Wij kijken vanuit de wijkvereniging naar de (verkeers)veiligheid in de wijk. Ik vind erg weinig informatie over de effectiviteit van handhaving.
Zo zoek ik naar zowel goede data over handhaving als een goed overzicht van de effectiviteit van handhaving op mijn leefomgeving.
Ik verwacht een goed overzicht per jaar over meerdere jaren per provincie, gemeente en wijk van bepaalde type overtredingen (aantal en bedragen) liefstst nog met betrokken partij (auto, brommer, wandelaar, fietser, overig).
Ik verwacht als burger dat de overheid dit soort overzichten heeft en aanbied via bijvoorbeeld CBS.
Goede data ontbtreekt, zo is er op open data website van het CJIB een bestand Instroomfeitgecodeerdezaken2018 maar de jaren daarna ontbreken.
Dan zijn er nog wat losse spreadsheets, maar het is een onsamenhangend geheel, niet wat je van een overheid zou mogen verwachten. Ook zijn de bestanden vaak helemaal niet in te lezen door coderingsfouten.
Mijn conclusie: data is zeer slecht voorhanden. De kwaliteit is slecht. De data is niet beschikbaar voor meerdere jaren. De beheerder van de data controleerd niet de kwaliteit van de data.
Vervolgens kan je hier slechts met de meeste moeite iets van een overzicht maken.
Is dit het dan of mogen we binnenkort meer verwachten?
Open data effectiviteit van handhaving
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Open data effectiviteit van handhaving
Opmerking van moderator Skipperje
voor alle duidelijkheid. Dit is niet een forum van de politie, maar een forum dat is opgezet en wordt onderhouden door vrijwilligers in hun vrije tijd. Wel zijn veel vrijwilligers ook politieagent. Dus ik hoop dat er hier toch een goed antwoord komt, maar zie ons niet als een stukje van de overheid.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Is lees dit enigszins met verbazing. Waarom zou de politie/overheid dit aan 'moeten' bieden?
Er zijn diverse organisaties betrokken bij analyse welke desgewenst dit soort overzichten kunnen produceren. Het CBS en het SWOV zijn twee voorbeelden. Als zij data nodig hebben voor die analyse wordt die aangeleverd. Die wordt namelijk gewoon bijgehouden. Alleen effectiviteit is echt niet te meten met maar 1 parameter zoals hoeveel bonnen er uitgeschreven zijn. Hij zijn heel erg veel meer factoren bij van toepassing waarbij gedrag van de burger niet de minste is.
Deze data wordt wel vastgelegd op eenheid en op basisteam niveau. Daarna zijn er nog overzichten op gemeente niveau te verkrijgen maar zo micro als de wijk zul je dit handmatig verder moeten gaan analyseren (of een systeem bouwen die dit voor je doet). Dit is voor de politie ook helemaal niet interessant om te weten. Waarom zouden ze de zeer spaarzame capaciteit (meestal zijn dat maar een handjevol mensen per eenheid) er voor inzetten om deze data op het allerkleinste microniveau te produceren terwijl zij werk genoeg hebben aan andere data?
Zoals je zelf al aangeeft is er met veel moeite wel iets van te maken. Je kan bijv. tot zelfs op straatniveau de bonnen terughalen. Maar wat meet je dan en wat is je doel hiermee? Is het het moment van staandehouding geweest terwijl het vier straten of een andere wijk verderop gebeurd is? Of vond de overtreding in die straat plaats? Was er een controle geposteerd in die straat (zorgt dat de cijfers in die straat flink omhoog schieten) en vervolgens is dan de conclusie dat die straat heel onveilig is? De data is er zeker, maar wie wil de moeite nemen (capaciteit vrij maken... dus kosten maken) om die data in een voor jou geschikt mooi overzicht te verwerken?
Er zijn diverse organisaties betrokken bij analyse welke desgewenst dit soort overzichten kunnen produceren. Het CBS en het SWOV zijn twee voorbeelden. Als zij data nodig hebben voor die analyse wordt die aangeleverd. Die wordt namelijk gewoon bijgehouden. Alleen effectiviteit is echt niet te meten met maar 1 parameter zoals hoeveel bonnen er uitgeschreven zijn. Hij zijn heel erg veel meer factoren bij van toepassing waarbij gedrag van de burger niet de minste is.
Deze data wordt wel vastgelegd op eenheid en op basisteam niveau. Daarna zijn er nog overzichten op gemeente niveau te verkrijgen maar zo micro als de wijk zul je dit handmatig verder moeten gaan analyseren (of een systeem bouwen die dit voor je doet). Dit is voor de politie ook helemaal niet interessant om te weten. Waarom zouden ze de zeer spaarzame capaciteit (meestal zijn dat maar een handjevol mensen per eenheid) er voor inzetten om deze data op het allerkleinste microniveau te produceren terwijl zij werk genoeg hebben aan andere data?
Zoals je zelf al aangeeft is er met veel moeite wel iets van te maken. Je kan bijv. tot zelfs op straatniveau de bonnen terughalen. Maar wat meet je dan en wat is je doel hiermee? Is het het moment van staandehouding geweest terwijl het vier straten of een andere wijk verderop gebeurd is? Of vond de overtreding in die straat plaats? Was er een controle geposteerd in die straat (zorgt dat de cijfers in die straat flink omhoog schieten) en vervolgens is dan de conclusie dat die straat heel onveilig is? De data is er zeker, maar wie wil de moeite nemen (capaciteit vrij maken... dus kosten maken) om die data in een voor jou geschikt mooi overzicht te verwerken?
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Als het goed is, dat worden de lokale cijfers wel gecommuniceerd naar de gemeente.
In "mijn" gemeente is dat het geval.
Misschien daar eens informeren.
In "mijn" gemeente is dat het geval.
Misschien daar eens informeren.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Als regulier opendataset gebruiker kan ik het eigenlijk alleen maar eens zijn met TS, tegelijkertijd hoort het onderwerp hier inderdaad niet thuis, wij kunnen er niets mee.
Datasets die wel door de overheid "worden aangeboden" zijn simpelweg nutteloos, zo kun je vaak data van de ene organisatie (CBS) wel lezen maar houdt de andere oganisatie (het SWOV bijv.) zijn data niet openbaar om "de integriteit te waarborgen. Kolder uiteraard maar hierdoor kun je dus nooit een correct overzicht samenstellen van het aantal verkeersongevallen met fietsen, om maar een voorbeeld te noemen...
Ik stel voor dat TS contact opneemt met ons nieuwe kabinet want ik heb gehoord dat er een nieuwe bestuurscultuur is. Een frisse wind dus, dit zou dus kunnen betekenen dat er op veel terreinen meer ope heid van zaken komt, ik wens de mensen in Ermelo-West daar ook veel succes mee.

Datasets die wel door de overheid "worden aangeboden" zijn simpelweg nutteloos, zo kun je vaak data van de ene organisatie (CBS) wel lezen maar houdt de andere oganisatie (het SWOV bijv.) zijn data niet openbaar om "de integriteit te waarborgen. Kolder uiteraard maar hierdoor kun je dus nooit een correct overzicht samenstellen van het aantal verkeersongevallen met fietsen, om maar een voorbeeld te noemen...
Ik stel voor dat TS contact opneemt met ons nieuwe kabinet want ik heb gehoord dat er een nieuwe bestuurscultuur is. Een frisse wind dus, dit zou dus kunnen betekenen dat er op veel terreinen meer ope heid van zaken komt, ik wens de mensen in Ermelo-West daar ook veel succes mee.