Autohandelaar doet moeilijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Laura TS
Infopolitie Gast

Autohandelaar doet moeilijk

Ongelezen bericht door Laura »

Hai,
Mijn vader is overleden en zijn auto werd zodoende van mij. Ik kan er niks mee en besloot te verkopen. Het is een auto uit 2001, lampjes die branden op het dashboard, ik wilde daarom niet verkopen aan een particulier. Ik heb er namelijk geen verstand van en wilde geen gedoe achteraf.
Een autohandelaar had interesse. Wilde de auto overnemen voor 700 euro. Telefonisch overeengekomen. Hij kwam hem daags daarna ophalen. Heeft niks gevraagd, geen proefrit. Cash afgerekend. Hij zou vrijwaringsbewijs mailen.
Dag daarna belt hij: versnelling zou stuk zijn. Nu wil hij de koop terugdraaien of ik moet hem 400 euro terugbetalen voordat hij gaat vrijwaren.

Ben hier erg van geschrokken maar volgens mij is hij fout. Hij had de auto dan maar moeten onderzoeken voor de verkoop. Ik betwijfel ook ten zeerste dat de versnelling stuk is. Deed het daarvoor nog prima.

Wat te doen? RDW bellen en rechtsbijstand erop?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Autohandelaar doet moeilijk

Ongelezen bericht door SWAT »

Dit is geen politie kwestie. U laatste suggestie is de juiste. De koper heeft een onderzoeksplicht naar de verkoper heeft ook de plicht de hem bekende gebreken bij de verkoop te melden. Heeft u gemeld dat de auto diverse storingen gaf?

Overigens had u de auto niet mogen overdragen zonder gelijktijdige ontvangst van een vrijwaringsbewijs. Als kentekenhouder blijft u thans aansprakelijk voor alle wettelijke verplichtingen tav van de auto zoals de apk plicht en de plicht de auto wa verzekerd te houden.

Maar zoals al gezegd dit is een civiel geschil tussen u en de handelaar waar de politie geen rol in heeft.