Autohandelaar doet moeilijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Laura TS
Infopolitie Gast

Autohandelaar doet moeilijk

Ongelezen bericht door Laura »

Hai,
Mijn vader is overleden en zijn auto werd zodoende van mij. Ik kan er niks mee en besloot te verkopen. Het is een auto uit 2001, lampjes die branden op het dashboard, ik wilde daarom niet verkopen aan een particulier. Ik heb er namelijk geen verstand van en wilde geen gedoe achteraf.
Een autohandelaar had interesse. Wilde de auto overnemen voor 700 euro. Telefonisch overeengekomen. Hij kwam hem daags daarna ophalen. Heeft niks gevraagd, geen proefrit. Cash afgerekend. Hij zou vrijwaringsbewijs mailen.
Dag daarna belt hij: versnelling zou stuk zijn. Nu wil hij de koop terugdraaien of ik moet hem 400 euro terugbetalen voordat hij gaat vrijwaren.

Ben hier erg van geschrokken maar volgens mij is hij fout. Hij had de auto dan maar moeten onderzoeken voor de verkoop. Ik betwijfel ook ten zeerste dat de versnelling stuk is. Deed het daarvoor nog prima.

Wat te doen? RDW bellen en rechtsbijstand erop?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Autohandelaar doet moeilijk

Ongelezen bericht door SWAT »

Dit is geen politie kwestie. U laatste suggestie is de juiste. De koper heeft een onderzoeksplicht naar de verkoper heeft ook de plicht de hem bekende gebreken bij de verkoop te melden. Heeft u gemeld dat de auto diverse storingen gaf?

Overigens had u de auto niet mogen overdragen zonder gelijktijdige ontvangst van een vrijwaringsbewijs. Als kentekenhouder blijft u thans aansprakelijk voor alle wettelijke verplichtingen tav van de auto zoals de apk plicht en de plicht de auto wa verzekerd te houden.

Maar zoals al gezegd dit is een civiel geschil tussen u en de handelaar waar de politie geen rol in heeft.

Denk NIET de zaak op te lossen die de auto als gestolen op te geven want dan krijgt U wel met de politie te maken vanwege het doen van een valse aangifte.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

U heeft helemaal gelijk, maar u zult een beroep op uw Rechtsbijstand moeten doen.
Helaas heeft u zich beet laten nemen. U had direct de vrijwaring moeten krijgen. Nu blijft u aansprakelijk totdat de auto overgeschreven is.
Ik zou hem een nette e-mail sturen met hierin alle besproken en ter zake doende details, zodat u alles zwart op wit heeft staan en hij dit later niet kan ontkennen.

Iets als:
Geachte heer ....
Op heeft u bij mij een auto, merk, type, kenteken, gekocht voor € 700,00.
U heeft deze € 700,00 contant aan mij betaald en deze bij mij opgehaald. U zo het vrijwaringsbewijs aan mij e-mailen.
Op ... heeft u mij gebeld dat de auto een kapotte versnellingsbak heeft en dat u de koop wilt terugdraaien of € 400,00 terug wilt hebben voor u het vrijwaringsbewijs af geeft.
U bent bij mij thuis geweest en heeft de mogelijkheid gehad om de auto van onder tot boven te bekijken en een proefrit te maken.
U heeft toen geen defecten geconstateerd.
Ik verwacht dan ook binnen 2 dagen dat u de vrijwaring aan mij e-mailt. Indien u dit niet doet, dan geef ik deze zaak aan mijn rechtsbijstand.
Met vriendelijke groet
Laura

Dit is op dit moment geen politiezaak. Dit gaat het wel worden als de APK verstrijkt, de verzekering stopgezet wordt of overtredingen worden gemaakt met deze auto, terwijl deze nog op uw naam staat.
U wordt dan namelijk verantwoordelijk gesteld
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

En dan nog loopt het niet via de politie maar via RDW en CJIB.

RDW doet registercontroles op verlopen APK en niet (meer) verzekerd zijn. Zij verstuurt dan de boete via het CJIB.

Als je die niet betaalt wordt de eerste boete met 50% verhoogd, en die verhoging dan weer met 100%. (Dus 200 Euro wordt 300 Euro en die 300 Euro wordt 600 Euro. 3x zo duur dus).

En als je die niet betaalt kan een officier van justitie opleggen dat je wordt gegijzeld of "elk andere auto waar je vermeend over te kunnen beschikken" buiten gebruik gesteld wordt. Meestal voor 4 weken. En daarna... is de boete er nog steeds. Mocht je dan in het verkeer gecontroleerd worden door de politie mag je lopend verder (buiten gebruik stelling) of mag je gaan 'zitten' (gijzeling).

Dan pas is het weer even een politiezaak.
imperial
Toplid
Roepnaam: Remco

Ongelezen bericht door imperial »

Waarom niet gewoon de koop terugdraaien?
Scheelt best wel een hoop gedoe lijkt mij.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik lees nergens of Laura inmiddels ook tenaamgestelde is van de auto of enkel 'bezitter'. Als het voertuig nog op naam van de overledene staat gaan een boel dingen van hierboven niet op namelijk.
Laura TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Laura »

De auto staat op mijn naam.

Die nette mail had ik al naar de koper gestuurd. Gesteld dat hij de auto “zoals gezien en beproefd” en zonder garantie heeft gekocht. We hadden hem tot afgelopen vrijdag gegeven om de auto te vrijwaren. Dat heeft hij niet gedaan, net nog gecheckt.

Tja,ACHTERAF is het makkelijk om te zien dat ik aardig genaaid ben. Maar ja, telefonische onderhandelingen verliepen aangenaam, ik had geen reden om aan te nemen dat hij achteraf moeilijk zou gaan doen.

Ja, ik heb hem gezegd dat er lampjes branden en hij heeft zelfs de rekening gezien van de beurt die de auto gehad heeft.

Morgen RDW en rechtsbijstand bellen
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Sterkte
Laat je ons de afloop weten?
Frans
Beheerder