Weggeschuurd bloknummer op scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Raemon.WH03 TS
Infopolitie Gast

Weggeschuurd bloknummer op scooter

Ongelezen bericht door Raemon.WH03 »

Hallo

Ik heb vanochtend een keuring gehad van mijn scooter om hem van snor naar brom over te zetten.
Ik heb de keuring niet gehaald omdat mijn bloknummer weggeschuurd was (ik heb dit niet zelf gedaan en de scooterzaak waarvan ik hem heb gekocht ook niet).

De scooterzaak heeft bij de aankoop ook niet tegen mij gezegd dat het bloknummer weggeschuurd was.

Nu zeggen “Waarom heb je niet naar het bloknummer gekeken?”
Ik kocht deze scooter net na het halen van m’n auto rijbewijs en wist toen nog niet zoveel van scooters.
Ook dacht ik dat als ik een scooter bij een scooterzaak zou kopen dat hij dan wel kompleet in orde zou zijn

Nu heb ik te horen gekregen van de rdw dat ik 2 opties heb:
1. Een identificatie keuring doen om te kijken of het bloknummer nog te achterhalen is
2. Een nieuw blok eronder met bloknummer en dan een keuring doen zodat de rdw weet dat er een andere motor onder zit van dit type scooter
(In dit geval een piaggie zip 200)

Nu kost optie 1 rond de 120 euro voor de keuring en optie 2 waarschijnlijk zo’n 200/250 euro voor een nieuw blok en een keuring en dan weet ik zelf nog niet zeker of ik nog een bij keuring moet doen omdat ik de keuring van snor naar brom dan nog een keer weer zou moeten doen om te checken of alles nu wel klopt ook al is alleen de motor veranderd.

Bij optie 1 heb je dan ook nog eens de kans dat het nummer niet te achterhalen is, en als het wel te achterhalen is, dat het blok gestolen is want waarom zou je het anders wegschuren.

Vanwege de reden hierboven zou ik liever voor optie 2 gaan want ook al kost het meer, ik weet dan zeker dat hij goedgekeurd word.

Ik ben vandaag na de keuring ook nog langs gegaan bij de scooter zaak om te vragen of we iets konden regelen omdat zij mij in principe een scooter hebben verkocht die niet gekeurd kan worden maar zij zouden alleen het vervangen van het blok gratis willen doen, wat ik, met wat hulp van vrienden van me, ook nog wel zou kunnen doen.

Ik heb hem gekocht in januari en de garantie was een maand maar ik had de vraag of ik nu toch nog rechten had om tegen de scooterzaak te zeggen dat zij dit moeten oplossen/vergoeden omdat ik door hun nu niet door de keuring heen kan.

Met vriendelijke groet
Raemon
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Weggeschuurd bloknummer op scooter

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat de bromfietszaak je in eerste instantie gewoon een ondeugdelijk produkt heeft verkocht, en dit heeft niets te maken met garantietermijnen (ook niet met de politie overigens al is het wel interessant waar het blok vandaan komt, maar dat is een ander verhaal, u bent de consument)

Als consument, als koper van die scooter heb je gewoon recht dus op een deugdelijke scooter, je mag verwachten dat als je dat ding koopt in een goeie zaak tegen een goeie prijs dat alles klopt.

Lees even deze pagina:

http://www.ejure.nl/2013/01/consumenten ... verwachten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Raemon.WH03 TS
Infopolitie Gast

Hallo

Heel erg bedankt voor u snelle reactie :)
Na het artikel gelezen te hebben kan ik er dus vanuit gaan dat ik recht heb om tegen de scooter zaak te zeggen dat zij dit moeten oplossen?

Nu ben ik trouwens wel vergeten te zeggen dat het al minstens een tweedehands scooter was (scooter is ingeruild bij de scooter zaak die hem weer aan mij heeft verkocht en heeft misschien al nog meer eigenaren gehad want hij komt uit 2007) en dat ik hem voor redelijk goedkoop gekocht heb voor dit model, 800 euro maar

Over het blok, ik zou zelf ook wel erg benieuwd zijn want ik rij liever zelf ook niet rond op een gestolen blok maar om daar 120 euro voor te betalen en kans te hebben dat mijn blok dan ingenomen word, vind ik toch wat veel.

Met vriendelijke groet
Raemon
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Nou ja, je kunt ook aan de bromfietshandelaar vragen of ze de gok willen wagen als erkend winkelier dat jij voor de 1e optie gaat en uit laat zoeken waar dat blok vandaan komt (ergo: je laat kijken of dat nummer nog uit te lezen is) en als(!!!) dan blijkt dat dat blok afkomstig is van diefstal (of de hele scooter want wie zegt dat er wel een origineel en goed framenummer in je frame staat? Is daar niet mee gerommeld?) en of hij die gok wil wagen.... want in dat geval zou de winkelier ook nog strafbaar kunnen zijn voor heling.

Ik zou het wel weten als ik hem was...

Maar goed, dat ben ik.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Raemon.WH03 TS
Infopolitie Gast

Hallo

Als het goed is klopt het frame nummer wel bij het kenteken want daar heb ik vanochtend niks over gehoord bij de keuring maar dit zou inderdaad ook nog een goed idee kunnen zijn om hem alsnog gewoon een identificatie keuring te geven

Mijn (hopelijk) laatste vraag dan, als ik er wel een blok met bloknummer in zou zetten, kan ik dan met het oude blok zonder bloknummer nog ergens heen om te laten achterhalen of deze niet gestolen is (misschien bij de politie zelf) of zou ik dan ook naar de rdw moeten voor een identificatie keuring zoals je normaal ook zou doen alleen dan met echt alleen het blok?

Met vriendelijke groet
Raemon
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ik zou er mijn vingers niet aan branden, je kunt ermee naar de politie in je woonplaats maar die zullen er ook niet snel op zitten te wachten. Als RDW kan achterhalen dat het een gestolen blok is wordt het een ander verhaal, begrijp je.

Mijn tip met die hele scooter terug naar de winkel, laat hen de zooi maar oplossen of de koop ontbinden zoals op die pagina beschreven. Dan heb je in ieder geval je geld terug.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten