, actuele, wetgeving.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
N.a.v. dit topic nog een keer contact gehad met de rdw.
Er werd mij wederom verteld dat het enkel bij 4125rpm was.
Nadat ik toch wat doorvroeg en vertelde van dit topic ging het hij toch even nazoeken in de regels en warempel, beide heren van de rdw zaten er gewoon naast.
Mijn dank voor de verduidelijking in dit topic, ik weet nou i.i.g. zeker wat de regelgeving is.
Er werd mij wederom verteld dat het enkel bij 4125rpm was.
Nadat ik toch wat doorvroeg en vertelde van dit topic ging het hij toch even nazoeken in de regels en warempel, beide heren van de rdw zaten er gewoon naast.
Mijn dank voor de verduidelijking in dit topic, ik weet nou i.i.g. zeker wat de regelgeving is.
Ook zij die daar werken zijn net mensen
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Eind goed, al goed